Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Danmarks første 3D-dokumentar
November 2011
3D skaber
et særligt nærvær
Filminstruktøren og konceptkunsteren Michael Madsen har skabt Danmarks første dokumentarfilm, der er optaget i 3D. Filmen handler om det helt almindelige, gennemsnitlige liv i Danmark, men 3D giver den et særligt nærvær, der får publikum til at engagere sig og tage stilling til skildringen af mennesker i Middelfart 2011.

– Jeg har arbejdet med 3D-projektet i efterhånden tre år fra de første planer så dagens lys til vi nu står med det færdige resultat, og det har været en lærerig proces, siger filmens instruktør, Michael Madsen.

– Opgaven var at skabe en film som kommunikerer med de unge og gør dem interesseret i hvad et museum har et fortælle. Men valget af 3D skyldes nu også, at jeg selv havde lyst til at arbejde med de muligheder, som den stereoskopiske teknik giver.

Middelfart museum

Michael Madsens 3D-film har fået den lidt kryptiske titel "Middelfart i gennemsnit", for den er lavet til Middelfart Museum, og det er også her den får sit faste publikum. Men Michael Madsen kan egentlig bedre lide den engelske titel "The Average of the Average".

– Ideen er at skildre det helt almindelige, gennemsnitlige liv i Danmark, og Middelfart er jo et godt udtryk for det gennemsnitlige. Men netop via 3D-billederne og det særlige nærvær som tilskueren oplever gennem dem, så bliver vores præsentation af det gennemsnitlige Danmark alligevel noget, som man ikke bare accepterer, men som tilskueren forholder sig aktivt til.

– Seerens betragterrolle understøttes også af filmens billedstil, hvor de medvirkende fortællere kigger direkte i kameraet når de optages forfra. Og hvor de desuden er "registreret" med faste billeder taget fra siderne, bagfra og oppefra.

Kasserede de
første 40%

Filmens tre år lange tilblivelse skyldtes i første omgang, at Michael Madsen var i gang med et andet filmprojekt, som trak ud og først var færdigt et år senere end planlagt. Men 3D-teknikken var heller ikke klar, og det næste år gik derfor med at vente på det helt rigtige 3D-kamera – og kassere en bunke optagelser som bare ikke var gode nok.

– Jeg har arbejdet med et relativt beskedent budget på 465.000 kroner, så jeg kunne ikke bare slå ud med armen og anskaffe mig en rig og to store Sony eller Panasonic videokameraer. Den eneste farbare vej var at satse på et 10-15.000 kroners amatørkamera med 3D-funktion, og det første af den art kom fra Panasonic – så det købte jeg.

– Men Panasonics løsning var ikke særligt god. Den var baseret på en 3D-forsats, monteret på et almindeligt videokamera, og forsatsen stjæler en bunke lys. Desuden fylder de to stereobilleder slet ikke kameraets HD-format ud, så optagelserne bliver ikke rigtigt skarpe. Og så var der problemer med at komme tæt nok på motiverne.

– Jeg nåede at optage 40% af filmen med Panasonics kamera. Men så kom JVC på markedet med et 3D-kamera i en helt anden kvalitet, nemlig GS-TD1, der ligger i nogenlunde samme priskategori. Det betød, at jeg kasserede alle optagelserne og startede forfra!

– Det var en stor beslutning, men også den rigtige beslutning, for den tekniske kvalitet med 3D-forsatsen var ikke god nok. Jeg var også blevet en hel del 3D-erfaringer rigere, så også af den grund blev de nye optagelser langt bedre.

Selvgjort
er velgjort

Michael Madsen understreger, at han selv har været fotograf på alle optagelserne, og at det ikke kun var for at spare penge.

– Da jeg gik i gang var der simpelthen ikke nogen danske videofotografer med erfaring i 3D, så jeg havde i realiteten ikke noget andet valg. Men det gav nu også en vis tryghed selv at have det fulde ansvar, for på den måde undgik jeg misforståelser omkring 3D-teknik og -billedstil.

Tæt samarbejde
med museet

Michael Madsen skynder sig dog at tilføje, at han har haft et forbilledligt samarbejde med Middelfart Museum og ikke mindst med museumsinspektør Maiken Rude Nørup, som vil forny museumsoplevelsen, og som derfor er åben overfor den nye teknologis muligheder.

– Hun optræder selv som den indledende fortæller, der sætter hele filmens fortælling i perspektiv, fortæller han. – Og der er den sjove pointe, at museets 65 tommer videoskærm, der skal bruges til visning af filmen, bliver placeret netop på det sted i museet hvor optagelsen foregik. Det giver filmens virkelighed et ekstra perspektiv...

Michael Madsen og Kulturarvsstyrelsen, der har finansieret projektet, har dog mange flere distributionsplaner for filmen.

– Den havde premiere i forbindelse med CPH:Dox hvor den deltog i konkurrencen for danske dokumentarfilm. Og nu skal den på en vandreudstilling rundt til danske museer og biblioteker.

– Det spændende er jo, at filmen samlet set er et portræt af et liv i Danmark 2011 – og dét er 3D-teknikken i høj grad med til at formidle. Men hvilken betydning dette tidsbillede vil få i fremtiden er det svært at sige noget om...

Vil fortsætte med 3D

Arbejdet med 3D-filmen om Middelfart har været en god oplevelse for Michael Madsen, og den har givet ham mod på endnu et 3D-projekt.

– Et af afsnittene i "The Average of the Average" handler om fotografen Peter Lorenz Fangel og hans 3D-billeder fra tiden 1880 til 1910, og også dette materiale har et særligt nærvær takket være den stereoskopiske virkning. Jeg har derfor en plan om at lave en 3D-film om tiden omkring 1914, der jo blev starten på en helt ny tidsalder med de to verdenskrige og alt det der fulgte efter. Denne film skal være en kombination af 3D-stereoskopiske fotos fra den tid og nye 3D-optagelser.

– Men næste gang skal jeg have en fotograf på opgaven, og kameraet skal være en professionel model – selv om det virkelig er fantastisk hvad vi har fået ud af det lille JVC GS-TD1 til 14.000 kroner.

Gå tilbage


– Folkene hos Postyr Postproduktion var rigtigt tilfredse med kvaliteten af de 3D-optagelser jeg har lavet med det lille og prisoverkommelige JVC GS-TD1 kamera, siger Michael Madsen. Til højres ses Tino Zidore fra Postyr. Han har stået for DCP-arbejdet, så "The Average of the Average" kan vises i biograferne.
Klik for større billede

JVC GS-TD1 er et 3D-kamera med to separate objektiver og billedsensorer. Kameraet kan optage 3D i både side-by-side-format og 2 x full HD-format. Pris ca. 14.000 kroner.
Klik for større billede

Fakta om "The
Average of the Average"

  • Dansk titel: Middelfart i Gennemsnit
  • Spilletid: 55 min.
  • Det er Danmarks første dokumentarfilm i 3D
  • Manus, producer, instruktion, kamera, redigering: Michael Madsen.
  • Lyd: Øivind Weingaarde.
  • Color grading: Martin Wehding i Black Magic DaVinci Resolve hos Postyr Postproduction.
  • DCP: Tino Zidore.
  • Produktion: Gallery Tusk, Massproduction.
  • Filmen er produceret i tæt samarbejde med museumsinspektør Maiken Rude Nørup på Middelfart Museum.
  • Økonomi: 465.000 kr, bevilliget af Kulturarvsstyrelsens fond til innovation.

    Fakta om
    Michael Madsen

  • Filminstruktør og konceptkunstner, født 1971
  • Filmproduktioner: "To Damascus" (2005), "Eternity" (2009), "The Average of the Average" (2011).
  • Kunstprojekter: "Sound/Gallery" – et 900 kvadratmeter lydsystem placeret i Københavns rådhusplads (1996-2001). "Audience (van Gogh#7)", design of SPOR 2007, festival for ny musik og lyd.
  • Gæstelærer: På Det Kgl. Danske kunstakademi, Den danske Filmskole og Den danske Designskole.


  • > Webmaster

    > Support
    > Privacy
    > Cookies
    Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+
    Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+