Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Vælg tema    
Broadcast
Film
Video
Audio
Lys
Infrastruktur

Postproduction
Transmission
Distribution
Bio & projektion
Udstillinger
Udstyrleverandører
Produktionsselskaber
Støtteordninger
Historie
Uddannelse



April 2017 Hun ser YouTube som en gave
til mediebranchen
(14:83)
Christina Sørensen, politisk chef for Google i Norden. var under hårdt pres fra den danske mediebranche, da BFE - Branchen ForbrugerElektronik - holdt sin årlige konference. Ulf Lund og Lisbeth Knudsen fra henholdsvis Boxer Danmark og Mandag Morgen måtte dog begge erkende, at på et globaliseret marked kan man ikke komme udenom platforme som Google, YouTube og Facebook. Kulturminister Mette Bock deltog også i konferencen, som blev afrundet af Laila Kelp Rasmussen fra BFE.

April 2017 Hvornår skal vi investere i Ultra HD? (5:56)
På DVB World 2017-konferencen, som foregik i Wien i midten af marts, var det store emne arbejdet med standerderne for UHD, HDR og HFR. De nye forrmater vil kræve en voldsom opgradering af den båndbredde, som TV-stationer og produktionshuse arbejder med,så alene af den grund er det en proces, som skal forberedes grundigt. Men forbrugerne skal jo også købe nye TV-apparater. Gert Svendsen refererer fra konferencen.

April 2017 DVB-folkene har stadig nok at rive i (3:14)
I midten af marts holdt Digital Video Broadcasting-organisationen sin årlige konferenece - denne gang i Wien. AVMs Gert Svendsen deltog som observatør, og han kan berette, at trods internet og streaming, så foretrækker langt de fleste af os stadig at se levende billeder på TV-skærmen. Han fortæller også om de planer, som DVBs nye formand, Peter MacAvock, har lagt for organisationens fremtidige arbejde.

November 2016 Widescreen-objektivet vejer kun 2,2 kg (4:49)
Angenieux og Arri på Monitor Expo 2016: Ægte widescreen kræver et kamera med full Super35 chip plus et anamorfisk objektiv, der kan presse det brede billede sammen, så det udnytter hele chippen. Den slags objektiver er normalt store og tunge på grund af den anamorfiske linsegruppe i fronten. Men Angenieux har i stedet lavet en linsegruppe, der er placeret bagerst i objektivet, efter blænden, og som derfor er langt mindre. Mogens Gewecke fra Atendi by Bico fortæller.

November 2016 Den grønne maskine løser "alle" problemer (3:37)
Lynx Technik AG på Monitor Expo 2016:I virkelighedens verden løber TV-stationer og produktionshuse ind i bunkevis af "tilpasningsproblemer", som f.eks. kræver embedding, deembedding, skalering og deinterlacing. Alle disse problemer - og flere til - har Lynx Technic sat sig for at løse med en enkelt boks, kaldet "Green Machine". Winfried Deckelmann fra Lynx Technik fortæller om mulighederne og om fremtidsplanerne, der bl.a. omfatter color correction, 4K, 12 Gb SDI og IP. Green Machine forhandles af Mediability

November 2016 Zeiss lancerer sin første Super35 zoom (4:58)
Zeiss objektiver på Monitor Expo 2016: Tyske Carlk Zeiss er kommet med sit første zoomobjektiv til Super35 formatet. Det dækker 21-100 mm og har udskiftelig bajonet, så det ikke alene kan passe til kameraer med PL Mount, men også Canon EF, Nikon F, Sony E og Micro Four Third. Alexander Prel fra Carl Zeiss AG fortæller om den nye "baby" og om objektivmarkedet generelt. Zeiss objektiver forhandles af Focus Nordic.

September 2016 Topkamera til digital filmproduktion (7:15)
Canon på IBC 2016: Det er efterhånden nogle år siden, at Canon gik ind på markedet for digitale filmkameraer med sin Cinema-serie, C100, C300 og C500. Men det er først nu, at Canon går i direkte konkurrence med topkameraerne fra Arri og Sony, og fra "opkomlingerne" Red og Blackmagic. Det sker med Canon EOS C700, der er bygget så det passer ind i eksisterende filmworkflows. Canon lancerede også et prisoverkommeligt filmobjektiv på 18-80 mm. Og en tredje nyhed var det lille 4k-kamera, XC15, til kun 18.000 kroner. John Hudson fortæller.

