![]() |
||||
Om mennesker, medier, kreativitet og teknik i AV-branchen |
||||
|
Gå tilbage |
Filmproduktion | Maj 2009 |
Samlejescene med masser af håndarbejde |
|||
Peter Hjort er manden der skabte det imponerende indledningsbillede i Lars von Triers "Dogville". Nu har den digitale troldmand skabt over 100 effekbilleder til Triers nye film, "Antichrist" – med assistance fra visual effects hold i både Göteborg og Warszawa. – Det er en af de bedste film jeg har fået lov at være med til, siger Peter Hjorth med eftertryk. Hans officielle funktion på Lars von Triers nye film, "Antichrist", er Visual Effects Supervisor, men i virkeligheden har han været Triers "tekniske hånd" gennem hele projektet fra planlægningen af testoptagelserne i december 2007 til færdiggørelsen af det omfattende postarbejde. – Der er over 100 effektbilleder i filmen, forklarer han, – så vi har haft forfærdeligt travlt. – Jeg har selv stået for alt skitsearbejdet, i tæt samarbejde med Lars og de to klippere, Anders Refn og Åsa Mossberg. De sad i hvert sit klipperum, og jeg sad i det tredje, så der var kort vej fra idé til handling. Men jeg var også meget på farten, for færdiggørelsen af effektarbejdet foregik dels i Göteborg, dels i Warszawa. Skønsmæssigt arbejdede det polske hold på effekterne i 4.000 mandetimer, mens svenskerne brugte ca. 500 timer – i løbet af kun 2 måneder. I den periode var jeg ca. en dag om ugen i Warszawa og en halv dag om ugen i Göteborg. Peter Hjorth skynder sig dog at tilføje, at uden det tætte parløb med Visual Effects Producer Karen Maarbjerg var det aldrig lykkedes at komme i mål til tiden og uden budgetoverskridelser. – I sådan et stort projekt er det helt afgørende, at der er en person med overblik over det administrative og økonomiske, ellers går det uhjælpeligt i kage. Vi arbejder jo med mange forskellige teknikker, med forskellige billedformater og på tre forskellige lokationer. Så Karen var i virkeligheden min tætteste samarbejdspartner. Samleje i skovenI skrivende stund er Antichrist endnu ikke frigivet til anmeldelse, og det er yderst sparsomt hvad Lars von Trier har frigivet af informationer, endsige billedmateriale. I virkeligheden er der kun frigivet et enkelt still, nemlig billedet af filmenes hovedpersoner i samleje på en træstub i en skov. – Det er mit billede, siger Peter Hjorth med et smil, – for det krævede en hel del opfindelser. Faktisk er der meget mere teknik i det billede end man umiddelbart skulle tro. – For det første er hænderne, der stikker op mellem rødderne, indkopieret ad flere omgange, for vi kunne ikke have de nøgne mandlige modeller liggende under træstubben mens de to hovedskuespillere kopulerede, og i øvrigt havde vi kun et begrænset antal nøgenstatister, så vi måtte genbruge de samme personer flere gange. Opgaven blev ikke mindre af at optagelsen skulle laves med bevægeligt kamera – i starten håndholdt, og derefter med programmeret motion control. – Kameraet var monteret på en kran og blev styret af filmens cheffotograf, Anthony Dod Mantle. Men på et tidspunkt bliver bevægelsen overtaget af computeren, som også styrer en dollybevægelse. Vi havde ganske vist ikke mulighed for at få kranen til selv at køre via motion control, men Allan Lückow, som er ekspert i motion control, koblede kranen til en motorstyret dolly, og på den måde fik vi kontrol over bevægelsen i alle planer. – I den forbindelse havde vi glæde af de tekniske erfaringer fra Lars' forrige film, "Direktøren for det hele", men det vigtigste var den testfilm vi lavede i december forrige år. Lars har nemlig forståelse for, at tekniske eksperimenter ikke er gratis, og når man skal lave en film i international klasse, så er det helt afgørende at forberedelserne er