Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Corporate film
Maersk satser
på det menneskelige
Copenhagen Film Company har succes med at arbejde dokumentarisk i forbindelse med informationsopgaver for store erhvervskunder. Sidste år løste man en stor opgave for Maersk – med tre produktionshold der tilsammen havde 106 optagedage, fordelt over fem kontinenter.

– Vi er jo egentlig dokumentarfilmfolk, siger Casper Høyberg fra Copenhagen Film Company. – Det er et område med masser af spændende muligheder, men også med stærkt begrænset økonomi. F.eks. har TV-stationerne sjældent mulighed for at betale hele projektet, når der skal laves dokumentarfilm, så produktionsselskabet må selv skaffe supplerende finansiering via f.eks. fonde og institutstøtte.

– Sådan er det ikke, når man arbejder med corporate film, og vi har derfor løst mange informationsopgaver for erhvervslivet og for offentlige virksomheder som DSB, Metro og Nationalmuseet.

– Det startede for nogle år siden, da vi kunne gå ud og fortælle de store virksomheder og koncerner, at DR og TV2 ikke længere havde resurser til en grundig, billedmæssig erhvervsdækning. Vi opfordrede dem derfor til at få lavet et godt arkivmateriale, som man kunne stille til rådighed, når man kom i TV-journalisternes søgelys. Vi ønskede egentlig bare at skabe en supplerende omsætning, men det har ført til, at corporate film i dag er vores klart største arbejdsområde. Og grundlaget for successen er, at vi har kunnet kombinere virksomhedernes informationsopgaver med vores dokumentarerfaring.

Kæmpeordre fra Maersk

Copenhagen Film Company blev startet for syv år siden under navnet Filmselskabet. Fra starten var man seks selvstændige parthavere, der var tilrettelæggere, producere, fotografer, instruktører og klippere. De supplerede derfor hinanden vældigt godt. Og siden da er det gået stabilt fremad for gruppen, hvoraf fire stadig er med – og partnere i Copenhagen Film Company.

Det hele begyndte i 3-4 værelser i Wesselsgade. I 2007 flyttede gruppen ind i direktørboligen i Det Danske Filmstudie – i alt 100 kvadratmeter. Og for et par år siden var denne plads definitivt blevet for trang, og selskabet, der nu havde fået navnet Copenhagen Film Company, flyttede derfor tilbage til hovedstaden – til 300 kvadratmeter i Kødbyen.

– I dag er vi otte fastansatte, forklarer Casper Høyberg, – og sidste år, da vi løste en kæmpeopgave for Maersk, havde vi tre produktionshold i gang samtidigt, med tilsammen 22 freelancere. Alene den opgave krævede 106 optagedage og masser af rejsetid, for vi lavede optagelser i 18 lande. Og kvaliteten skulle matche Maersks branding, så den skulle være så god som overhovedet muligt. Vi valgte derfor at lave optagelserne med Arri Alexa.

– De mange optagedage gav basis for, at vi selv købte et Alexa kamera og så lejede os frem, når der var mere end et hold i gang samtidigt. Så vi har vores egen Alexa, siger Casper Høyberg stolt. Han er selv uddannet filmfotograf på Den Danske Filmskole, men arbejder i dag også som producer – ved siden af alle de administrative opgaver som følger med, når man driver en virksomhed med mange medarbejdere.

Dokumentarstil giver troværdighed

Hemmeligheden bag Copenhagen Film Companys succes med corporate film er som sagt, at man har kunnet udnytte den troværdighed og menneskelighed, der er kendetegnende for dokumentarfilmgenren. F.eks. er en seks minutter lang rekrutteringsfilm om Maersks APM Terminaler i Rotterdam bygget op omkring en kranførers arbejdsdag, holdning til arbejdslivet – og familieliv.

– Vi tror på at film, som afspejler værdier og holdninger, skaber det bedste afsæt for at kommunikere emotionelt og strategisk, siger Casper Høyberg, – og det gælder også for den store informationsopgave, som vi løste for Maersk sidste år. En effektiv varetransport har nemlig ikke alene betydning for jobmulighederne, men også for levestandarden overalt i verden. Det gælder ikke mindst i den tredje verden hvor korruption og kriminalitet ellers kan sætte en bremse på udviklingen.

Store virksomheder

Folkene bag Copenhagen Film Company er bestemt ikke kommet sovende til deres succes.

– Vores fokus er rettet mod virksomheder med minimum 1.000 ansatte, for det er i den slags virksomheder der virkelig er brug at arbejde strategisk med informationsarbejdet, siger Casper Høyberg. – Vores referenceliste omfatter således virksomheder som Carlsberg, Danida, DSB, Maersk, Københavns Metro, Nationalmuseet, Svitser, TDC, TopDanmark, Transportministeriet og Nordsøen Ocenarium.

– Den type virksomheder kræver høj kvalitet – og det er hårdt arbejde. I forbindelse med Maersk-projektet sidste år lavede jeg f.eks. optagelser i fire lande på fem dage. Og som filmfolk har vi i det hele taget masser af rejsedage.

– Det er også vigtigt, at vi leverer optagelser med en markant stil. F.eks. blev alle optagelserne til sidste års Maersk-film, bortset fra egentlige interviews, optaget med 50 bill/sek – altså moderat slowmotion. Det er ikke noget man direkte lægger mærke til når man ser filmene. Men det kaster en grundlæggende ro over billederne af en ellers ganske hektisk erhvervsaktivitet. På den måde arbejder vi med følelserne, når vi løser informationsopgaver for erhvervslivet.

– Den største udfordring ved Maersk-projektet var dog at koordinere filmholdene med skibenes ankomst- og afgangstider, for selv om Maersk er kendt for sin rettidighed, så er der alligevel mange udefra kommende forhold, der kan påvirke sejlplanen. Vi havde derfor en ledelsesgruppe i København, hvor man styrede slagets gang og flyttede rundt på produktionsholdene, nærmest som brikkerne på et skakbræt.

– Resultatet blev 197 timers optagelser, eller det samme som materialet til to middelstore Hollywood-film. De tre klippere på opgaven havde derfor et rigtigt stort arbejde med at dykke ned i materialet, selektere og få overblik.

Corporate film må ikke kede

Hemmeligheden bag en god corporate film kan man læse om på Copenhagen Film Companys hjemmeside, hvor hovedinstruktøren på Maersk-projektet, Christoffer Boe bl.a. siger:

– Det vigtigste er, at man ikke keder publikum. Den traditionelle corporate-film er i virkeligheden en powerpoint med flotte billeder og en fortællende speaker. Den slags synes virksomhedens ledelse er rigtigt spændende, men det keder folk udefra – folk der måske knap nok kender til virksomhedens eksistens.

Maersk-projektet kom derfor ikke kun til at handle om tal og højteknologi, men i høj grad også om de mennesker der arbejder i virksomheden, og om den betydning som Maersks effektive varetransport har på det omgivende samfund. F.eks. er der et afsnit om Maersks afdeling i Vietnam, hvor man lige nu eksporterer mere end man importerer, men hvor der snart vil være balance i tingene, så der er lige så mange varer i containerskibene når de ankommer til landet, som når de forlader det igen.

Det er den slags budskaber der er vigtige, ikke kun for Maersk, men også for det publikum der ser filmene.

Gå tilbage


– Da vi løste den store opgave for Maersk sidste år, havde vi så mange optagedage, at det var rentabelt at købe et Arri Alexa kamera med objektiver og øvrige tilbehør i stedet for at leje, siger Casper Høyberg fra Copenhagen Film Company. Selskabet er i dag et af landets førende indenfor produktion af virksomhedsfilm. Klik for større billede

Optagelserne til sidste års store corporate film for Maersk blev lavet i 18 lande og strakte sig over 106 arbejdsdage – eksklusive rejsetid. Alt materialet blev optaget med Arri Alexa. Klik for større billede

Masser af priser til
Maersk-filmene

Copenhagen Film Company's Maersk-film har fået ikke mindre end fem priser: En platinum-, tre gold- og en silver-award fra henholdsvis Hermes Awards, WorldMediaFestival i Tyskland og The Communicator Awards, USA. Platinum-prisen fra Hermes Awards er for filmen "We Make Change Happen" i kategorien "Corporate Image".

Fakta om Copenhagen Film Company

  • Copenhagen Film Company blev etableret i 2005 under navnet Filmselskabet.
  • I dag har selskabet 8 fast ansatte. Desuden suppleres med eksterne medarbejdere når større opgaver skal løses. F.eks. var der tre produktionshold med i alt 22 medarbejdere på optagelserne til Maersk-filmene.
  • Ejerkredsen består af:
    Casper Høyberg, filmfotograf DFF og producer
    Ulrik Gutkin, instruktør og klipper
    René Strandbygaard, fotograf og producer
    Per Liebeck, instruktør
  • Yderligere information på www.cphfilmcompany.dk.
  • > Webmaster

    > Support
    > Privacy
    > Cookies