Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Broadcast
DR TV-Drama vælger Panasonic
Efter at have lejet et par Sony HDcam kameraer har DR TV Drama nu - pludselig - valgt at købe Panasonic DVCpro HD. Det sker efter en blindtest hvor filmfotograf Jørgen Johanssons testoptagelser blev vurderet af et enigt panel.

Forhistorien er at DR TV-Drama valgte Sony HDcam 750 da man for et halvt års tid siden gik i gang med HD-optagelserne til TV-serien "Historien om en Mor". Men DRs teknologiske stab var ikke overbevist om at det var det rigtige valg, og man besluttede derfor at leje kameraerne i stedet for at købe.

Næste dramaserie er "Sommer", og inden optagelserne gik i gang ville man igen lave endnu en kameratest - denne gang med det helt nye Panasonic AJ-HDX900 i konkurrence med den efterhånden fire år gamle 750'er fra Sony. Og nu var der pludselig ikke det mindste tvivl: Testen viste at det nye Panasonic kamera var klart bedre end den gamle Sony.

- Det er altid svært med testoptagelser, siger Jørgen Johansson, der er konceptuerende fotograf på "Sommer". - Når man retter på én parameter er der nemlig altid 20 andre som også forandres. Det kan derfor være svært at vurdere om det ene billede er bedre eller dårligere end det andet.

- Men denne gang var der - heldigvis - ikke den mindste tvivl. Det nye Panasonic AJ-HDX900 har større eksponeringsspillerum, det er udstyret med en fremragende HD farvesøger fra Accuscene, og kamerastøj er der praltsk taget ikke noget af, så nu bliver tonemesteren glad.

En blænde over og under
For at gøre testen så entydig som muligt valgte Jørgen Johansson at lave en enkelt testoptagelse med de to kameraer monteret ved siden af hinanden. Testmotivet var noget så banalt som en køn pige og et stort kontrastomfang via et vindue med kraftigt lysindfald.

- Jeg eksponerede optagelserne så pigens hudtoner stod korrekt og så der lige nøjagtigt var tegning i vinduet, forklarer fotografen, - men det ene kamera fik alligevel meget mere med i højlysene. Derefer overbelyste jeg en og to blænder, og underbelyste på samme måde. Og til sidst blev optagelserne graded hos Shortcut så vi kunne se hvor godt man kunne redde fejlbelysningerne

- Normalt er video nærmest som en gammeldags omvendefilm: Man skal eksponere fuldstændigt præcist, ellers går det galt. Sådan var det også med optagelserne fra Sony kameraet, men med Panasonic oplevede jeg for første gang at der var noget at arbejde med! Inden for plus/minus en blænde kunne man simpelt hen trække optagelserne på plads så man ikke kunne se at der havde været et problem. Det var næsten som når man arbejder med negativfilm.

Jørgen Johansson understreger at han ikke taler på DRs vegne, kun ud fra sin egen personlige holdning. Han gør også opmærksom på at Sony kameraet både arbejder med højere opløsning og større båndbredde. Desuden var Panasonic kameraet fløjet ind direkte fra fabrikken, så der var virkelig kælet for justeringerne.

Halv pris
- Da jeg lavede testen vidste jeg ikke at Panasonics kamera kun koster halvt så meget som Sonys, siger Jørgen Johansson, - så prisforkellen indgik ikke i min vurdering. Og TV-Dramas efterfølgende bedømmelse af resultaterne foregik som en blindtest, så heller ikke her havde prisforskellen nogen indflydelse.

- Selve kameraet er ellers helt almindeligt, tilføjer han, - men farvesøgeren er bedre end alt andet jeg har set. Den har HD-opløsning og giver et fantastisk flot billede med fine detaljer i højlys og skygger.

I virkeligheden ville Jørgen Johansson allerhelst have at den nye Panasonic havde færre indstllingsmuligheder, eller i hvert fald at de var gemt væk så det kun er noget teknikere kan rode med.

- For mig gælder det om at fortælle en god historie i tæt samarbejde med instruktøren. Teknikken må aldrig dominere, for der skal være plads til at skuespillerne kan udfolde sig. Sådan er det når vi optager på film, men med video er det altid langt mere kompliceret.

Fakta om DR TV-Dramas køb af HD-udstyr
"Sommer" skal optages med 2-kamera-teknik. TV-Drama har derfor købt i alt tre Panasonic AJ-HDX900 kameraer så man har et kamera i reserve. Desuden har man købt et par AJ-HD1400 båndmaskiner.

Panasonics HD-kamera optager 100 Mbit/sek på almindelige DVCpro bånd. Chipblokken er 2/3#tm, så kameraet kan bruges sammen med de gængese broadcastobjektiver. Men til high definition skal man naturligvis helst bruge HD-objektiver. Kamerahuset koster ca. 185.000 kroner eksklusive moms.

AJ-HDX900 kan optage i alle de gængse HD-, NTSC-og PAL-formater, bl.a. 1080i50, 1080p25 og 720p50. Kameraets chipblok arbejder med 1.280 x 720 effektive pixels.

Farvesøgeren til kameraet kommer fra amerikanske Accuscene. Den er udsstyret med et billedelement af OLED-typen som giver et mere lysstærkt og farvemættet billede end LCD. Opløsningen er 1.280 x 1.024, men ved 16:9 beskæres formatet til 1.280 x 720 pixels. Pris små 100.000 kroner.

DR TV-Drama har planer om at anskaffe yderligere et par Panasonic AJ-HDX900 kameraer.

Det er endnu ikke afgjort hvordan efterarbejdet skal foregå.

Fakta om "Sommer"
"Sommer" er et familie- og nutidsdrama om en lægefamilie i Frederiksværk. Katrine Windfeld er konceptuerende instruktør på serien. Hun er uddannet på den polske filmskole og bl.a. har lavet filmen "Kronprinsessen". Desuden har hun været assistent for Ole Christian Madsen på en række film.

De første tre afsnit af "Sommer" laves på otte uger med location-optagelser i Frederiksværk og studieoptagelser i de nye filmstudier i DR Byen. Det betyder at der skal produceres ca. dobbelt så meget pr. uge i forhold til dansk spillefilmproduktion.

Man er netop nu i gang med at lægge lys på kulisserne til lægefamiliens store hus. De er bygget i DR Byens to filmstudier.

Fakta om Jørgen Johansson
Jørgen Johansson er 46 år, født i Silkeborg. Han er uddannet filmfotograf på Den Danske Filmskole.

Jørgen Johansson har bl.a. været fotograf på Per Flys "Bænken" (2000), Lone Scherfigs "Italiensk for begyndere" (2000) og "Wilbur begår selvmord" (2002).

På TV har Jørgen Johansson arbejdet på "Edderkoppen" (1999), "Rejseholdet" (2000) og senest "Krøniken" (2002).

Han er nu konceptuerende fotograf på de første tre afsnit af "Sommer".

Gå tilbage


Jørgen Johansson (tv) er konceptuerende fotograf på TV-Dramas nye serie, der har arbejdstitlen "Sommer". Inden optagelserne gik i gang lavede han en sammenlignende test mellem Sonys HDcam 750 og Panasonics nye DVCpro HD kamera. Klik for større billede

DR TV-Drama har foreløbig købt tre af de nye Panasonic AJ-HDX900 DVCpro HD kameraer. Kamerahuset koster 185.000 kroner, eller ca. halvt så meget som Sonys konkurrerende model. Klik for større billede

Det er endnu ikke afgjort hvor og hvordan efterarbejdet på DR TV-Dramas nye serie skal foregå. Men dramaafdelingen har da anskaffet et par AJ-HD1400 båndmaskiner så man kan HD-ingeste optagelserne. Klik for større billede

> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies