Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Brancheguide Kontakt Abonnement Annoncer/Ads
Gå tilbage

Filmproduktion
Nu skruer vi op
for 3D-effekterne...
"Orla Frøsnapper" er Danmarks første biograffilm der er tænkt i 3D helt fra starten. Derfor måtte Crone Film trække på udenlandsk ekspertise i planlægningsfasen.


Finn Nesgaard

Inden arbejdet med Orla Frøsnapper blev sat i gang, var Nina Crone og hendes selskab Crone Film igennem en omfattende research.

Allerførst skulle man finde ud af hvilke krav der stilles til 3D stereoskopisk filmproduktion. Her trak man på erfarne folk fra England og USA, for dengang var der ikke nogen i den danske filmbranche der havde særligt mange erfaringer med 3D stereoskopi.

Derefter skulle Nina Crone og hendes producer-kollega, Erik Wilstrup, have sammensat et hold af 3D-animatorer der kunne arbejde i høj kvalitet og sikre, at filmen blev færdig til den planlagte tid.

Kinesisk
arbejdskraft

– For at få mest mulig kvalitet for pengene valgte vi at få hovedparten af det 3D-grafiske arbejde lavet i Kina, fortæller Nina Crone. Landet har nemlig en kæmpestor filmindustri med tusindvis af unge, dygtige 3D-animatorer.

– Her i Danmark har vi også et korps af gode animatorer, men det er freelancere der arbejder på mange forskellige film- og reklamefilmproduktioner, og ved spidsbelastninger kan det derfor knibe med at få et tilstrækkeligt stort hold. Vores kinesiske samarbejdspartnere satte rask væk 100 mand på opgaven, når det skulle gå rigtigt stærkt.

– Vi arbejdede med flere forskellige kinesiske filmstudier på Orla Frøsnapper. Og vi har nu valgt det bedste til arbejdet med de to næste film.

Grænsen mellem
Danmark og Kina

Lineproducer Flemming Hemme – eller FL Hemme som han ynder at kalde sig – understreger, at det meste af det kreative arbejde på filmen er skabt her i Danmark.

– Stemmerne er indtalt med danske skuespillere, instrueret af Gert Fredholm. Og på basis af replikkerne har vi lavet en såkaldt "blocking-version", der omfatter hele filmen, men med helt primitive, stive figurer der bevæger sig rundt i, skal vi kalde det antydningen af kulisserne. Vi har også brugt danske tegnere til at udvikle filmens billedstil.

Derefter har kineserne overført det grafiske udtryk til kulisser og figurer, og de har arbejdet med detaljerne i bevægelser og ansigtsudtryk. Til dette arbejde har de haft videooptagelser med skuespillerne der siger replikkerne, og desuden er replikkerne oversat til både engelsk og kinesisk. På den måde har animatorerne kunnet give 3D-figurerne nogle ansigtsudtryk der understøtter det de siger.

Hemme roser i det hele taget samarbejdet med kineserne: – Der stilles store krav til kommunikationen, når man ikke står overfor hinanden, sådan ansigt til ansigt. Og ind imellem er der da noget som er kikset, og som derfor skulle laves om. Men sådan er det også når man arbejder med et dansk hold. Og for øvrigt var filmens instruktør, Peter Dodd, i Kina i otte måneder under produktionen.

– Det hele er et spørgsmål om "scheduling", for filmen har 1462 skud, og vder ar derfor virkelig meget at holde styr på.

Sidste del af produktionen var i øvrigt rent dansk. Det afsluttende lyddesign med musik og effektlyde foregik nemlig hos Nordisk Film med Flemming Christensen som sound designer.

Mikroskopisk budget

Orla Frøsnapper-filmens budget er på 18 mio kroner, og det ligger helt på linje med hvad danske biograffilm normalt koster at producere. Men Disco Ormene, som Nina Crone producerede for tre år siden, løb op i 25 mio. Og 3D-grafiske film fra Pixar og Dreamworks koster let både 500 mio og 1 mia kroner. Så set i det perspektiv har det været rørende billigt at lave den nye Orla Frøsnapper film.

– Der er naturligvis forskel på vores måde at lave film på og så de store Hollywood-produktioner, erkender Nina Crone. – F.eks. har vi ikke råd til at gøre helt så meget ud af figurernes overfladestruktur. Men den danske filmbranche arbejder nu også meget effektivt og engageret...

Tre gange Ole
Lund Kirkegaard

Orla Frøsnapper er den første af i alt tre Ole Lund Kirkegaard filmatiseringer fra Crone Film og Wil Film. Til næste år skal Gummi Tarzan være klar til distribution, og i 2013 kommer Otto er et Næsehorn. De to film har hver et budget på 15 mio kroner.

– Gummi Tarzan, eller Gummi T, som den kommer til at hedde i filmversionen, er vi nu klar til at sætte i produktion i Kina, siger Nina Crone. – Og vi er gået i gang med det indledende arbejde på Otto er et Næsehorn.

– Vi arbejder med lavere budgetter på de to næste film fordi vi regner med at kunne arbejde endnu mere effektivt. Orla Frøsnapper er jo den første danske biograffilm, der helt fra starten er tænkt i 3D, så alene af den grund var der meget vi skulle lære. Men nu er samarbejdet med kineserne kommet på plads...

Erfaringer med 3D

På baggrund af erfaringerne med Orla Frøsnapper er Nina Crone klar til at skrue mere op for 3D-effekterne i de næste to Ole Lund Kirkegaard-film.

– De udenlandske 3D-eksperter, som vi konsulterede, kom med en mængde gode råd om hvordan man giver publikum en god 3D-oplevelse, forklarer hun. – Og disse råd har vi i vid udstrækning rettet os efter, for vi ville jo ikke risikere at børnene sidder og får ondt i øjnene.

– Men i dag kan vi se, at advarslerne var overdrevne. F.eks. fik vi at vide, at man ikke må bruge "over the shoulder"-billeder i 3D-stereoskopiske film, og at den enkelte optagelse skal være mindst 3 sekunder lang. Men helt så restriktiv behøver man altså ikke at være.

– Vi glæder os i det hele taget til at udnytte erfaringerne fra Orla Frøsnapper i arbejdet med de to næste Ole Lund Kirkegaard-filmatiseringer...

Gå tilbage


De kinesiske 3D-animatorer har arbejdet på basis af tegnede forlæg og en såkaldt "blocking-version" hvor hele filmen i princippet er lavet, men med helt primitive, stive figurer der bevæger sig rundt i antydningen af kulisserne. Klik for større billede

Orla Frøsnapper havde premiere den 1. juni i de danske biografer – med stor succes, for stort set alle anmelderne var ovenud begejstrede. Klik for større billede

– Der var to store udfordringer i arbejdet med Orla Frøsnapper, siger producent Nina Crone fra Crone Film: – Vi skulle lære at arbejde med stereoskopisk 3D, og vi skulle overføre Ole Lund Kirkegaards 2-dimensionelle håndtegninger til det filmiske univers. Klik for større billede

Fakta om Orla
Frøsnapper


  • Orla Frøsnapper er den første danske biograffilm, der fra starten er tænkt i 3D.
  • Historie og billedunivers er baseret på Ole Lund Kirkegaards bog og tegninger.
  • Filmen er produceret af Crone Film i samarbejde med Wil Film og med støtte fra DFI, Nordisk Film & TV fond, Media Programme og TV2.
  • Filmen er designet af danske filmfolk og grafikere i samarbejde med dansk/engelske Peter Dodd og med Gert Fredholm som stemmeinstruktør. Christian Kuntz har stået for karakterdesign og Bjarne Hansen for setdesign. Men det tunge 3D-stereoskopiske arbejde er udført i Kina
  • > Webmaster

    > Support
    > Privacy
    > Cookies