|
Januar 2020 |
Fotokameraet optager 6K video på internt SD-kort ()
Test: Panasonic SH1 Det ligner et professionelt fotokamera, men det er også et videokamera, som formatmæssigt matcher Panasonics professionelle Varicam kameraer. Der er dog den afgørende forskel, at SH1 er verdens første kamera, som kan optage 6K video direkte på et internt lagermedie. AVMs Gert Svendsen har testet det epokegørende kamera. |
Oktober 2019 |
Panasonic viste robotkamera i virtuelt studie (7:48)
Panasonic på IBC 2019: TV-stationerne – store såvel som små – har ikke kun brug for nye 4K kameraer, men totalløsninger, som kan forbedre produktionsprocessen. På Panasonics stand kunne man f.eks. se kameraer, monteret på robotarme, og man kunne se et virtuelt studie. Et andet stort emne var Artificiel Intelligence = kunstig intelligens. Og man kunne se forstadiet til en rent IP-baseret videomikser. Martin Snedevig fortæller. |
Oktober 2019 |
Sony er klar med en ”Mini-Venice” til 85.000 kr (5:10)
Sony på IBC 2019: Sony FX9 er nærmest en opgradering af de kendte Sony FS7, men nu med full frame sensor og 6K opløsning. Det sidste sikrrer 4K optagelser med stor farvedybde og et kontrastomfang på 15 blændetrin, selv ved 4.000 ISO. Kim Gude fra Esee Media Technology fortæller om nyheden, og han suppleres af Sony-bruger Christoffer Hauge Nielsen fra House of Stream, som også har haft mulighed for at prøve det nye kamera. |
Oktober 2019 |
Sigma FP er kejseren, som skal klædes på… (4:03)
Sigma på IBC 2019: I en tid hvor flere og flere foto- og videoopgaver kan klares i god kvalitet med en smartphone er det ikke nemt at være hverken kamera- eller objektivfabrikant. Japanske Sigma reagerer på udfordringen med et kompakt full frame 6K kamerahus, som kan udbygges til at løse en hel stribe forskellige opgaver, fra håndholdt fotografering til professionel filmoptagelse på højt niveau. Jan Christensen fra Tura Scandinavia fortæller. |
Juni 2019 |
DR fokuserer på streaming (8.11)
Interessen for streaming-TV er klart stigende på bekostning af traditionelt flow-TV. Men streaming stiller særlige krav til indholdet. Derfor arbejder DR ikke alene på en markant opgradering af den digitale DRTV-platform - man er også i gang med at lære hvad der kræves, for at et program får høje streamingtal. Henrik Malmgreen interviewer DR Mediers digitale chef Michael Arreboe. |
April 2019 |
TV-skærmen viser individuelle reklamer (6:37)
MediaAtHand på NAB 2019 ATSC 3.0 er en banebrydende ny form for TV-distribution, som er udviklet af Advanced Television Systems Commettee, og som bliver udrullet i USA i løbet af de næste to år. Fordelen er bl.a. at TV-skærmene kan modtage individuelle reklamer med direkte adgang til at bestille varen over nettet. Danske MediaAtHand har udviklet en avanceret løsning, som markedsføres i tæt samarbejde med den franske TV-fabrik Thomson. |
April 2019 |
Der er stadig liv i HbbTV (5:31)
DVB World konferencen 2019: I Danmark er det kun DR, som tilbyder streaming via HbbTV, og der er nok mange flere seere, som streamer via TV 2 Play, eller via eksempelvis smartphone og laptop computer fra internettet – f.eks. fra drtv.dk. Men som noget nyt kan flere indholdsleverandører nu have hver sin individuelle brugerflade på den samme HbbTV kanal, og det kan puste nyt liv i den ”hemmelige” streamingservice. Gert Svendsen fortæller. |
Februar 2019 |
TV 2’s nyhedsstudie har fået et nordisk look (19:38)
Den 28. januar 2019 flyttede TV 2 ikke alene sin nyhedsudsendelse en halv time frem til kl. 21.30 – det blev også premieren på et helt nydesignet nyhedsstudie, som blev planlagt og bygget på kun tre måneder. Ledende produktionschef Christian Rohde fortæller om studiets nye lyse look, som er inspireret af den nordiske designtradition. |
September 2018 |
Panasonics ENG-kameraer kan bruges i TV-studiet (7:17)
Panasonic på IBC 2018 Der blev ikke lanceret nye Panasonic kameraer på dette års udstilling. Men takket være firmware-opgraderinger kan storsensor-kameraerne Varicam LT og Eva 1 nu indgå i traditionelle studiekæder med CCU-styring fra kontrolrummet af eksponering og hvidbalance. Det er en prisoverkommelig løsning, som øger de traditionelle ENG-kameraers anvendelsesmuligheder. Martin Snedevig fra Panasonic Broadcast fortæller. |
September 2018 |
Panasonics robothoved kommer fra Rusland (2:05)
Panasonic på IBC 2018: Japanske Panasonic ser sig om i verden efter produkter, som kan supplere deres udvalg af professionelle videokameraer. Det har bl.a. resulteret i samarbejde med russiske Robihead, som producerer pan-tilt robothoveder, og italienske Technopoint, som er specialist i skinnesystemer og har lavet et særligt system til Panasonics kompakte PTZ-kameraer. Martin Snedevig fra Panasonic Broadcast fortæller. |
September 2018 |
PTZ-kameraet har fiberudgang (5:18)
Panasonic på IBC 2018: Den varmeste Panasonic nyhed var PTZ-kameraet (pan, tilt, zoom) AW-UE 150. Det udmærker sig bl.a. ved 4K opløsning, fiberudgang, godt signal/støjforhold og god følsomhed. Som supplement til de fjernstyrede kameraer lancerer Panasonic en ny controller, AW-RP 150, som kan have indtil 100 kameraer tilsluttet via IP. Nyt er det også, at controlleren er udstyret med en skærm, som gør betjeningen langt nemmere. Martin Snedevig fra Panasonic Broadcast fortæller. |
September 2018 |
Hvad skal vi dog med 8K? (4:04)
Panasonic på IBC 2018: Det ligger fast, at der skal produceres 8K i forbindelse med De Olympiske Lege i Japan 2020, og man er derfor langt fremme med udvikling af teknologien. Men hvad kan vi bruge 8K til i dag? Panasonics bud er, at man kan producere HD og 4K via variabel crop af billedet fra fast opstillede 8K kameraer. Dermed kan hele kameraarbejdet foregå i kontrolrummet. Martin Snedevig fra Panasonic Broadcast fortæller. |
September 2018 |
Flowtech-stativerne er lynhurtige at arbejde med (3:31)
Sachtler på IBC 2018For godt et halvt år siden kom Sachtler med Flowtech 75 stativet til 75 mm stativhoveder, og nu kommer der en større model med 100 mm skål. Det betyder, at broadcast-folkene med de større videokameraer nu også kan få fordel af den lynhurtige håndtering, hvor al indstilling af stativbenene klares fra toppen. Mogens Gewecke fra Atendi viser hvordan. |
September 2018 |
Cloud-løsning erstatter OB-vognen (6:06)
Sony på IBC 2018 Forventningerne om direkte video fra praktisk talt ethvert sted på jorden nærmest eksploderer. Derfor er der brug for prisoverkommelige alternativer til de traditionelle løsninger med OB-vogne og satellit. Sonys bud er cloudbaseret produktion, hvor hele sportstransmissionen klares med internetopkoblede kameraer, og hvor den enlige journalist klarer sig med mobiltelefonen som kamera. Daniel Listh fra Sony Professionel fortæller. |
Maj 2018 |
TV-historien: 60 år med stigende disruption (8:51)
Copenhagen Future TV 2018: Claus Bülow Christensen, manden bag konferencen, ser tilbage på fjernsynets udvikling, fra han blev født for 60 år siden og til i dag, hvor alt er under forandring. Og han lufter tanken om at etablere Danflix som et dansk alternativ til Netflix. |
Maj 2018 |
Streaming truer den danske filmbranche (8:15)
Copenhagen Future TV 2018: Filminstruktøren Ole Christian Madsen fortæller om sine erfaringer med den internationale filmbranche, om streamingtjenesternes fremmarch, og om hvad de kan komme til at betyde for den danske filmbranche. Han mener det er godt med nye udfordringer, og måske kan streamingtjenester som Amazon, HBO og Netflix ende med at skabe nye muligheder for de danske TV-stationer? Claus Bülow Christensen interviewer. |
Maj 2018 |
Mogens Jensen fik hård modstand (9:11)
Copenhagen Future TV 2018: For første gang i dens 10-årige historie sluttede konferencen med en politisk diskussion. Hovedpersonen var Socialdemokratiets medieordfører Mogens Jensen, og han havde tydeligvis håbet på opbakning til partiets synspunkter fra branchens to repræsentanter, Kim Magnusson fra M&M Production og Ulf Lund fra BoxerTV. Fjerde mand i diskussionen var Venstres nyudnævnte medieordfører Mads Fuglede. |
Marts 2018 |
Digital Video Broadcast fejrer 25 års jubilæum (3:15)
DVB World 2018: 25 året for arbejdet med den digitale broadcast standard blev fejret i Polen i forbindelse med DVB-organisationens årlige konference. I dag har man godt styr på traditionel broadcast via antenne, kabel og satellit, men der er alligevel masser af arbejdsopgaver, for UltraHD, HFR og HDR presser sig på. Og DVB vil også skabe standarder for streaming via internettet. Gert Svendsen orienterer. |
Marts 2018 |
Sky investerer massivt i UHD, HFR og HDR (2:46)
DVB World 2018: Udviklingen af nye UHD fjernsyn er gået i stå, men alligevel investerer Sky massivt i UltraHD, HFR og HDR, og 4ever er et fransk projekt, som sender sportskame med højere billedfrekvens. DVB arbejder på at skabe fælles standarder - på alle sende-platforme. Gert Svendsen orienterer. |
Marts 2018 |
Internettet vil konkurrere med flow-TV (4:37)
DVB World 2018: Ved store begivenheder som amerikanske Super Bowl foregår langt størstedelen af seningen via traditionelt flow-TV, for her er det stadig helt umuligt for internettet at følge med efterspørgslen. Med peer-to-peer kan man reducere den eksplosive videotrafik ved at genbruge data, som allerede er i netværket et sted i nærheden af seeren. Men hvad så med senderettighederne? Gert Svendsen orienterer. |
Marts 2018 |
TV-stationerne har brug for en TA-løsning (3:33)
DVB World 2018: "Targeted Advertising" er et helt almindeligt fænomen på internettet, og det har flyttet mange annoncekroner fra de traditionelle medier til bl.a. Google og Facebook. Det vil DVB gøre noget ved med en række nye broadcast-standarder rettet mod internettet. Man arbejder dog også på at få plads til endnu flere TV-kanaler og endnu højere kvalitet på traditionelt flow-TV. Gert Svendsen orienterer. |
Marts 2018 |
Biograflyden skal hjem i dagligstuerne (6:15)
DVB World 2018: MPEG-H er en ny lydteknik, som kan bringe biografernes element baserede lydsystemer hjem i dagligstuerne. Det betyder, at lydsignalet automatisk tilpasses stuens lydanlæg og dets muligheder. Og samtidigt får man mulighed for at justere lyden efter personlige ønsker - f.eks. mht. taleforståelighed. Gert Svendsen og Adrian Murtaza orienterer. |
Februar 2018 |
Studiekameraet har Super35 sensor og optager 4K/HDR (6:57)
Panasonic på ISE 2018: AK-UC4000 er en opgraderet version af Panasonics 4K studiekamera, der adskiller sig fra konkurrenterne ved at være udstyret med en Super35-sensor og et "forstørrelsesglas", så man fortsat kan bruge objektiver med den traditionelle P4 mount. Fordelen er at sensoren har større pixels, hvilket giver højere lysfølsomhed og bedre signal/støj-forhold. Kameraet udmærker sig også ved at passe til eksisterende RCP-enheder til kamerastyring. Torben Hallum fra Panasonic Broadcast fortæller. |
September 2017 |
Trailer: The Long Road Home (2:24)
Danske Mikael Salomon har produceret storserien The Long Road Home for National Geographic. Serien består af otte afsnit, og den bygger på den sande historie om en gruppe amerikanske soldater, der faldt i et baghold ved byen Sadr i Irak d. 4. april 2004. Mikael Salomon er executive producer på serien og har desuden instrueret tre afsnit. Premiere 5. november kl. 22.00
|
September 2017 |
Mediability rider på IP-bølgen (4:18)
Mediability på IBC 2017: Ole Johan Skogheim fortæller om fremtidsplanerne for det norsk ejede Midiability Group, der blev dannet via sammenlægning af Mediateket, Video4 og danske AVIT-Systems. Målet er at dække hele det nordiske AV-marked med systemløsninger, ikke mindst i forbindelse med den igangværende overgang til IP teknologi. Skogheim har selv 25 års erfaring fra det norske TV2. |
September 2017 |
Videostativ til is, sne - og dagligt brug (1:20)
Flowtech 75 er et solidt kulfiberstativ, der både egner sig til det daglige almindelige arbejde, og til barske omgivelser som is og sne. Stativet er udviklet af Sachtler og Vinten i fællesskab. Det passer til 75 mm panhoveder. Og det er superlet at indstille. |
April 2017 |
Hun ser YouTube som en gave til mediebranchen (14:83)
Christina Sørensen, politisk chef for Google i Norden. var under hårdt pres fra den danske mediebranche, da BFE - Branchen ForbrugerElektronik - holdt sin årlige konference. Ulf Lund og Lisbeth Knudsen fra henholdsvis Boxer Danmark og Mandag Morgen måtte dog begge erkende, at på et globaliseret marked kan man ikke komme udenom platforme som Google, YouTube og Facebook. Kulturminister Mette Bock deltog også i konferencen, som blev afrundet af Laila Kelp Rasmussen fra BFE. |
April 2017 |
Hvornår skal vi investere i Ultra HD? (5:56)
På DVB World 2017-konferencen, som foregik i Wien i midten af marts, var det store emne arbejdet med standerderne for UHD, HDR og HFR. De nye forrmater vil kræve en voldsom opgradering af den båndbredde, som TV-stationer og produktionshuse arbejder med,så alene af den grund er det en proces, som skal forberedes grundigt. Men forbrugerne skal jo også købe nye TV-apparater. Gert Svendsen refererer fra konferencen. |
April 2017 |
DVB-folkene har stadig nok at rive i (3:14)
I midten af marts holdt Digital Video Broadcasting-organisationen sin årlige konference - denne gang i Wien. AVMs Gert Svendsen deltog som observatør, og han kan berette, at trods internet og streaming, så foretrækker langt de fleste af os stadig at se levende billeder på TV-skærmen. Han fortæller også om de planer, som DVBs nye formand, Peter MacAvock, har lagt for organisationens fremtidige arbejde. |
November 2016 |
Widescreen-objektivet vejer kun 2,2 kg (4:49)
Angenieux og Arri på Monitor Expo 2016: Ægte widescreen kræver et kamera med full Super35 chip plus et anamorfisk objektiv, der kan presse det brede billede sammen, så det udnytter hele chippen. Den slags objektiver er normalt store og tunge på grund af den anamorfiske linsegruppe i fronten. Men Angenieux har i stedet lavet en linsegruppe, der er placeret bagerst i objektivet, efter blænden, og som derfor er langt mindre. Mogens Gewecke fra Atendi by Bico fortæller. |
November 2016 |
Den grønne maskine løser "alle" problemer (3:37)
Lynx Technik AG på Monitor Expo 2016:I virkelighedens verden løber TV-stationer og produktionshuse ind i bunkevis af "tilpasningsproblemer", som f.eks. kræver embedding, deembedding, skalering og deinterlacing. Alle disse problemer - og flere til - har Lynx Technic sat sig for at løse med en enkelt boks, kaldet "Green Machine". Winfried Deckelmann fra Lynx Technik fortæller om mulighederne og om fremtidsplanerne, der bl.a. omfatter color correction, 4K, 12 Gb SDI og IP. Green Machine forhandles af Mediability |
November 2016 |
Zeiss lancerer sin første Super35 zoom (4:58)
Zeiss objektiver på Monitor Expo 2016: Tyske Carl Zeiss er kommet med sit første zoomobjektiv til Super35 formatet. Det dækker 21-100 mm og har udskiftelig bajonet, så det ikke alene kan passe til kameraer med PL Mount, men også Canon EF, Nikon F, Sony E og Micro Four Third. Alexander Prel fra Carl Zeiss AG fortæller om den nye "baby" og om objektivmarkedet generelt. Zeiss objektiver forhandles af Focus Nordic. |
September 2016 |
Topkamera til digital filmproduktion (7:15)
Canon på IBC 2016: Det er efterhånden nogle år siden, at Canon gik ind på markedet for digitale filmkameraer med sin Cinema-serie, C100, C300 og C500. Men det er først nu, at Canon går i direkte konkurrence med topkameraerne fra Arri og Sony, og fra "opkomlingerne" Red og Blackmagic. Det sker med Canon EOS C700, der er bygget så det passer ind i eksisterende filmworkflows. Canon lancerede også et prisoverkommeligt filmobjektiv på 18-80 mm. Og en tredje nyhed var det lille 4k-kamera, XC15, til kun 18.000 kroner. John Hudson fortæller. |
September 2016 |
LED-lyset skal passe til filmkameraet (8:20)
Kino Flo på IBC 2016: Det skabte en mindre revolution, da Kino Flo indførte lysstofrør som lyskilde i film- og videolamper. Dermed fik man lettere og mindre strømkrævende softlys, og kvaliteten var i orden, for lysstofrørene blev udviklet specielt til film- og videokameraer. Frieder Hochheim fortæller om den nyeste udvikling, hvor man nu får endnu bedre løsninger og endnu flere muligheder ved at bruge LED'er som lyskilde. |
September 2016 |
Muxlab erstatter Gefen (3:07)
Muxlab på IBC 2016: Danske A Teknik er specialist i fibertransport af videosignaler, og firmaet har i årevis haft Gefen som sin vigtigste hardwareleverandør. Men Gefen har neddroslet sit engagement i den professionelle AV-verden til fordel for produkter, der bruges til homeautomation. Derfor supplerer A Teknik nu med produkter fra Muxlab, der endda er langt mere lydhør overfor AV-branchens ønsker og behov. Jan Berg fortæller. |
September 2016 |
IP indtager broadcastverdenen (5:20)
NewTek på IBC 2016: NewTek er kendt for sine computerløsninger, hvor en enkelt PC fungerer som et helt TV-studie med tilhørende kontrolrum. Det kan derfor ikke overraske, at samme Newtek er på forkant med IP-teknologien, der kommer til at revolutionere - og billiggøre - de tekniske installationer på TV-stationer og i produktionshuse. Steen Horstmann Larsen og Mads Skov Iversen fra Mediability fortæller. Firmaet hed indtil for nylig Avit Systems. |
September 2016 |
360-graders mikrofon til virtual reality (5:48)
Sennheiser på IBC 2016: Virtual reality er tidens store buzz-words, og der findes allerede adskillige kameraløsninger til 360 graders "kugleoptagelser". Men hvad med lyden? Her kommer Sennheiser med en mikrofon, der er baseret på fire mikrofonkapsler og på Sennheisers 3D-standard kaldet Ambeo. Mikkel Nymand fortæller om teknologien, der konverterer de fire input til en kuglemikrofon og tre ottetalsmikrofoner. |
September 2016 |
Boomstangen er en bambuspind (2:53)
DPA på IBC 2016: Danske DPAs store nyhed var en lille mikrofonadapter med indbygget forstærker, så d:dicate mikrofonkapslerne fra 20- og 40-serien kan få 48 volt phantom power fra trådløse mikrofonsendere, der ellers kun leverer 5 volt. Holderen kan monteres på en tynd (og let) bambuspind, der derved kommer til at fungere som boomstang. Kim Nedertorp fortæller. |
September 2016 |
Nyhederne er lavet som 3D print (4:51)
Reinhardt på IBC 2016: Reinhardt er kendt for sine vindhætter. Men nu satser det dansk baserede firma også på en række produkter, der udvikles og produceres med 3D print, for det gør udviklingsprocessen hurtigere og billigere. Rodney Wilkins fortæller - også om den ryglidelse, der for 3-4 år siden gjorde, at han solgte firmaet... |
April 2016 |
Bertel Haarder om flow-TV's digitale udfordring (9:12)
På Brancheforeningen ForbrugerElektroniks TV-konference fortalte kulturministeren om sit syn på public service-TV, konkurrencen fra udlandet og ikke mindst den digitale udvikling, hvor seerne erstatter det traditionelle flow-TV med streaming på nettet. Men der vil fortsat være brug for public service. Og det er vigtigt, at de danske producenter står sammen mod truslen udefra... |
December 2015 |
Bico skifter navn til Atendi (7:23)
Bico Professional har rødder over 110 år tilbage i tiden - til Belgisk Import Compagni. Men pr. 1. januar 2016 skifter virksomheden til et helt nyt navn, nemlig Atendi. Samtidigt går man i tæt samarbejde med en norsk virksomhed, der også skifter navn til Atendi. Og i fællesskab starter de to virksomheder en ny svensk virksomhed under samme navn. Mogens Gewecke og Søren Jørgensen fra Atendi by Bico fortæller. |
Oktobber 2015 |
Test: Fantastiske vidvinkelzooms fra Canon og Tamron (8:44)
Canon og Tamron er kommet med hver sin exceptionelle vidvinkelzoom. De vejer begge to godt et kg, men den ene har en vejledende pris på 26.000 kr, mens den anden kun koster 9.500 kr. Finn Nesgaard har testet Canon EF11-24mm F/4L USM og Tamron SP 15-30mm F/2.8. |
Oktober 2015 |
Canon - optimist trods reduceret kamerasalg (7:46)
Canon Expo 2015: Hvert femte år holder Canon en stor udstilling, hvor man præsenterer periodens forskningsresutater og giver et bud på fremtiden. Finn Nesgaard var til Canon Expo i Paris, og han var bl.a. imponeret over en ny 100 x broadcastzoom, lysstærkt overvågningsudstyr, udstyr til fotografering af øjenbaggrunde, trådløs styring af det nye C300 Mark II kamera og et DSLR-ystem, der gør det lige så nemt at gemme og dele sine familiebilleder, som hvis de var fotograferet med mobiltelefonen... |
September 2015 |
Avid bygger bro mellem softwareløsningerne (3:37)
Avid på IBC 2015: Avids hovedbudskab er, at tiidligere tiders proprietære strategi, hvor man først og fremmest understøttede sine egne softwareløsninger, er afløst af en åbenhed overfor bl.a. Adobe Premiere, Apple Final Cut Pro og DaVincy Resolve. Nicolaj Steffensen fra In-Site fortæller om, hvorfor produktionshusene har brug for de nye muligheder. Det er bl.a. et spørgsmål om økonomi. |
September 2015 |
Smuk skarphedsdybde (4:31)
Panasonic på IBC 2015: Panasanics største nyhed var 4K kameraet AG-DVX200 med fast zoomobjektiv og en Four Thirds sensor. der kva sin størrelse giver fotografen gode muligheder for at arbejde med filmisk skarphedsdybde. Det kan man ganske vist også med et DSLR-kameraer. Men med DVX200 er betjeningen lige så nem som man kender det fra traditionelle videokameraer. Martin Snedevig fra Panasonic Broadcast fortæller. |
September 2015 |
Traditionel kamerafiber vil forsvinde... (3:45)
MultiDyne på IBC 2015MultiDynes chef, Frank Jachetta, erkender åbent og ærligt, at de traditionelle kamerafiorbindelser via fiber vil forsvinde i takt med at IP tager over. Men 4K og 8K vil forsinke processen. Og når IP får overtaget, så vil fiber stadig være "transportvejen". |
September 2015 |
Ross router kombinerer 4K og IP (3:11)
Ross på IBC 2015: Ross Ultrix er en ny type router, der kombinerer broadcast-udviklingens to hovedtendenser: 4K og IP infrastruktur. Ved introduktionen fås routeren i to versioner: 18x18 og 72x72, og konstruktionen er så kompakt, at den både egner sig til studiebrug og til installation i f.eks. OB -vogne. Bjarne Lønborg fra Danmon Danmark fortæller. |
September 2015 |
Dicentia går efter verdensmarkedet (6:57)
I mere end 25 år har den danske post production specialist Dicentia hjulpet film- og TV-branchen med at levere deres indhold på alle typer medier, fra VHS til DVD/Blu ray. Men de fysiske medier er i tilbagegang, og Dicentia er derfor i en omstillingsproces, hvor bl.a. Video on Demand, Apps og SmartTV får en stadig mere fremtrædende plads. Samtidig er det skandinaviske marked blevet for lille til en lønsom drift, og Dicentia ser derfor hele verden som sit arbejdsområde. Adm.dir. Kasper Holme Johannesen fortæller. |
Juli 2015 |
Græsrods-TV overlever - uden kulturstøtte (7:41)
Bispebjerg Lokal-TV mistede sendetilladelse og kulturstøtte, da antallet af officielle Lokal-TV-stationer i hovedstadsområdet blev reduceret fra godt 70 til kun 12. Men stationens leder, Alex Heick, gav ikke op af den grund. Og stationen sender stadig - nu på TV Storbyen på kanal 66. |
Maj 2015 |
Jelved og Trane Nørby i hård mediediskussion (8:25)
BFEs TV-konference 2015: Kulturminister Marianne Jelved og Venstres mediepolitiske ordfører Ellen Trane Nørby går i clinch med hinanden om den mediepolitiske udvikling: Hvordan skal mediestøtten fordeles, og hvordan skal DRs rolle være i fremtidens medieverden. De to er bestemt ikke enige, men... |
Marts 2015 |
Hård kamp mellem live-TV og IP-streaming (10:38)
Rapport fra DVB World 2015: Årets DVB-konference handlede først og fremmest kampen mellem traditionelt live-TV og streaming over internettet. Og også i år var der en optimistisk tro på, at live-TV vil leve mange år endnu. Foredragsholderne kom bl.a. fra DVB, EBU, TV-stationerne, universiteterne og firmaerne der leverer udstyr og løsninger til TV-stationerne. Konferencen blev holdt i København på Hotel Hilton Copenhagen. Gert Svendsen orienterer. |
Oktober 2014 |
IFA 2014: De nye platforme stormer frem (8:36)
