Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

TV-produktion på Nordpolen
September 2012
Eksperimentet lykkedes...
Journalist Martin Breum og filmfotograf Kenneth Sorento er med på Lomrog III ekspeditionen, og som de måske første i verden er det lykkedes dem at optage et TV-indslag fra den geografiske Nordpol og sende det hjem via en satellitforbindelse. Indslaget blev sendt i TV-Avisen den 23. august.

Den 23. august viste TV-Avisen et 2 minutter og 24 sekunder langt videoindslag om, hvordan Lomrog III ekspeditionen nåede Nordpolen på den svenske isbryder Oden. Indslaget var produceret af journalist Martin Breum og filmfotograf Kenneth Sorento, som klarede optagelse, redigering og transmission indenfor et døgn.

– Det er et lille stykke tv-historie, for det er så vidt jeg ved er det aldrig sket før, at levende tv-billeder er blevet transmitteret til Danmark fra så høje breddegrader, siger Martin Breum. – Måske er der heller ingen anden broadcaster på globen, der har gennemført en sådan transmission. Det mener i hvert fald leverandøren af vores Iridium satellittelefon.

Hårdt arbejde

– Vi keder os ikke i de syv uger ekspeditionen varer, tilføjer Kenneth Sorento. – Lomrog III varer fra den 31. juli til den 15. september 2012, og vores optagelser skal bruges som første episode ud af tre i en dokumentarserie til DR med arbejdstitlen: "Når isen forsvinder".

Jakob Gottschau fra Express-tv producerer for Ole Hjortdal på DR-Undervisning. Dokumentarudsendelsens første episode på en lille halv time vil blive sendt i efteråret på DR2. I dokumentarprogrammet oplever man ekspeditionens ofte dramatiske forløb gennem Martin Breum, der til daglig er vært på DR2's Deadline, og som desuden er forfatter til den kritikerroste bog på Gyldendal: "Når isen forsvinder".

Kort tid på Nordpolen

– Kommunikation her oppe fra nordkalotten er lidt vanskelig, så er det skønt, når teknikere, omstillingsfolk og journalistkolleger er gode til at bakke op, siger Martin Breum.

– Optagelserne fra selve Nordpolen var meget hektiske, for vi havde alt for kort tid nede på isen til interview og optagelser. Vi skulle dække 70 mennesker, der ruller sig i sneen, står på hovedet, bader mellem isflagerne og stiller op til gruppefoto – og som også skulle afæskes meninger til brug for både TV Avisen og tv-dokumentar. Og vi vidste jo ikke på forhånd, om det ville lykkes at få indslaget sendt hjem til TV-Avisen.

– Men nogle dage inden vi nåede Nordpolen lykkedes det at få et færdigredigeret radioindslag på knap otte minutter sendt hjem til Orientering fra en position bare 100 km syd for Nordpolen. Det gav os håb om, at vi også kunne sende levende billeder – selv om tv-filerne jo er mange gange større.

Rutineret fotograf

Kenneth Sorento var med som fotograf på Lomrog I ekspeditionen i 2007, hvor han bl.a. lavede optagelser til filmen "Turf War in No Mans Land".

– Dengang fik vi problemer med harddiskene på grund af isbryderens rystelser. Derfor søger jeg denne gang for at placere udstyret på skumgummiplader for at mindske de rystelser, som udstyret bliver udsat for.

– Til optagelserne bruger vi et Sony FS100. Det er et digitalt filmkamera med udskifteligt objektiv og stor billedchip, og jeg kan derfor lave rigtigt flotte billeder. Men det er ikke det optimale ekspeditionskamera, for det er nogle hårde strabadser, vi bliver udsat for. Skibet rystes voldsomt af kollisioner med kraftige isskosser, dækket gynger og sne og slud rammer kameraet med den voldsomme polarvind. Desuden skal man kunne reagere hurtigt i reportagesituationer, hvor man f.eks. skal passe på ikke at få tungt udstyr i hovedet eller få revet benet over af en wire.

Kameraet er monteret på en Cambo-rig med en Cineroid EVF-monitor. Og riggen er udstyret med en microportholder til to stk. Audio Limited 2020 trådløse mikrofonsystemer.

Konsumagtigt

– Selv med den anvendte rig er Sony FS100 et alt for konsumeragtigt kamera – både funktionsmæssigt og ergonomisk, siger Kenneth Sorento, – men der er også lyspunkter. F.eks. har det vist sig ikke at være noget problem, at der er nogle frames forsinkelse i monitoren.

Men Kenneth Sorento ville alligevel have foretrukket et kamera der fra fødselen er skulderbårent og hvor det er muligt at montere ordentlige zoomobjektiver: – Drømmekameraet til optagelser til søs er ifølge min erfaring et Arri Alexa. Men det lykkedes trods ihærdige forsøg ikke at finde økonomien til at tage det med på den syv uger lange ekspedition.

– På Lomrog I i 2007 brugte jeg et Sony XDCAM 350 broadcast-kamera med Canon zoom. Det virkede væsentligt bedre. Vi overvejede da også et skulderbårent broadcastkamera i stedet for FS100, men konkluderede at det ville være ærgerligt at filme en historisk dokumentarfilm på et kamera med almindelig broadcastchip.

Indhold til andre platforme

Produktion til DR kan ikke
betale for alle 49 dage på

ekspedition, og Kenneth Sorento har derfor indgået aftaler om levering af materiale til andre platforme.

– Jeg skal levere 22 minutters tv til "Vetenskapens Värld" på SVT. Jeg skal levere materiale til Videnskab.dk. Jeg skal levere en fotoserie til bladet Ud&Se, hvor Martin skriver teksten. Og jeg skal levere fotoserie og artikel til Illustreret Videnskab. Desuden samler jeg materiale til mit eget dokumentarfilmsprojekt som er under opstart.

Kenneth Sorento og Martin Breum leverer naturligvis også flere indslag til DR, til bl.a. TV-Avisen, Deadline og radioprogrammer som Radioavisen, P1 Morgen, Orientering, den grønlandske radioavis og Reuters, og ofte sendes interviewene live. Desuden leveres fotos til diverse online-medier

– Det mest utrolige er, at Martin ikke er blevet afbrudt en eneste gang i et live-interview, siger Kenneth Sorento. – Det er ellers ret almindeligt at forbindelsen på Iridium afbrydes – f.eks. når skibet skifter kurs og styrehuset skygger for vores antenne.

Redigeringsudstyr

DR-produktionen skal klippes på Avid Media Composer, og Kenneth Sorento lægger derfor videofilerne ind på en lånt DR-laptop. Men desværre er han stødt ind i et besynderligt lydproblem, som det ikke er lykkedes at løse under ekspeditionen, fordi Iridium forbindelsen er for svag til en effektiv fejlfinding og opgradering af softwaren.

– Jeg havde ellers gjort mit yderste for at alt software skulle være up-to-date, siger han. – Men heldigvis fungerer mit eget klippeudstyr, baseret på Final Cut Pro 7, upåklageligt. Indslagene til TV-Avisen og Orientering på P1 er derfor klippet i Final Cut.

Skræddersyet komprimering

Når indslagene skal sendes via en svag og dyr satelllitforbindelse er det naturligvis vigtigt med en effektiv komprimering.

– En H264-komprimering fyldte desværre alt for meget, siger Kenneth Sorento. – Men jeg fik hjælp af DR-tekniker, André Stæhr, og sammen fandt vi en løsning med det geniale Compressor-program fra Apple. Det blev til en skræddersyet MPEG 4-komprimering som eksempelvis reducerede indslaget til TV-Avisen fra 2,23 GB i 1920 x 1080 til 40,6 MB i 1024 x 576. Tilbagemeldingerne fra "almindelige seere" var, at det så rigtig godt ud bortset fra enkelte steder, hvor billedet virkede "lidt uskarpt".

– Det tog lang tid at overføre materialet til DR's FTP-server via Cyberduck over vores IOP fra Iridium. Overførselen mislykkedes flere gange selvom jeg havde delt indslaget op i to mindre dele. Det endte med at indslaget blev delt i tre før alt materialet nåede frem. Vi var meget lettede og glade fordi vi efter et døgns uafbrudt arbejde havde gjort noget ingen andre har gjort før.

Fantastisk udsigt

Som arbejdsrum har Martin Breum og Kenneth Sorento en 40-fods container på fjerde dæk med udsigt til skibsstævnen som forcerer polarisen. På de russiske atomdrevne isbrydere, som til tider udlejes til eksklusive krydstogter for hovedrige amerikanere, ville sådan en udsigt være forbeholdt de dyreste luksussuiter.

– Det giver nogle rigtig gode arbejdsforhold at have kontor, klipperum og plads til alt udstyret i en og samme container, siger Kenneth Sorento, – ikke mindst fordi vi umuligt kunne stuve alt udstyret sammen i vores lille kahyt under helikopterdækket. Samtidig er det fedt at kunne "gå på arbejde" i containeren på 4. dæk og derefter slappe af "der hjemme" i kahytten på andet dæk.

– Når man er på ekspedition med en isbryder bliver skibet en hel lille verden. Vi har biograf, fitnessrum og sauna ombord. Bar og tv-stue. Bordtennisbord. Yogalektioner hver anden dag. Det er super hyggeligt. Den svenske besætning og den internationale gruppe af forskere er spændende og sjove mennesker som det er en fornøjelse at rejse med.

– Vi keder os bestemt ikke med al det arbejde vi har at se til. Det gør forskerne og besætningen heller ikke: De arbejder i flere hold 24 timer i døgnet hver eneste dag. På en ekspedition er der ikke noget der hedder fridag. Men lørdag aften tager vi pænt tøj på når der serveres steg. Maden er i øvrigt god solid husmandskost som egner sig godt til det barske klima. Salat er der en del af, men nu er kinakålen begyndt at indtage hovedrollen i salatskålen! Jeg glæder mig til lette asiatiske anretninger når jeg kommer hjem, slutter Kenneth Sorento.


Læs mere på dr.dk.

Gå tilbage


Martin Breum (tv) og Kenneth Sorento havde nogle hektiske minutter på Nordpolen, for isen driver med 1-3 knob i timen, og ekspeditionen var derfor kun på det geografiske Nordpolspunkt et kort øjeblik.
Klik for større billede

Martin Breum (tv) og Kenneth Sorento har arbejdsværelse i en 40-fods container med udsigt til stævnen som forcerer polarisen. Alt udstyret er placeret på skumgummiplader for at reducere rystelserne fra skibet, når det forcerer havisen.
Klik for større billede

Iridium antennen fra Polaris skulle optimalt set have stået på den øverste del af skibet som i sømandsslang kaldes Monkey Island, men her var der ikke plads. I stedet blev den placeret ovenpå et laboratorie i bagbord side, og det var fra denne antenne, at det første indslag fra Nordpolen blev sendt via satellit.
Klik for større billede

> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies
Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+
Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+