Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Filmproduktion
November 2006
Lad dog barnet...
Anmeldelserne af "Direktøren for det hele" har bestemt ikke været særligt positive, men filmhistorikeren og von Trier-eksperten Peter Schepelern ser dog en række interessante perspektiver i eksperimentet.

- Kunsten handler dybest set om at fortælle de samme historier på en ny måde, siger Peter Schepelern og nævner i den forbindelse det 20. århunderedes mange kunstretninger der har haft til formål at nedbryde det traditionelle formsprog.

- Med "Direktøren for det hele" forsøger Lars von Trier nu for tredje gang at forny filmens fortælleform, og tiden må så vise om det lykkes. Det gik jo godt med Dogme-konceptet, og også Dogville og Mandalay er vellykkede formeksperimenter.

- Personligt ser jeg en parallel til Carl Th Dreyers film Jean d'Arc, for den er også præget af det ubevægelige kamera, mærkelige beskæringer og skæv formalisme. Og jeg ved at Trier har set den film utallige gange.

- Spørgsmålet er så hvad han får ud af at genoptage Jean d'Arc-stilen i 2006? Om ikke andet så får han endnu en gang lejlighed til at drille de tekniske perfektionister, der er så dominerende i filmverdenen. Et Trier-eksperiment er under alle omstændigheder interessant, og med et citat fra teaterstykket Indenfor Murene kunne man sige "Lad dog barnet...". Lars von Trier er jo et af filmens uforbedrelige legebørn.

Gå tilbage


Peter Schepelern vurderer at Lars von Triers nye film er et interessant formeksperiment med mindelser om Carl Th Dreyer-filmen Jeanne d"Arc.
Klik for større billede

Læs også
- Triers nye dogmekoncept
> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies