Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

IBC 2013 i Amsterdam
Oktober 2013
Alle snakkede
4k og UltraHD
Årets IBC messe i Amsterdam bød på regulær tæppebombning med 4K-teknologi, og det blev forudsagt, at om halvandet år vil 4K live-transmissioner være hverdag – i hvert fald hvis vi skal tro en række af broadcastmiljøets store aktører.


Henrik Malmgreen

Det kommer næppe som nogen overraskelse, at det helt store buzzword på årets IBC messe i Amsterdam var 4K – både med stort firtal og stort K så at sige. Det blev blandt andet understreget med en engelsk testtransmission fra en rugbykamp, der blev streamet live i 4K, eller rettere UltraHD-kvalitet, for opløsningen var 3840 x 2160 pixels, svarende til 4 x FullHD. Transmissionen blev vist hos både Ericsson, Intelsat og Sony, og blandt flere af udstillerne talte man med overbevisning om et scenarie, der hedder, at vi i Europa vil se regelmæssige transmissioner med den ultrahøje opløsning inden for en periode på ca. halvandet år.

Således udtalte Ferdinand Kayser fra satellitoperatøren SES, at netop Europa vil være såkaldt "early adopter" af Ultra HDTV live streaming, og at der efter hans mening vil være mere end 110 millioner kompatible skærme i brug i 2025 på det europæiske marked. Desuden mener han, at europæernes hang til store skærme vil gøre det endnu mere interessant for broadcasterne at tænke i Ultra HD.

Også Eutelsat viste 4K på IBC, og på stort set enhver stand med respekt for sig selv var det 4K, der blev slået på – både når det gjaldt optageudstyr, redigeringsudstyr, infraudstyr og ikke mindst udstyr til visning af denne formidable billedkvalitet.

Distributionskanalen

Sky Deutschland er en af de aktører, der allerede har taget 4K teknologien seriøst til sig, og Fabio Murra fra Ericsson Television Limited kunne fortælle AVM, at Ericsson allerede har indgået en aftale med Sky Italia. Ericsson var som nævnt også involveret i testtransmissionen fra England, som gik live fra London over Frauenhhof i Tyskland til messehallerne i Amsterdam. Det skete i samarbejde med British Telecom samt Intelsat.

Ericsson satser naturligvis på egne videoprodukter og chips, der kan håndtere 4K flowet, og meget af grejet er allerede klar. Ifølge Fabio Murra vil det heller ikke tage voldsomt lang tid, før 4K live streaming for alvor lander ude hos forbrugerne.

– At nå helt ud gennem fødekæden kræver naturligvis både nye kompressionsalgoritmer og nye chipset, men de er på vej, og det samme er settop-boksene. Derfor vil live streaming i UltraHD/4K allerede slå igennem i slutningen af 2014, eller senest i starten af 2015, siger Fabio Murra til AVM.

Udfordringer

Han nævner også, at mange andre indholdsudbydere vil melde sig i koret af såkaldte "early adopters". Det gælder eksempelvis Netflix og ikke mindst Sony, der allerede på CES i Las Vegas i år meldte ud, at man vil satse stort på et 4K distributionsnetværk. Nævnes kan også, at både Intelsat og Eutelsat har lavet tests med satellitudbydere over hele verdenen.

Ifølge Fabio Murra er økosystemet allerede til stede i form af kompressionsformaterne HEVC/H.265 og MPEG4 i 10 bit 4:2:2 kvalitet. Desuden understreger han, at ægte UltraHD/4K er mere end bare fire gange HD, for man vil også arbejde med en billedfrekvens på 50p eller 60p i stedet for 50i, og ikke mindst 10 bit farvedybde i stedet for 8 bit.

Der er dog også den udfordring, at den høje kvalitet vil stille større krav til kamerafolkene, for de skal skabe billeder der udnytter mulighederne. UltraHD/4K er især velegnet til film og sport, for her arbejder man med imposante panoramabilleder med stor dybdeskarphed.

Den slags optagelser giver endda en slags 3D effekt, fordi seeren får en større dybdeoplevelse takket være den høje opløsning. Sportsfans sætter dog også pris på tætte og intense tacklinger med kort dybdeskarphed, og her fungerer 4K til gengæld ret dårligt. Der er med andre ord både distributionsmæssige og produktionsmæssige udfordringer, når man gå i gang med 4K.

3D i skammekrogen

Man kan naturligvis stille spørgsmålstegn ved, om de optimistiske forudsigelser vedr. UltraHD/4K kommer til at holde stik i den virkelige verden. Men der er dog næppe nogen tvivl om, at X-factoren er markant større for 4K end for eksempelvis 3D, som allerede er begyndt at samle støv i krogene, når vi snakker medieoplevelsen hjemme i dagligstuen.

Der var i det hele taget ikke meget 3D på årets IBC. Men Dolby viste da en teknologi, som muliggør 3D uden briller, så 3D har givetvis en fremtid i biografen, men den får næppe stor betydning hjemme i dagligstuen.

Det gør 4K til gengæld – ifølge Maureen Hughes fra Deloitte. På konferencen "The State of the European TV Sector" sagde han ganske vist, at enhver ny teknologi er en satsning, og at mange faktorer er med til at afgøre, om den rent faktisk bliver en succes. Men han tilføjede:

– For 10 år siden var mere end halvdelen af de solgte TV-apparater på 24 tommer eller mindre, mens vi omkring 2020 forventer, at langt hovedparten af de fladskærme, der hænger hos forbrugerne, vil være på 33 tommer eller mere. Og de store skærme giver basis for 4k.

BBC fokuseret på 4K

Mark Harrison fra BBC kunne oplyse, at man er klart fokuseret på 4K-produktion, især til naturudsendelser, blandt andet fordi co-produktionsmiljøet også er det. Han understregede endvidere, at han har oplevet dens samme interesse blandt seerne for 4K, som han oplevede da HD holdt sit indtog. Og dét har han bestemt ikke oplevet i forbindelse med 3D.

– Faktisk løber interessen for 4K-kvalitet stærkere end vores muligheder for at broadcaste den, sagde han.

I den sammenhæng understregede Nick North fra analysefirmaet GfK, at 4K og den stadig bedre teknologiske kvalitet naturligvis også er med til at drive forbrugernes forventninger til det flotte TV-billede – på 55 tommer og 60 tommer skærme, for den slags er ikke længere unormalt hjemme i dagligstuen.

Bedre teknik

BBC's Mark Harrison kunne tilføje, at han oplever den aktuelle udvikling inden for TV-produktion som særdeles spændende:

– Den blotte eksistens af disse forrygende 4K-formater tvinger os til såvel bedre kvalitet i optagelserne som til at indtænke teknologien i hele planlægningen af f.eks. skudlister. Da vi trådte ind i den digitale verden, kunne man argumentere, at produktionsbudgetterne faldt, fordi vi kunne spare penge. Og måske med rette.

– Men da vi fik HDTV, afslørede teknologien nådesløst alle vores fejl – f.eks. manglende fokus. Hvad vi til gengæld oplever i dag, er langt bedre TV-håndværk, som er drevet af teknologien, og dermed produktioner af langt højere kvalitet!


Gå tilbage



Klik for større billede

Henrik Malmgreen var AVMs mand på årets IBC-udstilling i Amsterdam. Han oplevede især en stor interesse for de nye UltraHD/4K-formater.
Klik for større billede

Erik Hellberg fra Taurus, der blandt andet forhandler grejet fra Ericsson, ses her sammen med Fabio Murra fra Ericsson Television. Begge har meget store forventninger til 4K som live streaming.
Klik for større billede

> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies
Apantac-dec-2020---AVM_330.jpg
Apantac-dec-2020---AVM_330.jpg