Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Brancheguide Kontakt Abonnement Annoncer/Ads
Gå tilbage

Nyt fra DR
Fredag den 10. oktober
DR vandt sag om
ytringsfrihedens grænser
Fire DR-journalister er blevet frikendt i Østre Landsret i en sag anlagt af de mund- og fodmalende kunstneres forening.

Fire DR-journalister blev fredag frikendt for alle påstande i en sag ved Østre Landsret, der var anlagt af de mund- og fodmalende kunstneres forening. Eller mere præcist Vereinigung der Mund- og Fussmalende Künstler In Aller Welt (VDMFK) med base i Liechtenstein. Samtidig blev foreningen pålagt at betale alle sagens omkostninger.

Mund- og fodmalerne var gået til retten med en påstand om bødestraf og erstatningskrav, fordi de mente, at DR-medarbejderne Anders Bech-Jessen, Lisbeth Kølster, Lasse Vang Andersen og Mads Clausen overskred grænserne for ytringsfrihed, da forbrugermagasinet ’Kontant’ kiggede organisationen efter i kortene i programmet den 6. december 2006.

Velsmurt pengemaskine

Malernes organisation var specielt stødt over otte udsagn i udsendelsen. For eksempel sætninger som: ”Man tror, man støtter en god sag, men virkeligheden er der tale om en pengemaskine” eller ”Bag det ydre finder man en velsmurt pengemaskine med økonomiske bagmænd, der rager til sig med arme og ben.”

I programmet kom DR også ind på, at en stor del af den årlige omsætning bliver sendt ud af Danmark, og at ”kun sølle tre procent går til de mund- og fodmalende kunstnere,” som det blandt andet hed.

Alt i alt konkluderer Østre Landsret, at DRs udsagn ikke overskred ytringsfrihedens grænser, og at udsagnene i forbrugerprogrammet var tilstrækkeligt godtgjort.

Overdrive og provokere

Hensynet til ytringsfriheden må i det hele taget tillægges en betydelig vægt ved afvejningen af hensynet til beskyttelsen af en forenings gode navn og rygte eller rettigheder, hedder det i landsrettens begrundelse:

”...Der må indrømmes pressen adgang til, som offentlighedens kontrol- og informationsorgan (”public watchdog”), når der faktuelt er grundlag for kritisk omtale, en vis grad at overdrive og provokere i forbindelse med omtale af disse spørgsmål.”

Mund- og fodmalerne havde også lagt sag an mod Ekstra Bladet, og også formiddagsbladets journalister og ansvarshavende redaktør blev frikendt.

www.dr.dk/presse



Gå tilbage