Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Gå tilbage

DR Ultra-serien "Klassen"
Søndag den 3. september 2017
Odense-klasse
fik vinderidéen
7.b fra Hunderupskole i Odense er udråbt som vindere af en landsdækkende konkurrence, hvor børn har skrevet afsnit til DR Ultras TV-fiktionsserie, "Klassen".

I løbet af foråret og sommeren har DR rejst rundt i Danmark og givet 6.000 skolebørn fra hele landet mulighed for at være med til at forfatte DRs tv-fiktionsserie "Klassen". Det er blevet til ti arrangementer i Esbjerg, Odense, Aalborg, København og Allinge lavet i samarbejde med Børns Vilkår – og det har resulteret i ti afsnit til tredje sæson af "Klassen".

De ti arrangementer har haft
hver sit tema og en konkret

problematik i form af et plot, som eleverne har færdigudviklet gennem en række afstemninger og dialoger. Elevernes beslutninger er brugt i de nye afsnit af serien, som sendes i efteråret 2017.

De temaer og dilemmaer, der bliver behandlet i serien er udarbejdet i samarbejde med Børnetelefonen hos Børns Vilkår og afspejler dermed de reelle problematikker som børn kæmper med i hverdagen.

Vinderhistorien

Som del af projektet står Børnetelefonen hos Børns Vilkår bag en konkurrence, hvor det gjaldt om at få den bedste idé til et helt afsnit af "Klassen".

Skoleklasser er over hele landet er forud for arrangementerne blevet bedt om at skrive en historie om "det at være bange". Ud fra alle de mange forskellige historier, som de deltagende klasser har sendt ind, er vinderklassen fundet, nemlig 7.b fra Hunderupskolen fra Odense. Dens historie har overskriften "Tobias fortryder" og handler om at blive presset til at stjæle slik fra et supermarked.

Derfor vandt 7.b

– 7.b har vundet, fordi historien passer perfekt ind i "Klassens" univers, siger Andrea Buch Aasholm, leder af projektet "Klassen Live".

– "Tobias fortryder" er både relevant, spændende og har en stærk morale, hvilket er rigtigt gode ingredienser til et afsnit af "Klassen". De overvejelser som karakteren gør sig i historien er noget, som vi gennem Børnetelefonen har oplevet, at mange børn kan relatere til.

TV-serien ruster børnene

De udvalgte temaer støtter op om den overordnede mission: at sikre god trivsel og godt fællesskab i klassen – med et særligt fokus på børns digitale liv.

– "Klassen Live" har vist at det er muligt at inddrage børn i at lave fiktion, da de jo er eksperter på deres egen virkelighed og hverdag, siger Andrea Buch Aasholm. – Børnene har hjulpet os med at kvalificere historierne, så de i langt højere grad afspejler deres virkelighed. Erfaringen fra projektet har givet os indsigt i hvordan vi inddrager børnene bedst, og fortæller historier på en måde som vi ikke selv kunne have tænkt os til.

– Det har gjort en forskel, at de har fortalt os hvordan de vil håndtere en konflikt, komme med en undskyldning eller andre situationer, som man håndterer helt anderledes som voksen.


Gå tilbage

DR Ultras fiktionsserie 'Klassen' er tilbage med flere episoder og dilemmaer til de unge seere. De 10 nye afsnit er udviklet i samarbejde med danske skoleelever (foto Sisse Stroyer). Klik for større billede

> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies