Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

Gaming-industrien
November 2017
Nordisk Film investerer
i dansk spilsucces
Nordisk Film køber 40 procent af det danske computerspilselskab Multiverse. Det giver basis for flere ansatte og øget markedsføring.

Multiverse står bag computerspilplatformen Kogama.com, der allerede har tre millioner aktive brugere om måneden på verdensplan. Brugertallet skal nu øges yderligere, samtidig med at Kogama udvikles med endnu flere funktioner og værktøjer, som kan engagere brugerne. Målet er – populært sagt – at blive computerspillets svar på YouTube.

Syv år på bagen

Multiverse blev stiftet i december 2010 og har tidligere fået seed-investering fra blandt andre Capnova. Partnerskabet med Nordisk Film giver selskabet mulighed for at ekspandere og dermed for alvor at vækste på de engelsksprogede markeder.

– Vi kan nu ansætte flere web- og spiludviklere, og vi kan øge markedsføringen. Kogama benytter teknologien WebGL, som er den nye standard for 3D i computerbrowsere, og det er med til at give et enormt vækstpotentiale, siger Michal Bendtsen, der er chef for og medstifter af Multiverse.

To millioner spil

Kogama er en computerspilplatform, hvor brugerne alene eller sammen med andre kan bygge deres egne computerspil. De færdige spil uploades på Kogama, hvor de kan spilles af alle netværkets mange brugere eller integreres på andre websteder. Til dags dato har brugerne lavet over to millioner spil på platformen.

Det er gratis at bruge Kogama og bygge spil, men brugerne kan betale for yderligere specielle items o.lign. Desuden er der annoncer på Kogama, som også er med til at finansiere udvikling og drift af platformen.

– Vi betragter Kogama som en social platform, der minder om YouTube. På YouTube uploader brugerne videoer, som så kan ses af andre brugere. På Kogama laver brugerne computerspil, som de uploader og deler med andre. Vi har brugere i op mod 50 forskellige lande, siger Michal Bendtsen.

Investeringsplan

For Nordisk Film er investeringen i Multiverse led i en strategi om at investere i en række nordiske computerspilfirmaer. Det foregår i regi af investeringsenheden Nordisk Film Games, som tidligere har købt sig ind danske Flashbulb Games og svenske Avalanche Studios.

Multiverse har i dag syv ansatte, og partnerne er CEO og medstifter Michal Bendtsen, CTO og medstifter Christian Fehrenkamp Rask Larsen samt Jakob Sillesen.

Gå tilbage


Målet med Kogama.com er, at det skal blive computerspillets svar på YouTube. I stedet for at uploade videoer, så skaber brugerne spil af klodser, der kan bruges og sammensættes på utallige måder.
Klik for større billede

> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies
Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+