Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Per Harms død
December 2013
AVMs grundlægger
elskede deadlines
og adrenalin-kick
Grundlæggeren af AVM AudioVisuelle Medier, Per Harms, døde den 27. december. Han blev 78 år. I forbindelse med 70 års fødselsdagen i 2005 bragte vi historien om, hvordan AVM kom til verden...


Af Finn Nesgaard
Den oprindelige artikel blev bragt i AVMs majnummer 2005.

Per Harms var AVMs redaktør i de første syv år, mens monopolbruddet var på vej og TV 2 og de regionale stationer blev etableret

– Vi havde 15 freelancejournalister til at skrive og de var såmænd søde og rare, fortalte Per Harms i et tilbageblik i 2005, 16 år efter at han og hans kone Helle havde afhændet bladet til Specialbladsforlaget. – Men freelancerne var også forgældede, forløjede og upålidelige, og de kunne i hvert fald aldrig snøvle sig færdige og levere de aftalte artikler til tiden. Så efter et par måneder gik jeg selv i gang med at skrive, og jeg blev jo vild med det...

Per Harms havde ellers ikke det store kendskab til bladdrift, og da slet ikke til journalistik:

– Jeg var annoncesælger på forskellige blade, og ideen til AVM kom efter et besøg på udstillingen "AV-Contact" i Bella Center i 1981. Vi var fire reklamefolk der syntes at det var en glimrende udstilling, men at vi egentlig ikke var blevet klogere.

– "Der burde være et blad om det", sagde en af kollegerne under den efterfølgende frokost. Og en snaps eller to senere var vi rørende enige om at dét blad ville vi da lave, for reklame-TV måtte jo være lige på trapperne og det gjaldt om at komme på gaden inden der var nogen andre som snuppede ideen. Planen var at journalist Søren Wedderkopp skulle være redaktør og at jeg skulle sælge annoncerne. Og så gik vi ellers i gang.

Kikset start

– Den første udgave af AVM blev leveret i nogle blå plasticposer som postvæsnet ikke ville godkende, tilføjer Helle Harms, – så vi måtte skære alle 12.000 blade ud af poserne med håndkraft. Det var forfærdelig besværligt, men bladet kom da ud.

– Der gik heller ikke lang tid før Søren Wedderkopp fik fuldtidsjob på et reklamebureau og så startede alt bøvlet med at få artiklerne i hus. Vi manglede altid fem-seks sider lige før trykstart...

– Jeg ringede rundt som en gal, supplerer Per Harms, – men lige meget hjalp det. Så jeg var jo nødt til at skrive selv, og siden har jeg ikke solgt en annonce.

Opgangstider

I starten var der ikke mange som troede på AVM. Men hos Sony kunne man godt se det positive i at branchen fik sit eget blad og gik ind som fast annoncør med en helside. Og efterhånden kom der rigtigt godt gang i annoncesalget.

AVMs mærkesager dengang var reklame-TV, uddannelse og udlicitering af produktion til de mange videoselskaber som opstod "på forventet efterbevilling".

– Filmbranchens folk var forfærdeligt aggressive, mindes Per Harms. – De havde produktionserfaringen, men de betragtede video som noget katten havde hentet ind fra haven. I hvert fald var de sikre på at det var en døgnflue som hurtigt ville forsvinde igen.

– Det var derfor nødvendigt at få nye folk ind i branchen hvis der skulle blive basis for en reklamefinancieret TV-kanal som konkurrent til Danmarks Radio. På AVM pressede vi derfor på for at få politikerne til at etablere uddannelser i AV-teknik, og operationen lykkedes. Men vi havde ikke taget højde for at en del af TV-reklamerne ville komme fra udlandet, og det var også kun en lille del af de nye videoselskaber der kom til at producere programmer...

Solgt til Specialbladsforlaget

Efter godt syv år med stigende annoncesalg og sidetal valgte ægteparret Harms at sælge AVM:

– Vi blev kontaktet af den engelske forlagsgruppe Thomson Communications som tilbød at købe bladet for et års omsætning, siger Helle Harms. – Efter 2-3 møder var vi nået til enighed om konditionerne – men 14 dage senere læste vi i avisen at Thomson ville neddrosle alle aktiviteter Skandinavien. Og det var rigtigt nok, så aftalen om at købe AVM blev annulleret.

– Men nu var vi jo indstillet på at sælge, tilføjer Per Harms, – og vi havde tidligere fået en føler fra Specialbladsforlaget. Resultatet blev derfor at dette forlag overtog AVM sammen med et par medarbejdere fra og med novembernummeret 1989

Hobbyblad

Derefter startede parret bladet "Miniaturemagasinet" for voksne samlere af miniature-dukkehuse.

– Vores liv har formet sig i syvårs-intervaller, siger Per Harms. – Helle var ansat syv år hos Sylvester-Hvid Reklame og hun var chef for indrykningsbureauet Mediacentralen i syv år. Derefter udgav vi AVM i syv år – og det tog også syv år før vi besluttede at stoppe "Miniaturemagasinet". Det var nemlig ikke muligt at tjene penge på det blad.

– Men vi savner de hysteriske deadlines og adrenalin-kick fra tiden med AVM. Det var en branche med kys og kram, fest og ballade – simpelthen fantastisk. Vi fastholdt en uafhængig redaktionel linje så vi kunne skrive sandheden, uanset hvem det måtte være der tissede ved siden af potten. Og årene fra 1982 til 1989 var jo en spændende periode i den danske medieverden.

Passion for fotografi

I de senere år beskæftigede Per Harms sig med tekstarbejde, og han genoptog sin store passion for fotografering og billedredigering.

Per Harms var et positivt og imødekommende menneske, præget af stor begejstring og karisma. Og selv om han ikke deltog aktivt i produktionen af AVM efter salget i 1989, så havde bladet alligevel en stor plads i hans hjerte gennem alle årene.

Per Harms døde af en kræftsygdom, som han havde valgt ikke at få behandlet. Han sov stille ind efter kun otte timer på hospitalet.


Gå tilbage


Per Harms og han kone Helle startede AVM AudioVisuelle Medier i 1982 og solgte bladet i 1989 – efter at DRs TV-monopol var brudt. Her er parret fotograferet i forbindelse med et fødselsdagsinterview i 2005.
Klik for større billede

Læs også
- Branchens spejl i 25 år
- Den lange vej til AVMs redaktørstol
- AVM fylder 35 år den 17. maj
> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies