Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

De unges nye medievaner
Juni 2017
DR skal være mere synlig
Det er ikke nemt at være et stort, gammelt mediehus i en verden hvor Facebook, YouTube og Google stormer frem, ikke mindst blandt de unge. Derfor går DR nu i gang med en strukturændring.

Fra politisk side truer man med at beskære DRs licensmidler for at skabe mere ligelig konkurrence på mediemarkedet, men også i erkendelse af, at DR på en række områder har fået baghjul fra de internationale (læs: amerikanske) internetmedier.

Der er derfor brug for nye vinde og frisk luft i gamle DR. Og det kommer der, for ledelsen er i gang med en organisationsplan der skal gøre kulturen tydeligere – og øge fokus på unge og musik

– Vi ændrer DR Kultur for at styrke vores fokus på de unge, siger DRs kulturdirektør, Tine Smedegaard Andersen. – Det er helt nødvendigt, for deres medievaner er under forandring. Samtidig forventer jeg, at den nye organisering vil forstærke kulturstoffets gennemslagskraft og betydning for brugerne – både i den daglige journalistik og i større produktioner. Og så vil vi gøre vores samlede indsats for musikken stærkere.

Ungdomsstoffet samles i DR Ung

Alt DRs indhold til den unge målgruppe – digitalt, streaming, tv og ikke mindst P3 – samles i en større enhed, DR Ung.

Kasper Tøstesen, der hidtil har været chef for TV og digitalt indhold til unge, bliver chef for området. Ambitionen er at blive endnu skarpere på indhold til de unge på tværs af DRs brands og platforme.

I forbindelse med organisationsændringen har P3's nuværende redaktionschef og chef for DR Musik og Radio, Christian Ottenheim, valgt at forlade DR. P3s musikredaktør, Mathias Buch Jensen, fortsætter til gengæld og bliver en del af DR Ung.

Kulturstoffet

Fokuseringen på de unge sker parallelt med, at det øvrige kulturstof reorganiseres, så der i højere grad bliver fokus på både den daglige journalistik og store produktioner med gennemslagskraft. Ledende redaktionschef Henriette Ladegaard fortsætter som ansvarlig for dette på tværs af alle kulturredaktionerne.

Endelig etableres et nyt indholdsområde, DR Musik, som skal forløse målsætningerne om større synlighed for dansk musik og en bedre digital musikformidling, der blev præsenteret i DRs musikhandlingsplan sidste år. Jakob Marstrand, som har arbejdet med musik i DR siden 2000, bliver chef for DR Musik. Strategisk musikchef, Lars Trillingsgaard, bliver ligeledes en del af DR Musik.

Gå tilbage


De unge skifter medievaner. Derfor bliver P3 nu en del af den nye enhed, DR Ung (foto Bjarne Bergius Hermansen).
Klik for større billede

Jakob Marstrand bliver chef for DR Musik. Han har arbejdet med musik i DR siden 2000 – først som vært, producer og producent og er i dag chef for P2 og P8 Jazz (foto Agnete Schlichtkrull).
Klik for større billede

> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies