Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

IBC 2012: Digital filmproduktion version 2.0
September 2012
Samarbejde øger
de kreative muligheder
Steve Bannerman fra softwarefirmaet Assimilate ser en markant udvikling indenfor amerikansk filmproduktion i form af et tættere samarbejde mellem optagehold og postproduction. Det giver hurtigere produktion, øgede kreative muligheder – og et bedre slutresultat. Interview Finn Nesgaard.


Finn Nesgaard

– Det særlige ved dette års IBC er, at vi nu for alvor kan se, hvordan det digitale workflow udvikler sig – i retning af hvad jeg kalder for "workflow version 2.0", siger Assimilates marketingdirektør, Steve Bannerman. – I dag ved alle hvad digital filmproduktion er, men vi arbejder på at forfine workflowet, så det bliver hurtigere, mere kreativt, mindre omkostningstungt...

Men hvad er problemet? Det drejer sig om at få en fotograf, en instruktør og en color grader til at arbejde sammen. Det kan vel ikke være så svært?

– Måske nok, men med den gamle arbejdsmetode snakkede disse folk stort set ikke sammen. Der var simpelthen ikke budget til, at color graderen kunne være med under optagelserne og cheffotografen kunne deltage i efterarbejdet. De forskellige led i produktionsprocessen var adskilt fra hinanden i et serielt forløb: Man lavede optagelserne. Derefter gik man i gang med klipningen. Når det var gjort, tog man fat på visual effects, og til sidst kom gradingen. Og man gik aldrig baglæns i processen for at udnytte de digitale muligheder bedre.

Hvad er så din løsning? Hvordan kan du påvirke dette stive workflow?

– I nogle tilfælde er det os der påvirker arbejdsrutinerne. Men som regel opfylder vi bare filmfolkenes konkrete ønsker om at gøre workflowet mere fleksibelt. De arbejder jo med stadig flere forskellige digitale kameraer, og det giver instruktører og cheffotografer nye muligheder for at få deres filmiske vision op på den store skærm. Men virkeliggørelsen af denne vision påvirker alle led i produktionsprocessen, fra cheffotografen og digital imaging-teknikeren, som henter billederne ud af de forskellige kameratyper og sætter dem sammen, så de bliver en del af den samme fortælling, til compositing-teknikeren og color graderen, der forfiner resultatet i post-processen og skaber det billedunivers, som instruktøren havde forestillet sig.

Og starten på det hele var Red One?

– Red One var det første digitale filmkamera, og det forandrede virkelig verden – det forandrede den måde vi skaber vores filmfortællinger på. Dengang, for seks-syv år siden, var der kun to software-produkter, der kunne håndtere Red One-filerne, nemlig Assimilate Scratch og Apple Final Cut Pro.

Og hvordan fik Scratch den position?

– Ja, det er en interessant historie. Red-folkene havde udviklet deres digitale filmkamera, og de tog verden rundt for at fortælle hvor godt det var. Vi syntes også, det var fantastisk – vi kunne se at det var fremtiden. Men der var mange, som ikke så det på den måde, og der var faktisk nogen som grinede ad de dér Red-folk. Men hvem er det der griner i dag...

Måske var det fordi I ikke havde nogen humoristisk sans?

Ja, det kan du selvfølgelig sige, men vi tog det virkelig alvorligt. Vi følte os overbeviste om, at digital filmproduktion var fremtiden, og vi havde jo ret.

Det forbedrede workflow

– Workflow 2.0 betyder, at man har en enkelt, fælles tråd gennem hele produktionsprocessen: Fra optagelse af billederne med de forskellige kameraer og alt det der sker med filerne på set'et, og frem til postprocessen – det vi kalder digital intermedia: Grading, visual effects og afslutningen, hvor den færdige film bliver masteret til forskellige distributionsformater.

– Det nye er, at der opstår et samarbejde mellem dem der arbejder på set'et og dem der arbejder med postproduction, så de kan formidle historien på en mere kreativ, præcis og forfinet måde. F.eks. snakker coloristen nu med cheffotografen allerede i forbindelse med forarbejdet til filmen for at planlægge, hvordan man skal nå frem til slutresultatet.

Betyder det, at alt kan klares med et enkelt stykke software?

Nej, men det er en stor fordel at folkene på set'et har samme brugerflade som dem der arbejder med postproduction. Og selve post-processen er også blevet langt mere kreativ og sammenhængende, for i dag kan instruktøren arbejde med visual effects, når han sidder med coloristen og grader filmen. Det har ellers altid været to separate processer.

– Tidligere var det f.eks. sådan, at hvis instruktøren ville have flyttet en lampe fra den ene side af billedet til den anden, så var det nødvendigt at sende optagelsen til visual effects-afdelingen, som skulle lave effekten, rendere og alt det dér. Det var en proces, som kunne tage flere dage.

Men hvor kommer klipningen ind?

– Klipningen af filmen sker før denne proces. Billederne kommer fra set'et til redigeringen, hvor filmen bliver klippet, og når den basale historie er på plads, så går filmen til postproduction. Og det er her vores software tager over.

– Vi har en software som håndtere billederne på set'et, nemlig Assimilate Scratch Lab. Og vi har Scratch Labs storebror, Assimilate Scratch, som tager sig af billederne når de kommer ud fra redigeringen og ind i postproduction.

Hård konkurrence

Og hvordan er konkurrencesituationen så i dag?

– Konkurrencen er altid hård! Vi fik et forspring, da vi var alene om at understøtte Red One, men i dag er den digitale filmproces relativt moden, og vi har fantastiske kameraer som Red Epic og Sony F65 – plus Canons DSLR-kameraer, som folk bruger til filmoptagelse, og kameraer fra bl.a. Panasonic og Phantom...

– Alle disse kameraer spiller en rolle i den moderne filmfortælling, og takket være teknologien fra eksempelvis Assimilate sker der en forenkling af den kompleksitet, som ellers opstår i samspillet mellem de mange forskellige kameraer og arbejdet i postproduction.

Assimilates nyheder på IBC 2012

– Her på IBC lancerer vi en markant opgradering af både Assimilate Scratch Lab og Assimilate Scratch – version 7.

– Scratch Lab handler om det vi kalder "advanced dailies on set". Det er nemlig ikke længere nok at hente optagelserne ud af kameraet, lægge en enkelt look-up-table på dem og rendere dem, så instruktør og cheffotograf kan se dem. I dag synkroniserer man også lyden allerede på set'et. Man arbejder med en mere avanceret color grading og LUT-arbejde. Og man renderer ikke alene en version til visning i testbiografen, men også til iPads, DVD'er etc.

– Og Scratch 7 til postproduction klarer det vi kalder "creative DI", hvor man arbejder med visual effects samtidigt med color gradingen. Så hvis en skuespiller f.eks. har en bums på kinden, så fjerner man den i samme arbejdsgang. Eller hvis en lampe skal flyttes. Eller hvis man vil tilføje lens flare til billedet. Ved at blande grading og compositing til en fælles proces opnår man en hurtig og fleksibel arbejdsgang, og med Scratch 7 sker det i real time.

Gå tilbage


Se video:

IBC 2012: Filmworkflow version 2.0...

Steve Bannerman fra Assimilate oplever en markant udvikling af workflowet til digital filmproduktion: – Nye kameratyper, nye filformater og et tættere samarbejde mellem folkene på set"et og i postproduction giver nye muligheder for at virkeliggøre instruktørens vision, siger han.
Klik for større billede

Læs også
- Rekordstort IBC-show 2012
- Panasonic: Ny broadcast-æra
- Lampen som alle bør elske...
- "Sølvbryllups-audiometer"
- Alsidig monitor
- Roland halverer prisen
- Lavpris fra Sachtler
- Sennheiser går digitalt
- Europas udfordringer
- Kompakt opgradering til HD
- Alternativ til DSLR-video
- Strømmen af nye videoformater
- TV-contribution over IP
- Det store samtaleemne
-
> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies
Apantac-dec-2020---AVM_330.jpg
Apantac-dec-2020---AVM_330.jpg