Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Videoproduktion
November 2006
Jyske Banks tophemmelige tv studie
Det er over to år siden at Jyske Bank bestemte sig for at opprioritere den eksterne og interne kommunikation ved hjælp af levende billeder. Det har nu resulteret i et af Danmarks mest avancerede tv studier bl.a. med den første installation af Avid Media Factory herhjemme.

Det var en godt bevaret hemmelighed at Jyske Bank ville investere i et avanceret tv studie. Danmon Danmark A/S har været rådgiver og totalleverandør på projektet fra starten for over to år siden, og selve opførelsen af studiet foregik fra januar til december 2005. Men først i slutningen af september 2006 er nyheden blevet offentliggjort som et led i Jyske Banks samlede revitaliseringsprojekt til ca. 400 mio kroner.

Leverandørerne har arbejdet længe på projektet, og det har stillet ekstremt store krav om diskretion, fortæller Steen Mertz, der er funktionsleder for AV teknik i Jyske Bank's Kommunikation's afdeling. - Vi vidste præcis, hvilke leverandører, der kunne løse opgaverne, og samlede dem til et to dages møde, hvor de store linier blev lagt. Herefter fandt de tre parter selv en naturlig fordeling af opgaverne.

Foruden Danmon Danmark bestod leverandørteamet af Informationsteknik, der havde ansvaret for projektions delen, og Light Partner, som stod for belysning.

Det bedste af det bedste
Tv studiet ligger i Silkeborg, og det har en bemanding på 10 fastansatte teknikere og journalister, der alle har en solid professionel baggrund. En af de nyansatte medarbejdere er redigeringstekniker Kasper Thor Larsen som har arbejdet 11 år for TV 2 regionalstationerne.

Jyske Bank havde investeret i broadcastudstyr som Avid og Panasonic P2, siger han, - og det overbeviste mig om, at de mente det seriøst. Det er den sidste nye teknologi, men Avids brugerflade går jo igen, så jeg har kunnet bygge på min idligere joberfaring og producere fra dag 1.

Ud over de fastansatte er der tilknyttet en række freelancere til studiet, og en del specialproduktioner købes fortsat ude i byen. F.eks. har STV stået for produktionen af de reklame- og stemningsspots, der er knyttet til lanceringen af bankens nye produktpakker.

Studie og ENG produktion
Studiets billedmiker er en Kayak fra Grass Valley, og i stedet for en traditionel CRT monitorvæg har Jyske Bank valgt et Miranda Kaleido multiimage display, som kan vise op til 32 inputs i et fleksibelt design. Billederne vises på to 46#tm Clarity LCD displays, som udmærker sig ved at kunne gengive fuld HD opløsning.

Kilderne kan f.eks. være studiets tre Grass Valley LDK300 studiekameraer, Panasonic box kameraerne i studiet eller i Jyske Bank's Markets afdeling, samt Avid AirSpeed playout serverne.

Routing audio og video klares af en Grass Valley Concerto router.

Stort studie
Studiet har plads til ca. 70 besøgende, og takket være en projektionsskærm, der fylder hele bagvæggen, har man mulighed for en levende og fleksibel scenografi.

Fleksibilitet er også nøgleordet for redigeringsfaciliteterne. Her har Jyske Bank valgt Avid Media Factory, dels på grund af systemets alsidighed, dels fordi Avid er en branchestandard hvilket minimerer behovet for træning af både nye og eksisterende medarbejdere. Systemet omfatter tre NewsCutter XP redigeringsklienter for journalister samt en NewsCutter Adrenaline for Craft Editing.

Ved hjælp af et Avocent KVM matrix switching system kan brugerne koble sig op imod en vilkårlig af de 32 servere fra enhver af de 24 opsatte brugerstationer. F.eks. kan brugerne koble sig på Avid Media Center og vælge den ønskede funktion, eksempelvis Avids News Cutter. Alt produceres i øvrigt båndløst i SD og 16:9 format.

Til produktioner udenfor studiet har Danmon leveret en række ENG sæt bestående af P2 camcordere fra Panasonic. Man bruger AJ SPX800 til SD og AJ HVX200 til HD.

Distribution til filialerne
I forbindelse med ombygningen af Jyske Banks 125 afdelinger har banken opsat 1500 nye fladskærme på mellem 17#tm og 65#tm alt efter placering og formål.

Distributionen til afdelingerne styres via digital signage software som er leveret af CoolSign. Også på dette område har Jyske Bank hermed lagt sig i front.

Fra studiet i Silkeborg kommunikerer CoolSign systemet med over 1.000 lokale media players ude i afdelingerne, inklusive de udenlandske, via fiberforbindelser på 20 Mbit/s. Trods denne båndbredde kræves der en effektiv komprimering for at få indholdet igennem. Til denne opgave har Danmon leveret MPEG 4 encoders fra Envivio. Samme firma skal levere udstyr til distributionen via Video-On-Demand.

Det har været en kæmpe fordel, at vi har bygget hele studiet op fra bunden, fastslår Steen Mertz. - Flowet er 100% båndløst fra optagelser til visning i afdelingerne. Og der er ingen svage led eller kompatibilitetsproblemer med gammelt udstyr, som bremser udviklingen.

Levende billeder er vejen frem
I oktober havde Jyske Bank premiere på et internt nyhedsprogram, der nu sendes til bankens ca. 4.000 ansatte hver fredag formiddag. Studiet producerer desuden produktpræsentationer, specialprogrammer for afdelingerne, kunderelaterede indslag osv. Herudover kan faciliteterne anvendes til at holde videomøder og kurser, og man kan sende kommentarer om finanser og aktiemarked. F.eks. optræder bankens eksperter jævnligt i TV 2 Finans via et direkte link fra Jyske Markets, som er Jyske Banks handelsområde.

Med tv studiet er vi bedre rustet til at sætte dagsordenen og vise profilen, siger Steen Mertz. - Vi kan reagere prompte og kommunikere direkte fra banken, både internt og eksternt. Samtidig er de levende billeder blevet kulturbærende i banken, for nu ser alle medarbejdere den samme "TV avis", og vi har dermed fået en fælles referenceramme. Uddannelse og E learning er andre muligheder, som vi arbejder med. Så for mig at se er de levende billeder vejen frem for kommunikationen her i banken.

Fakta om Jyske Banks "Jyske Forskelle II"

  • Projektet startede i februar 2004.
  • Over 200 personer har været involveret i udviklingen af projektet, og 60 personer i implementeringen.
  • Bankens ca. 4.000 medarbejder fik en samlet orientering ved en event i Herning Messecenter i maj 2006.
  • 470.000 kunder kunne læse om nyheden i september nummeret af bankens kundemagasin.
  • Dørene blev åbnet til de 125 totalt ombyggede filialer medio oktober.
  • De første forsyninger på 5,6 tons kvalitetskaffe og 200.000 kaffebægre er for længst brugt op.
  • Det samlede budget har rundet 400 millioner kroner for udvikling af nye produktpakker, investering i nyt tv studie og IT system, fibernetværk samt ombygning af alle 125 filialer.

Gå tilbage


Kontrolrummet i Juske Banks nye TV-studie er udstyret med et multiimage display i stedet for en traditionel CRT monitorvæg. Ved pulten ses chefkonsulent Peter Warnich, Danmon (tv) og projektleder Steen Mertz, Jyske Bank.
Klik for større billede

- Jyske Bank har envesteret i broadcastudstyr, siger Kasper Thor Larsen. - Det er forklaringen på at jeg to springet efter at have arbejdet 11 år for TV 2 regionalerne.
Klik for større billede

Jyske Banks tv-studie er udstyret med et fuldt apparatrum af samme størrelse som på en mindre tv-station.
Klik for større billede

> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies
Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+