Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

IBC 2014 i Amsterdam
Oktober 2014
Kamerafabrikker i
hård 4K-konkurrence
Årets Internationale Broadcast Convention foregik fra 11. til 16. september i Amsterdams udstillingscenter, RAI. Det var den hidtil mest succesfulde IBC med over 55.000 besøgende og flere end 1.500 udstillere fra det meste af verden. Fra AVM deltog Gert Svendsen, som især koncentrerede sig om de nye 4K og UltraHD kameraer.


Gert Svendsen

Et af de store emner på dette års IBC var – ikke overraskende – Ultra High Definition, inklusive 4K og 8K. F.eks. viste japanske NHK en nogle optagelser fra dette års fodbold-VM i Brasilien på kæmpestore 8K-skærme, hvor man kunne stå og se hvordan spillet det udviklede sig. Det var rimeligt imponerende.

Og mange af kameraproducenterne havde nye 4K-kameraer på deres udstillingsstande...

Sony nye dokumentarkamera

Sony viste f.eks. sit 4K Documentary Cam, kaldet PXW-FS7. Det har 35 mm CMOS sensor og E-Mount bajonet, og det kan bl.a. optage XAVC og MPEG-2 HD 4:2:2. Desuden vil der på et senere tidspunkt – formentlig i starten af det nye år, komme en software, som gør kameraet det i stand til at optage ProRes 4:2:2.

Men XAVC-formatet er særligt interessant, for Sony har for nylig lanceret ny software til en række af fabrikkens consumer-kameraer, så de også får XAVC-mulighed. Det gælder f.eks. det lille og prisoverkommelige RX10 kamera.

Ved at kombinere de her teknologier bliver XAVC bredt tilgængeligt, og det betyder at udviklingsomkostningerne bliver fordelt på et langt større marked end det professionelle. På den måde holdes priserne nede, både på de professionelle kameraer og på forbrugermarkedets highend-kameraer. Det betyder også, at det i realiteten kun er hardwaren, der afgør hvor høj bitrate og dermed hvor høj kvalitet man kan trække ud af kameraet.

Varicam til film og reportage

Hos Panasonic viste man de to Varicam-varianter, som blev lanceret på NAB i Las Vegas tidligere på året. Det dreje sig om det digitale filmkamera Varicam 35, der kan optage indtil 120 bill/sek, og HD-modellen Varicam HS, der kan klare indtil 240 bill/sek.

Panasonic understreger, at det er deres egen 4K-chip, der sidder i de to kameraer, og at det er ægte 4K-pixels, man får ud. Der er altså ikke nogen form for opskalering.

Den nye chip er også basis for en yderst intelligent følsomhedsstyring, hvor man kan optage under dårlige lysforhold med en gain-funktion, der foregår i selve billedchippen i stedet for i den efterfølgende processering. Det giver et bedre udgangspunkt for resten af signalbehandlingen i kameraet.

Derudover har man mulighed for at grade optagelserne allerede i kameraet. Man kan derfor få nogle videofiler med et look, der ligger tæt på det man vil ende op med, og på den måde kan man spaer tid i den efterfølgende post.

Kameraerne har også dual-recording, så man kan optage 4K på ét medie og HD på et andet.

Overraskende prototype fra JVC

En tredje spiller på kameramarkedet er JVC. Her havde man ikke nogen færdige nyheder, men man viste et prototypekamera, kaldet GY-LS300, baseret på en 35 mm chip. Overraskende nok er det udstyret med en Micro Four Third Mount, for Four Third-objektiverne er jo beregnet til et noget mindre chipformat.

Forklaringen på denne disposition er, at Micro Four Third Mount'en har en så lille basisafstand i forhold til billedsensoren, at der er plads til objektivadaptorer til en lang række forskellige filmobjektiver, f.eks. fra Canon og Zeiss. Man kan naturligvis også bruge det store udvalg af Four Third objektiver fra bl.a. Panasonic og Olympus, men det kræver en beskæring af chipformatet – anderledes kan det ikke være.

Det bliver interessant at prøve kameraet, når det kommer på markedet – formentlig inden årets udgang og senest til NAB i april måned. Prisen forventes at blive 25-30.000 kroner.

Canon startede en bølge

Det var egentlig Canon, der med lanceringen af EOS 5D Mark II for efterhånden en del år siden for alvor satte gang i udviklingen med at optage video på store sensorer. Mark II'eren har nemlig en full size sensor, og der er en indbygget videofunktion, som mange gik i gang med at bruge. Siden da er udviklingen gået rigtigt stærkt med videokapable DSLR'er fra en række kamerafabrikker, inklusive Canon EOS 5D Mark III og med hele Canons hele Cinema-serien.

Resultatet er at der i dag laves masser af TV-produktioner hvor fotograferne arbejder med de nye billedmuligheder og skaber optagelser med en fantastisk afgrænset skarphedsdybde. Det er billedudtryk, som vi ikke tidligere har set til den slags produktioner, og som nærmest er umulige at frembringe med traditionelle videokameraer.

Vi har taget en snak med Canon om deres syn på fremtiden og nutiden:

– Det har været overkommeligt for industrien at gå i gang med de nye formatmuligheder, for i dag findes der velfungerende UltraHD workflows, og de understøttes af vores kameraer, siger Peter Yabsley, produktchef, Canon Prof.

– Den nemme integration af 4K-workflowet har betydet, at flere og flere bruger Canon EOS C500 til 4K-optagelse i deres filmproduktioner, tilføjer Kieran Magee, Imaging Director, Canon Prof. – F.eks. er "The Human Voice" med Sophia Loren optaget med C500. Og det samme gælder for Hollywood-produktionen "Need for Speed".

– Vi forventer, at det er en udvikling, som vil accelerere i den kommende tid.

Opløsningen – og alt det andet...

Det er naturligvis fint, at opløsningen nu er på plads. Men hvordan ser Canon på alle de andre parametre, der er knyttet til UltraHD – eksempelvis billedfrekvens og farvedybde?

Peter Yabsley: – Vi er helt på det rene med, at selv om 4K og UltraHD nu er etableret, så er det ikke det eneste, som folk interesserer sig for. Der er en række andre faktorer, som også er vigtige – f.eks. gengivelse af hudtoner, eksponeringsomfang, håndteringen af skygger og højlys. Alle disse ting tilsammen er afgørende for fotografens kreative arbejde. Og selv om 4K-workflowet nu er på plads, så vil man alligevel ikke altid vælge det som produktionsformat.

Konklusion

Den udvikling vi så på årets IBC er i realiteten en fortsættelse af den udvikling, vi har set tidligere, hvor de etablerede kameraproducenter får større og større konkurrence fra nye leverandører. Det er fabrikker som Blackmagic, Aja og Red, og det betyder, at vi som kreative personer får endnu bedre værktøjer til en endnu mere overkommelig pris.

For de indholdshungrige forbrugere betyder det, at de får endnu mere indhold i høj kvalitet at kigge på. Og det er jo ikke så ringe...


Gå tilbage


Se video:

Kamerarapport fra IBC 2014 i Amsterdam

– Vores nye 4K-kamera kan optager i en række XAVC-formater, siger Frank Snerle fra Sony. – Det er formater, som også bruges i vores high end kameraer til forbrugermarkedet, og dermed reduceres udviklingsomkostningerne på det professionelle marked.
Klik for større billede

De nye Varicam kameraer fra Panasonic retter sig mod to forskellige markeder, nemlig broadcast og digital filmproduktion. Begge kameraer leverer ægte 4K-optagelser uden opskalering.
Klik for større billede

På IBC viste JVC prototypen til det nye GY-LS300 kamera, der kombinerer en 35 mm chip med Micro Four Third Mount. For at udnytte det fulde format skal man derfor montere egnede objektiver via en adapter. Men man kan også bruge Micro Four Third objektiver via en beskæring af chipformatet.
Klik for større billede

> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies
Apantac-dec-2020---AVM_330.jpg
Apantac-dec-2020---AVM_330.jpg