Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

IBC 2012: Ny Sony-chef
September 2012
Europa byder på
spændende udfordringer
Sonys nye chef for Professional Solutions Europe, Katsunori Yamanouchi, ser store muligheder i 4k, for som altid er det Sonys opgave at gå i spidsen for den teknologiske udvikling. Finn Nesgaard mødte ham på IBC i Amsterdam.


Finn Nesgaard

Hvordan ser du fremtiden for det europæiske profmarked indenfor broadcast?

– Jeg startede i mit nye job sidste måned, og jeg har derfor kun haft tre uger på posten, så min erfaring er begrænset...

Jamen så velkommen til Europa!

– Tak for det – jeg er glad for at være tilbage.

– Det særlige ved Europa er, at det er en fragmenteret og derfor meget forskelligartet verdensdel. De enkelte lande er ikke lige veludviklede rent broadcastmæssigt, og det har indflydelse produktionskulturen...

Du har med andre ord fået et vanskeligt job?

– Ja, det kan man godt sige, men det er også en ganske interessant situation, for vi bliver jo nødt til at arbejde med forskellighederne og finde løsninger der opfylder kundernes ønsker og behov.

Nye teknologier

Der er en teknologisk udvikling i gang – eksempelvis 4k og OLED. Hvilken rolle vil Sony spille her?

– Hos Sony har vi altid ment, at vi skulle gå i spidsen for den teknologiske udvikling.

– Jeg ved godt, at 4k ikke har en stærk position i den virkelige verden i dag, for her og nu drejer det sig om HD, og måske endda SD – og disse formater vil vi fortsat understøtte. Men vi ønsker samtidigt at skabe en ny fremtid ved at foreslå nye kvalitetsnormer, og her har 4k en central position: 4k til produktion, 4k til distribution i samarbejde med partnere – og vi er såmænd også på vej med et nyt 4k Bravia TV til brug i hjemmet...

Men kan man virkelig se forskellen mellem HD og 4k?

– Ja, bestemt. Du må virkelig se det – seeing is believing!

Jeg må tage mine briller på!

– Ja, det må du gøre, for der er stor forskel. Det drejer sig ikke kun om billedopløsningen, men også om det større farverum og i det hele taget om en stærkere billedoplevelse i forhold til HD og 2D.

Men hvad skal biograferne gøre, når alle har en 4k-skærm, og man derfor kan få den perfekte billedoplevelse hjemme i dagligstuen?

– Det ved jeg ærligt talt ikke! Men det vil da under alle omstændigheder være en anden oplevelse at se filmen i biografen frem for hjemme i dagligstuen. Og i øvrigt havde man jo den samme diskussion, da HD i sin tid blev lanceret. Jeg synes det er fint, at man kan få store, smukke billedoplevelser hjemme i stuen...

OLED-monitorer

På forårets NAB-udstilling i Las Vegas var OLED-monitorerne den store nyhed på Sonys stand. Hvordan er de blevet modtaget af produktionsmiljøet?

– De er blevet modtaget rigtigt godt – vi håber at runde 15.000 solgte OLED-monitorer inden udgangen af september måned i år. Det betragter jeg som et bevis på, at OLED-monitorerne får en stærk position i produktionsmiljøet.

I virkeligheden løste OLED-monitorerne måske i et problem for Sony?

– Ja, det gjorde de nok. Da man i sin tid skiftede fra de rørbaserede CRT-monitorer til LCD fik vi masser af spørgsmål og kommentarer fra branchens folk, og sandt at sige fik vi også kritik. Men den reaktion er vi sluppet for ved lanceringen af vores OLED-monitorer, så kunderne er glade.

Markedsudvikling

Hvordan forventer du, at det europæiske marked vil udvikle sig i den nærmeste fremtid.

– Som jeg startede med at sige, så er Europa opdelt i mange forskellige markeder, og heldigvis har vi et så bredt produktsortiment, at vi kan skræddersy løsninger til det enkelte marked og den enkelte kunde. I toppen er man klar til at snakke 4k, og i den anden ende drejer det sig om at opgradere fra SD til HD. Jeg glæder mig faktisk til at opfylde disse meget forskelligartede markedsbehov.

Og Sony har hele den nødvendige teknologi?

– Nej, overhovedet ikke! Kameraer, monitorer, recordere og projektorer er naturligvis vigtige komponenter i det samlede workflow, men det er selve workflowet der er afgørende for broadcastere og produktionsselskaber. Derfor er vi gået i samarbejde med en lang række partnere, og sammen med dem kan vi levere de løsninger, som kunderne efterspørger.

Gå tilbage


Se video:

IBC 2012: Ny Sony-chef ser
Europa som en udfordring

Katsunori Yamanouchi er ny chef for Sony Professionel Solutions Europe. Han ser spændende udfordringer, men også en vis stabilitet på et stærkt opsplittet europæisk marked, hvor opgaven mange steder er opgradering fra SD til HD. Men samtidigt stiller han store forventninger til 4k...
Klik for større billede

Læs også
- Rekordstort IBC-show 2012
- Panasonic: Ny broadcast-æra
- Filmworkflow version 2.0
- Lampen som alle bør elske...
- "Sølvbryllups-audiometer"
- Alsidig monitor
- Roland halverer prisen
- Lavpris fra Sachtler
- Sennheiser går digitalt
- Kompakt opgradering til HD
- Alternativ til DSLR-video
- Strømmen af nye videoformater
- TV-contribution over IP
- Det store samtaleemne
-
> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies
Apantac-dec-2020---AVM_330.jpg
Apantac-dec-2020---AVM_330.jpg