Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Test: Panasonic AG-HPX171
Oktober 2008
Nu uden bånddrev ...
Panasonic AG-HPX171 er et rent P2-kamera, men ellers ligner det på mange måder forgængeren HVX201, der også kan optage på DV-bånd. Det nye kamera har 650 gram lavere vægt, lidt mindre dimensioner, nyudviklet 3CCD og et objektiv der giver endnu mere vidvinkel. Og så er prisen reduceret med 20%.


Finn Nesgaard

Video: Panasonic på IBC 2008

Naturligvis er det billigere at producere et kamera uden tapedrev, og da det nye Panasonic AG-HPX171 desuden er mere robust, så tilbyder Panasonic nu en garanti på fem år!

Men det vigtigste er kameraet selv, og her får man alle P2-fordele i form af et robust lagermedie til optagelse af hele striben af formater fra DV og DVCpro til DVCpro HD. Og jeg mener virkelig hele striben, for kameraet kan omstilles mellem europæisk og amerikansk funktion, og dermed mellem 25/50 og 24/30/60 billeder/sek.

Det eneste man savner er Panasonics professionelle AVC-Intra formater der giver endnu højere kompressionskvalitet, takket være anvendelsen af MPEG4. Men det ville kræve at kameraet blev udstyret med et dyrt AVC-Intra encoder-kort, og i øvrigt rækker de 100 Mbit/sek, som DVCpro HD opererer med, fint rent kvalitetsmæssigt.

Det nye objektiv

Panasonic fremhæver selv det nye objektiv, og nævner i den forbindelse at det er klassens hidtil mest vidvinklede. Zoomområdet er fortsat 13X, men brændviddeområdet er nu 3,9-51 mm/f:1,6-3,0, svarende til 28-368 mm ved fotografering med det gamle 24 x 36 mm fotoformat. Og vi er jo mange der foretrækker ekstra vidvinkel frem for kraftigere tele.

Det nye objektiv er også lidt mere kompakt end sin forgænger, idet filterdiameteren er reduceret fra 82 til 72 mm. Og lysstyrken er stort set uændret. Alligevel er kameraet dobbelt så lysstærkt, takket være den nye CCD. Panasonic opgiver en lysfølsomhed på 3 lux ved f:1,6, 12 dB gain og 1/25 sek. lukkertid dvs. progressiv optagelse. Panasonic slår ingen rekorder med denne følsomhed, men den rækker i de fleste situationer.

Nok så interessant er det, at kameraet har en såkaldt DRS-funktion Dynamic Range Stretch der sikrer en bedre detaljegengivelse i skyggeområder. Desuden kan man vælge mellem en række forskellige gamma-indstillinger, fra video til cine-like. Og som en ekstra hjælp til fotografen er der både waveform monitor og vektorskop til vurdering af eksponeringen plus naturligvis de traditionelle zebra-striber, som aktiveres ved lysniveauer fra 50 til 105% eksponering i 5% trin.

På tilsvarende vis er der hjælp til afstandsindstillingen. Den kan naturligvis foregå automatisk, og det fungerer fint endda ved afstande helt ned til 60 cm ved fuld tele! Men man kan også indstille afstanden manuelt, og her kan man få assistance af både forstørret midterfelt, histogram og focus bar. Det sidste er en vandret, hvid streg der bliver længere og længere, jo skarpere billedet virker. Der er tale om en generel, digital vurdering af kontrastforholdene i billedet, og som sådan er det en ret upræcis angivelse. Men til gengæld er den mere overskuelig og dermed nemmere at bruge. Og man har virkelig brug for hjælp, for opløsningen på henholdsvis den udklappelige LCD-skærm og søger-LCD'en er kun 210.000 og 235.000 pixels.

Ægte prof?

TV-fotografer der er vant til at arbejde med de store skulderkameraer vil rent instinktivt føle, at Panasonic AG-HPX171 er et semiprofessionelt kamera. Og det er rigtigt, at ikke alene størrelsen, men især prisen på 32.000 kroner peger i den retning. Men man får utroligt meget kamera for denne pris, og det er tydeligt at Panasonics udviklingsteam har gjort sit yderste for at udstyre kameraet med så mange professionelle features som overhovedet muligt og spare hvor de har kunnet slippe afsted med det.

På profsiden tæller eksempelvis, at kameraet er udstyret med HD-SDI udgang og at det traditionelle, sårbare firpolede firewire-stik er erstattet af et robust 6-polet.

HD-SDI betyder at HPX171 ikke alene kan bruges som ENG-kamera, men også i en snæver vending kan fungere som studiekamera dog uden ekstern synkronisering. Kameraet har desuden tidskodefunktion, og via to små jackstik kan man fjernstyre henholdsvis blænde, afstandsindstilling, zoom og start/stop. Det vil derfor også kunne bruges til eksempelvis reklame- og filmproduktion.

Og når vi nu er i gang med de professionelle funktioner så bør det desuden nævnes, at kameraet kan optage med variabel billedfrekvens i 20 step fra 12 til 50 bill/sekund fra fastmotion til slowmotion. Eneste begrænsning er at funktionen kun kan bruges når kameraet er indstillet til 720p, men teoretisk set er 720-formaterne også at foretrække frem for de interlacede 1080-formater.

Alternativet:
HMC151

Det kan måske virke lidt forvirrende, men Panasonic har faktisk lavet et stort set identisk kamera der anvender billige SDHC-kort som lagermedium i stedet for P2-kort, og som optager i det nye, effektive AVCHD-format i stedet for DVCpro HD. Desuden er det nye AG-HMC151 4.500 kroner billigere...

Hos Panasonic forklarer man at de to kameraer henvender sig til hver sin målgruppe, og at forskellene mellem de to versioner faktisk er større end prisforskellen lader ane.

Men lad os starte med lighederne: Samme objektiv, samme 3CCD chipblok og næsten samme størrelse og vægt 151'eren vejer dog 200 gram mindre.

Ud over den nævnte prisforskel mellem de to modeller så er der også en væsentlig forskel i prisen pr. gigabyte flashhukommelse, idet et hurtigt SDCH-kort på 16 GB måske kan fås for 2.000 kroner, mens man må betale små 7.000 kroner inklusive moms for et tilsvarende P2-kort men også her er priserne under pres, og når der til december kommer P2-kort på 64 GB, så får priserne for 16 og 32 GB utvivlsomt et voldsomt hak nedad. Prisforskellen i forhold til SDHC skyldes, at P2-kortene er meget dyrere at producere, dels på grund af langt mindre produktionstal, dels fordi de skal kunne håndtere 100 Mbit/sek, hvor kravet til SDHC-kortene kun er 24 Mbit/sek, som er 151-kameraets maksimale bitrate.

Alligevel vil det "dyre" HPX171-kamera ofte være det bedste valg. Her arbejder man nemlig med to P2-kort samtidigt, og optagelserne kan derfor i princippet være uendeligt lange man skifter bare det fyldte kort mens der optages på det andet.

HPX171 er også alene om at kunne optage fast- og slowmotion. Og P2-kortene og DVCpro-formaterne passer direkte ind i de workflow som allerede er etableret på mange TV-stationer og i mange produktionshuse.

Panasonic fremhæver også at P2-kortene er mere robust konstrueret, hvilket er fuldt korrekt. Men jeg tror nu ikke man vil opleve større problemer med de små SDHC-kort bortset fra at de måske har nemmere ved at forsvinde, både fordi de fylder så lidt, og fordi de kan bruges til så meget andet, f.eks. som lagermedie i fotokameraer.

Redigeringen

Når vi nu taler om workflow er det nærliggende også at tale om redigering. Og som sædvanligt har jeg ladet min Edius videoredigering klare denne del af testen. I den forbindelse er det interessant at vide at den kommende Edius 5 kan håndtere P2-formaterne uden at der skal investeres i den særlige broadcast-dongle.

I det hele taget er der en klar udvikling i retning af at Panasonics og Sonys professionelle filbaserede formater kan håndteres af alle de professionelle videoredigeringer uden at man skal investere i særlige versioner. Jeg tænker her først og fremmest på Avid, Adobe Premiere og Apple Final Cut Pro.

Konklusion

Det er allerede toethalvt år siden at Panasonic kom med sin epokegørende AG-HVX200e, og siden da er markedet for alvor svinget mod flashhukommelse som lagermedium og mod nye formater, både kortmæssigt (SDHC og Sony SxS) og formatmæssigt (AVCHD og AVC-Intra). Det var derfor på tide at Panasonic kom med et nyt udspil.

Omvendt må man sige at AG-HPX171 har været ventetiden værd, først og fremmest på grund af det mere vidvinklede objektiv og den nye chipblok, men også fordi kameraet nu har HD-SDI-udgang, nye grafiske hjælpemidler som waveform monitor og vektorskop og en mærkbart lavere pris.

Det kan måske virke forvirrende at Panasonic samtidigt lancerer et stort set identisk kamera der optager på SDHC-kort i stedet for P2. Men den testede 171-model har flere professionelle features, og dens optageformater er alle I-frame only. Til gengæld har 151-kameraets AVCHD-format langt bredere udbredelse, ikke mindst blandt semiprofessionelle fotografer og amatører.

På TV-stationerne, der i forvejen har et velfungerende P2-workflow, er der dog ikke nogen tvivl, for her er AG-HPX171 en oplagt erstatning for gamle HPX200-kameraer. Desuden kan det nye, lettere kamera være den direkte anledning til at endnu flere VJ'er, dvs. videojournalister, kommer i gang og at man måske får lagt de sidste båndbaserede ENG-kameraer i graven.


Gå tilbage


Panasonic AG-HPX171 er afløseren for den toethalvt år gamle HVX200. Det nye kamera har bl.a. fået et mere vidvinklet objektiv, en nyudviklet 3CCD-blok med bedre signal/støj-forhold og HD-SDI udgang. Desuden er prisen sænket til 32.000 kroner.
Klik for større billede

Dårlige erfaringer med de små firewire-bøsninger har medført, at den nye AG-HPX171 er udstyret med et robust 6-pins stik. Derudover er der bl.a. HD-SDI ud, komponent ud og USB2 til filoverførsel.
Klik for større billede

Der er to P2-kortholdere så man kan optage på det ene kort mens man udskifter det andet. SDHC-kortet øverst bruges til lagring af kameraopsætning og til metadata der tilføjes optagelserne.
Klik for større billede

Plus
+ Universalt kamera, dækker både europæiske og amerikanske formater
+ 28 mm vidvinkel
+ Lav vægt
+ Fire lydkanaler
+ Fem års garanti
+ Her i efteråret kommer der P2-kort på 64 GB

Minus
- CCD-blokkens opløsning er ikke opgivet
- Lysfølsomheden kunne være højere
- Kan ikke optage AVC-Intra


Læs også
- Vi er glade for konkurrencen
> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies
Apantac-dec-2020---AVM_330.jpg
Apantac-dec-2020---AVM_330.jpg