September 2016 LED-lyset skal passe til filmkameraet (8:20)
Kino Flo på IBC 2016: Det skabte en mindre revolution, da Kino Flo indførte lysstofrør som lyskilde i film- og videolamper. Dermed fik man lettere og mindre strømkrævende softlys, og kvaliteten var i orden, for lysstofrørene blev udviklet specielt til film- og videokameraer. Frieder Hochheim fortæller om den nyeste udvikling, hvor man nu får endnu bedre løsninger og endnu flere muligheder ved at bruge LED'er som lyskilde.

September 2016 Muxlab erstatter Gefen (3:07)
Muxlab på IBC 2016: Danske A Teknik er specialist i fibertransport af videosignaler, og firmaet har i årevis haft Gefen som sin vigtigste hardwareleverandør. Men Gefen har neddroslet sit engagement i den professionelle AV-verden til fordel for produkter, der bruges til homeautomation. Derfor supplerer A Teknik nu med produkter fra Muxlab, der endda er langt mere lydhør overfor AV-branchens ønsker og behov. Jan Berg fortæller.

September 2016 IP indtager broadcastverdenen (5:20)
NewTek på IBC 2016: NewTek er kendt for sine computerløsninger, hvor en enkelt PC fungerer som et helt TV-studie med tilhørende kontrolrum. Det kan derfor ikke overraske, at samme Newtek er på forkant med IP-teknologien, der kommer til at revolutionere - og billiggøre - de tekniske installationer på TV-stationer og i produktionshuse. Steen Horstmann Larsen og Mads Skov Iversen fra Mediability fortæller. Firmaet hed indtil for nylig Avit Systems.

!AVM Web-TV, se bl.a.

Danske Martin Lightning
har det godt hos Harman

Tour Lighting-eksperten Peter Skytte fortæller om, hvordan det har været for danske Martin Professional at blive overtaget af verdensfirmaet Harman.

Jakob Vibild var begejstret
AVMs Jakob Vibild har været kameramand og rapporter fra en hel stribe ISE-udstillinger, og han har oplevet en konstant fremgang og en rigtig god stemning blandt både udstillere og besøgende.

Kameramanden bliver overflødig
Kameramanden bliver overflødig, når kameraerne selv kan følge eksempelvis en foredragsholder, der går rundt på scenen foran den store projektionsskærm. Dét er ideen bag amerikanske Vaddios IR-styrede kamera. Mads Nørskov fra Imago Sonas viser hvordan det fungerer.

Videoskærmen kan blive 100 meter bred
Sonys nye videoskærm kan være op til 100 meter i bredden. Til gengæld er prisen også en rund million kroner pr kvadratmeter. Jacob Barfoed fra Sony PSE Denmark fortæller..

Hæng en kæmpecomputer på væggen
Nu behøver foredragsholderen ikke længere at medbringe sin egen tablet eller iPad, for de nye storskærme fra Avocor er i virkeligheden en gigantisk Windows 10 computer. Kristian Glahn fra Danmon Group fortæller.

Japanerne klar med 8K produktion
På årets NAB udstilling i Las Vegas kunne man opleve japanske NHKs 8K OB-vogn. Andre nye teknologier er HDR (High Dynamic Range), Dolby Vision og HEVC (High Efficiency Video Coding). SES Astra, Viasat og Waoo er parat til at sende UltraHD HDR til danske seere. Gert Svendsen vurderer mulighederne

Derfor er blå LED'er bedst til både film- og teaterlys
Peter Plesner fra danske Brother, Brother & Sons fortæller om forskellen på lysstofrør og moderne LED-lys. Og han forklarer hvorfor alt LED-lys, efter hans mening, bør baseres på blå LED'er.

Hvilket fotokamera er bedst til video?
Finn Nesgaard har testet Canon 5D Mark IV og Canon XC15. De kan begge tage stillbilleder, og de er begge gode til video. Men videomulighederne er vidt forskellige...
Webmaster
> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies