Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

#Opstemt
Juni 2018
Regionerne fik
de unge til stemmeurnerne
Med #Opstemt-kampagnen fik TV 2-Regionerne gjort et rekordstort antal 18-25-årige interesserede i at stemme til kommunalvalget. Det skete samtidigt med at den generelle valgdeltagelse faldt.

Valgforskeren Kasper Møller Hansen troede ikke sine egne øjne, da han så, at der igen i 2017 var sket en stigning i de unges valgdeltagelse, for der havde også været en stor stigning ved valget før.

– Først lavede vi verdensrekord i 2013 med en stigning i de unges valgdeltagelse på 13 procentpoint, og så blev der lagt yderligere fire procentpoint til i 2017. Det havde vi virkelig ikke set komme, siger han. – Og ved kommunalvalget i 2017 deltog en langt bredere gruppe af unge end tilbage i 2009: Der var flere unge på faglige uddannelser og flere af dem, der ikke er i gang med en uddannelse...

TV2-Regionernes indsats

Undersøgelsens resultater passer godt sammen med en Megafon-måling, der kort efter valget viste, at de unge følte sig bedre klædt på til at stemme, efter at TV 2-Regionerne sammen med andre medier haft særligt fokus på den unge vælgergruppe. De unge havde simpelthen fået større tiltro til, at deres stemme gør en forskel.

– Jeg er stolt over at have været med til at få de unges valgdeltagelse til at vokse, til trods for at den generelle valgdeltagelse faldt, siger Nanna Holst, som var projektleder for TV 2-Regionerne i forbindelse med den såkaldte #Opstemt-kampagne. – Det har været spændende at undersøge, hvad der forhindrede mange unge i at interessere sig for det lokale demokrati, og derefter gøre alt, hvad vi kunne, for at klæde flere unge på til at få interesse for at stemme.

Gå tilbage


De unges valgdeltagelse er steget markant over de seneste to kommunal- og regionsrådsvalg. En del af succesen kan formentlig tilskrives TV 2-Regionernes kampagne #Opstemt op til det seneste valg, mener forsker bag undersøgelsen.
Klik for større billede

Sådan greb regionerne det an

TV 2-Regionernes landsdækkende kampagne blev kaldt #Opstemt for at tale valget og det lokale demokrati op. Kampagnen bestod af:

  • En web-serie på Facebook om kærlighed og kommunalvalg, skabt i samarbejde med unge talenter på Metronome.
  • En nyudviklet chatbot på Messenger.
  • En musikvideo på Youtube og en sang på Spotify.
  • Live-events med valgindhold på nye måder, og unge som hovedpersoner på TV 2-Regionernes egne platforme – både som kilder og behind the scenes gennem det meste af 2017.
  • Samarbejder med masser af unge vælgere på uddannelsestitutionerne.

    Tilsammen har TV 2-Regionerne mødt og arbejdet sammen med over 12.000 unge i forbindelse med kommunalvalget.


  • > Webmaster

    > Support
    > Privacy
    > Cookies
    Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+
    Rode Video Mikrofon og VideoMic Pro+

    sojle.php