Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Byretten i Glostrup
Juni 2017
Canal Digital får
bøde på 250.000
Canal Digital har fået en bødedom fra byretten i Glostrup for mangelfuld prisinformation i reklamer tilbage fra 2009. Bøden skyldes, at man reagerede for sent på nye retningslinjer for prisinformation, udstedt af Forbrugerombudsmanden.

– I sommeren 2009, da konkurrencen mellem tv-udbyderne var på sit højeste på grund af det analoge sluk, ændrede Forbrugerombudsmanden praksis, siger Canal Digitals kommunikationsdirektør Catja Middelboe Andersens. – Nu skulle man ikke kun oplyse den samlede mindstepris for et tv-abonnements første år; man skulle også specifikt fremhæve kortafgiften sammen med den samlede pris, selv om den afgift allerede indgik i den samlede pris.

– Det har aldrig været Canal Digitals intention at lokke kunder til på falske forudsætninger – tværtimod. Vores kunder skal være tilfredse med vores produkt fra første dag. Sådan er det i dag, og sådan var det i 2009, siger Catja Middelboe Andersen.

– Denne sag er ærgerlig for os, fordi vi i 2009 faktisk var den eneste tv-udbyder på markedet som gav en tilfredshedsgaranti, så alle nye kunder kvit og frit kunne sige deres abonnement op inden to måneder, hvis vores produkt ikke levede op til forventningerne, eller de fortrød deres køb. Derfor var det faktisk ret svært for en kunde at føle sig vildledt, og vi fik da heller ikke nogen klager over det.

Bøden halveret

Hos Canal Digital ærgrer man sig naturligvis over bøden, men glæder sig samtidigt over, at den er blevet nedsat med 50 procent til 250.000 kr i forhold til det oprindelige krav fra Forbrugerombudsmanden.

– Vi har været meget tæt på at anke dommen, for vi mener ikke, at vi har vildledt nogen kunder. Og vores jurister er desuden forundrede over hvor langt dommeren er gået, for i dag håndhæver Forbrugerombudsmanden ikke de samme principper vedrørende prisinformation som i 2009. Men det er både dyrt og krævende for en mindre organisation som Canal Digital Danmark at blive ved med at forfølge sagen. Derfor har vi valgt at betale bøden, slutter Catja Middelboe Andersen.

Gå tilbage


– I dag har vi gjort vores priser helt enkle, og vi var også den første tv-udbyder, der skrottede kortservice-afgiften som denne sag handler om, siger Canal Digitals kommunikationsdirektør Catja Middelboe Andersen.
Klik for større billede

Fakta om Canal Digital

  • Canal Digital leverer satellit-tv med et bredt udbud af tv-kanaler i HD-kvalitet.
  • Alle kunderne kan desuden få adgang til Canal Digitals streamingtjeneste med mere end 15.000 titler indenfor tv-serier, film og andet on-demand-indhold fra en række tv-kanaler og mediehuse.
  • Canal Digital er en del af Telenor Broadcast og har virksomheder i Danmark, Sverige, Norge og Finland.

  • > Webmaster

    > Support
    > Privacy
    > Cookies