i orden. Levende dyr – 3D animationSkoven er beboet af adskillige dyr der har en aktiv rolle i filmens på mange måder onde univers. – Fra "Adams Æbler" kendte jeg den tjekkiske dressør Ota Bares, forklarer Peter Hjorth, – og i god tid inden optagelserne var jeg nede og snakke med ham om hvilke dyr vi skulle bruge, og hvad de skulle kunne. F.eks. havde vi brug for en talende ræv – altså en ræv der kunne åbne og lukke munden på kommando. Og der var også brug for fugle og en hjort. Dyrene var jeg selv nede og optage med filmens 2nd unit i Tyskland. – Men selv om Ota Bares er fantastisk dygtig med dyr, så krævede disse optagelser alligevel en bunke efterarbejde – f.eks. for at synkronisere rævens mundbevægelser med lyden. Og 3D animation med hud og hår er fantastisk krævende, skulle jeg hilse og sige. Sorte baggrundeDen slags optagelser ville man normalt optage med chroma keying, så dyrene umiddelbart kunne sammenkopieres med skovoptagelserne. Men Peter Hjorth valgte i stedet at optage i de eksisterende omgivelser for derefter at fritlægge dyrene med håndlavede masker. – Det er dyrt og besværligt at opstille de grønne baggrunde, og der bliver alligevel altid en bunke efterarbejde; f.eks. på grund af grønt opskin. Men taktikken med at optage i de omgivelser, der nu engang var, gjorde det også meget lettere at få de rigtige skud af dyrene, fordi vi ikke hele tiden skulle sørge for at de holdt sig indenfor den grønne baggrund. – Til gengæld måtte vi lave masker i lange baner. Jeg lavede selv de grove skitser, så Lars kunne få et godt indtryk af slutresultatet, hvorefter polakkerne tog over og lavede de præcise masker, billede for billede. Optaget med Red One"Antichrist" er optaget digitalt, ligesom eksempelvis "Dogville" og "Mandalay", men denne gang havde Lars von Trier udskiftet Sony 950 kameraet med en Red One og 4k opløsning. – Fordelen ved Red One er at man kan bruge filmobjektiver, for chippen har format som 35 mm, siger Peter Hjorth. – Til gengæld måtte Lars opgive selv at løbe rundt med kameraet på skulderen, sådan som han gjorde det på "Dogville" og "Mandalay", for de store objektiver er tunge, og han skulle jo først og fremmest koncentrere sig om instruktionen. – Optagelserne blev lavet i 4k, men Red–formatet er så komprimeret at vi ikke havde nogen problemer med filstørrelser og lagerkapacitet. Tværtimod kunne vi have optagelserne liggende i fuld opløsning i både Tyskland, hvor optagelserne foregik, i Filmbyen hvor jeg havde mit hovedkvarter, og i Warszawa hvor hovedparten af effektarbejdet blev lavet. – Selve redigeringen og effektarbejdet foregik ellers i 2k, hvilket var den pragmatiske løsning, for Nuke softwaren, som blev brugt til effektarbejdet, kan ikke håndtere Reds native 4k–format. Men når der var brug for det, f.eks. til udsnitsforstørrelser, kunne jeg arbejder med den fulde 4k–opløsning i Assimilate Scratch softwaren, og det var en stor fordel. Fuldstændigt
|
![]() Samlejescenen i skoven med Charlotte Gainsbourg og Willem Dafoe har en central rolle i Lars von Triers nye film, Antichrist. Den er også en teknologisk kraftpræstation hvor filmens tekniske team kombinerer compositing, motion control og håndholdt kamera. ![]() Produktionen af Antichrist foregik i Danmark, Sverige, Tyskland og Polen. Visual Effects Supervisor Peter Hjorth bevarede overblikket takket være internettet og en computerkuffert, som han havde med når han arbejdede med post–holdene i Göteborg og Warszawa. ![]() Som sædvanligt havde Lars von Trier en ambition om selv at gå med kameraet. Men Red One–konfigurationen blev for tung for instruktøren, og han overlod derfor hurtigt dette arbejde til cheffotograf Antony Dod Mantle. Bag Trier ses Bernd Meyer (Key Grip).
![]() |