Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Preview on set
Februar 2012
Danske filmproducenter udnytter ikke mulighederne godt nok
Danske Allan O. Lückow arbejdede fire måneder som "3D inserter technician" på den amerikanske film Immortals. Nu vil han stille den samme teknologi til rådighed for skandinaviske filmproducenter.

"I like it – the gentleman can stay".

Sådan lød instruktøren Tarsem Singhs dom, efter at han havde stresset danske Allan O. Lückow i stive to klokketimer. Opgaven var at skabe "Preview on set" i samspil med den tekniske chef, Stephen Elphic, og instruktørens krav skiftede fra stativ til kran til dolly og tilbage igen...

Men Allan Lückow blev altså ikke hylet ud af den. Og derefter havde han fast arbejde 15 timer om dagen, seks dage om ugen i de fire måneder det tog at optage den amerikanske storfilm Immortals. Det er den klassiske historie om de græske guder og menneskenes kamp på jorden, men i moderne 3D stereoskopisk udgave. Det meste blev derfor optaget på green screen, og for at sikre de rigtige blikretninger, og i det hele taget sikre gode billeder med en sammenhængende lyslægning, så blev de Maya-genererede 3D-baggrunde indkopieret i lav opløsning allerede mens studioptagelserne blev lavet.

– Der er store besparelser ved at opbygge scenariet i Maya, og så optage skuespillerne på green screen, siger Allan Lückow. – Og når man kan få et realistisk indtryk af det færdige resultat allerede på set'et, så kan man også skabe nogle rigtigt flotte og stærke billedkompositioner.

– Desværre skærer danske producenter alt væk der koster penge – også selv om investeringen tjener sig hjem i form af kortere produktionstider og flottere slutresultat. Men det vil jeg nu gøre noget ved...

Motion-system

Det tekniske setup som Allan Lückow brugte på Immortals er udviklet af det lille engelske firma Mo-Sys, og som alpha-tester var han selv med til at skabe brugergrænsefladen.

– Den slags skal man ikke overlade til ingeniører, for så bliver det alt for langsommeligt og besværligt, siger han med et grin.

Systemet er døbt Chameleon, og i den aktuelle udgave reagerer det på pan-, tilt- og gyro-sensorer i kamerastativet, så den 3D-skabte baggrund følger med kameraets bevægelser. Mo-Sys har dog også udviklet en version til håndholdte optagelser, hvor kameraets placering beregnes ud fra pejlemærker (stregkoder!) i filmstudiets loft.

– Udstyret fungerer med den samme præcision som man kender fra military grade robotics, forklarer Allan Lückow. – I de fire måneder jeg arbejdede på Immortals var der derfor ikke et eneste kiks. Men når der er hundredvis af mennesker på set'et, så er det jo også vigtigt, at arbejdet ikke bliver forsinket af tekniske problemer.

Allan Lückow tilføjer i samme åndedrag, at arbejdet med Immortals var rigtigt stort, både for ham selv og for Mo-Sys. Det var nemlig første gang, at Chameleon-systemet blev gennemprøvet på en så stor produktion.

Værdsat i Amerika

Allan Lückow understreger også, at det var en rigtig god oplevelse for ham at arbejde på det store amerikanske filmhold:

– Jeg var den eneste dansker, så jeg blev drillet lidt i starten, men derefter var jeg ikke alene accepteret, jeg var faktisk højt respekteret. Og det er stort, når man i virkeligheden "bare" er B-fotograf!

– Som dansker er man vant til relativt små filmhold, og man tager derfor ansvar og løser mange forskellige opgaver i løbet af en produktion. Og så har vi en skandinaviske lethed og en skandinaviske selvironi som gør, at vi kan tale med om det meste – også på en stor amerikansk filmproduktion. Og det skaber respekt. Jeg kan i hvert fald varmt anbefale danske filmarbejdere at tage på job i det store udland!

Konservatisme i Danmark

Teknikken med green screen i kombination med 3D-genererede baggrunde har været brugt på flere danske produktioner, men Allan Lückow mener at den burde bruges meget mere.

– Derfor har jeg etableret firmaet MoCopenhagen Virtual Stage i det tidligere TV-Byen, fortæller han. – Her har udlejningsfirmaet Filmgear et filmstudie, og det bliver nu udstyret med et Mo-Sys Chameleon setup, så danske og nordiske filmfolk får nem adgang at udnytte mulighederne, både til reklamefilm og til spillefilm.

– Indtil videre har Mo-Sys kun fem sæt udstyr i brug i hele verden, tilføjer Allan Lückow, – så det er en ret eksklusiv mulighed. Amerikanerne har naturligvis også selv udviklet noget udstyr der kan det samme. Men vi slog dem på prisen, da vi bød ind på Immortals, og jeg har netop været i Los Angeles hos Universals for at fortælle om systemet. Vi er derfor inde i en rigtigt positiv udvikling.

– Målet er at trække internationale filmproduktioner til København. Og mulighederne er gode, for dansk filmproduktion har et vældigt godt ry i udlandet...

Gå tilbage


– Vi installerer et komplet sæt Mo-Sys Chameleon udstyr i Filmgears filmstudie i TV-Byen, siger motion control-eksperten Allan Lückow. – Det er den samme "preview on set"-teknologi, som jeg brugte til den amerikanske film Immortals.
Klik for større billede

På studiemonitoren blev filmoptagelserne kombineret med en grov udgave af 3D-baggrunden. På den måde kunne man kontrollere, at skuespillernes blikretninger var korrekte, og man kunne lave lyslægningen så den matchede baggrunden. Men det endelige slutresultat blev naturligvis først fastlagt i den efterfølgende postproduction.
Klik for større billede

Her ses nederst den rå kulisse, som optagelserne til Immortals blev lavet i, og derefter det færdige resultat, som man fik et godt indtryk af allerede mens skuespillerne blev filmet.
Klik for større billede

Fakta om Immortals

  • "Immortals" er en adventurefilm fra produceren af "300". Den handler om den græske kriger Theseus.
  • Filmen er instrueret af Tarsem Singh, der tidligere har stået bag "The Cell" (2000).
  • "Immortals" er optaget i Montreal i et studiesetup med green screen baggrund.
  • Danske Allan O. Lückow var "3D inserter technician" på filmen. Sammen med technical director Stephen Elphic sørgede han for "preview on set", så de Maya 3D-genererede baggrunde kunne ses sammen med green screen-optagelserne, allerede mens skuespillerne blev optaget i filmstudiet.
  • Immortals havde premiere i danske biografer den 1. december 2011.


  • > Webmaster

    > Support
    > Privacy
    > Cookies