Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Tendenser på IBC 2008
September 2008
Flashhukommelse, lavere priser og ny teknologi


Finn Nesgaard

Hvordan var IBC i år?
Jeg undgår ikke spørgsmålet, hverken under eller efter udstillingen. Og svaret er lige så forudsigeligt: IBC var fantastisk, for når alverdens fabrikker og udviklingsfolk gør deres ypperste for at overgå hinanden i fremadrettet opfindsomhed og teknisk snilde, så kan det aldrig blive andet en godt.

Men der må vel være forskel fra år til år, lyder det supplerende spørgsmål. Og selvfølgelig er der da forskel. I hvert fald flytter teknologien sig stadig fremad.

I år kunne jeg således konstatere at flere og flere snakker om 3G som TV-stationernes fremtidige HD-infrastruktur. Nogle har allerede et mere eller mindre komplet line-up, mens andre fortæller at deres nye HD-SDI-produkter er 3G-ready, og derfor vil kunne opgraderes når der er behov for det.

For de uindviede kan jeg oplyse, at "3G" står for 3 gigabit, hvilket er den båndbredde der kræves for at transportere ukomprimerede 1080/50p-signaler mellem f.eks. studiekamera og videomikser. I skærende kontrast hertil står det faktum, at HD-ENG-kameraerne typisk opererer med signaler der er komprimeret til 100 megabit, eller 25 megabit når der er tale om SD. Og 25 Mbit er faktisk også den båndbredde som DR Byen opererer med på sit altfavnende IP-net.

Filbaseret
produktion

En anden hovedtendens er at bånd erstattes af flashhukommelse som lagermedium.

Denne udvikling har endnu ikke rigtigt ramt de digitale filmkameraer, bortset fra Red-kameraet, der arbejder med et stærkt komprimeret 4k-format. Men i mid-end og low-end står flashhukommelsen allerede nu som sejrherre.

Derfor har Sony været nødt til at udbygge sine HDV-kameraer med en recorder der kan optage på billige Compact Flash kort, og JVC har reduceret prisen på sit mest populære, professionelle HDV-kamera med 25 procent til ca. 30.000 kroner. For denne pris får man et 1/3 tommer skulderkamera med søger og udskifteligt objektiv som man kender det fra de store ENG-kameraer.

Alligevel samler interessen sig om flash-kameraerne eksempelvis Panasonics nye 151- og 171-kameraer til henholdsvis SDHC- og P2-kort. Hos Sony hedder kortstandarden SxS (som JVC i parentes bemærket har tilsluttet sig), og hos Ikegami lancerer man en ny GFpak-standard i tæt samarbejde med flash-specialisten Toshiba.

Filbaseret
postproduction

Det filbaserede workflow flyder naturligvis videre i redigeringerne og de andre former for post-software, der nu skal kunne håndtere langt flere filformater end dengang verden var tapebaseret.

Avid har "tænkt sig om", som det fremgår af massive annoncekampagner, og er nu helt på forkant med native understøttelse af de professionelle videoformater. Adobe er utvivlsomt på højde med situationen med Creative Suite 4, som snart bliver frigivet. Og Canopus Edius, der traditionelt har været allerbedst til de nye formater, er på vej med version 5.

Glemte jeg Autodesk? Jamen det er der slet ikke nogen grund til. Her er vi bare oppe i en højere (pris)klasse, og der skal derfor ydes en endnu stærkere indsats for at være pengene værd.

Brug for
ekstern storage

Afviklingen af bånd som lagermedium og udviklingen af nye, kraftigere HD-formater fører uvægerligt til et øget behov for harddiskbaseret storage.

I fremtiden er det derfor ikke nok at have et par velvoksne harddiske i sin workstation, for båndbredden er for lille til ukomporimeret HD; de løber før eller siden tør for plads; og de giver i hvert fald ikke tilstrækkelig sikkerhed ved nedbrud.

Løsningen kan være et harddisk-raid fra CaldigIT, der nu har sendt en lillebror på gaden til godt den halve pris, nemlig 15.000 kroner for 8 x 250 GB. Den maksimale båndbredde er over 400 MB/sek = 3G, så her er der kapacitet til selv de mest hidsige 1080-formater i ukomprimeret form. Til gengæld er der tale om en enkeltmandsløsning.

Hvis flere skal arbejde på de samme data er svaret Avid Unity eller EditShare. Avid er markedslederen, mens EditShare er klassens frække dreng der tilbyder større fleksibilitet og formatuafhængighed til en lavere pris. En tredje spiller på dette marked er Omneon hvis serverløsninger kan udbygges til verdensomspændende netværk.

Du kan med andre ord roligt sætte dine pensionspenge i leverandørerne af filbaserede storage-løsninger, for den slags får vi alle sammen endnu mere brug for i de kommende år.

LCD-monitorer

Jeg kan også konstatere at LCD-teknologien indtil videre har vundet slaget om monitorerne trods åbenlyse problemer med sortniveauet. Samtidigt hører man fra flere folk i branchen, at de i en vis udstrækning klarer sig med billige konsumskærme i f.eks. 3.000 kroner klassen i stedet for at betale 20-30.000 kroner for en monitor hvis væsentligste fortrin er HD-SDI plus indbygget waveform-monitor og vektorskop.

Af samme grund er de nye broadcastmonitorer udstyret med netop disse faciliteter. Og samtidigt foregår der en indædt kamp for at overgå, eller i det mindste matche Sonys 160.000 kroners LCD gradingmonitor i kvalitet, men til en meget lavere pris.

Sonys svar er OLED, som efterhånden har været en del år under vejs, men som nu udmønter sig i konkrete produkter der kan købes for menneskepenge. Fordelene ved OLED er kraftigere lys, større udlysningsvinkel uden farveskift, lavere strømforbrug og bedre sortniveau. Og så er disse skærme væsentligt tyndere end LCD, fordi OLED er opbygget af lysende pixels, og der derfor ikke er brug for baglys.

Konklusion

Det var som sædvanligt en oplevelse at besøge IBC i Amsterdam. Jeg glæder mig til foråret når der igen er NAB i Las Vegas. Og så ses vi ellers i Amsterdam den 11.-15. september 2009 for at beundre hvad vores branche kan præstere af nytænkning og nyudvikling på bare et år...


Gå tilbage


> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies
Apantac-dec-2020---AVM_330.jpg
Apantac-dec-2020---AVM_330.jpg