På årets Radio/TV-udstilling i Berlin var det tydeligt, at de traditionelle TV-udbydere får stadigt hårdere konkurrence fra de IP-baserede medier, for både radioer og TV-apparater har nu direkte forbindelse til internettet. I fremtiden vil der heller ikke være en skarp skelnen mellem f.eks. TV, tablet og smartphone, for alle enheder har adgang til de samme services. Det gælder også de nye smart-watches, som sætter healthcare i et helt nyt lys. Fagjournalist Gert Svendsen rapporterer fra IFA 2014. |
Marts 2014 |
Hvad er UHD TV - og har det en fremtid (8:50)
Gert Svendsen, fagjournalist på AVM, fortæller om de nye UltraHD TV-formater efter at han har besøgt den internationale IFA TV-udstilling i Berlin. Der er stadig stor usikkerhed om, hvad de nye formater og fagtermer egentlig dækker over - ikke mindst blandt forbrugerene. Men i Japan er man allerede så langt fremme, at man vil være klar til at sende UHD1 i 2016. Og fire år sendere, når der skal afholdes OL i Tokyo, så regner japanerne med at kunne sende sportstransmissioner i UHD2-kvalitet. Dvs. med en opløsning på 4.320 x 7.640 pixels. |
Juli 2014 |
Så god bliver den trådløse lyd (9:42)
Finn Nesgaard har testet Sonys nye, prisoverkommelige UWP-D system til trådløs overførsel af lyd mellem mikrofon og kamera. Selve radiosendingen er helt traditionel, men companderen er digital, og det forbedrer lydkvaliteten. Spørgsmålet er så, om lyden bliver lige så god som med kabelforbindelse? Og hvor langt rækker senderen egentlig? |
Maj 2014 |
Håndkamera til TV-fotografer (10:46)
Det nye AJ-PX270 kamera retter sig direkte mod TV-stationernes fotografer, der allerede arbejder med Panasonics store skulderkameraer. Det lille håndkamera har nemlig samme omfattende menufunktion, det understøtter de samme effektive AVC-Ultra formater, og det er forberedt for filoverførsel til TV-stationens kontrolrum og redaktion, uden fotografens aktive medvirken. Kameraet skal bare være tændt. Test ved Finn Nesgaard. |
April 2014 |
AVM-rapport fra NAB 2014 (6:43)
NAB er verdens største udstilling for broadcast-teknologi. AVMs Gert Svendsen rapporterer fra udstillingen, der i år havde store nyheder fra bl.a. Blackmagic, AJA, Sony, Panasonic, NHK, Grass Valley, Adobe og Avid. F.eks. viste Blackmagic et nyudviklet prisoverkommeligt studiekamera. Og Panasonics nye Varicam kan arbejde med to forskellige objektivhoveder til henholdsvis video- og filmproduktion. Udviklingen af 4k og 8k var også markant på årets udstilling i Las Vegas. |
April 2013 |
Thomsons vision: HD-TV på alle tablet computere (1:19)
NAB 2013: ViBE VS7000 er et nyt multiscreen videosystem baseret på Thomsons Mediaflex video-operativsystem. Det er en platform for encoding/transcoding til Web-TV, OTT-services (Over the Top), IPTV og kabel-TV. ViBE VS7000 understøtter den nye HEVC-encoding plus størstedelen af de eksisterende formater. Eric Gallier fra Thomson Viddeo Networks fortæller om det nye produkt. |
April 2013 |
Grass Valley lancerer low-entry LDX-kamera (2:32)
NAB 2013: GV LDX Flex er et low-entry LDX-kamera, hvor man fra starten skal vælge mellem 720p og 1080i, men senere kan opgradere kameraet til det "manglende" format, eller til et andet format op til 3G. Grass Valley har også lavet en flexibel CCU, kaldet XCU. Den gør det er nemt at flytte kamerastyringen mellem eksempelvis OB-vogn og studie. Kim Kruse fortæller om nyhederne. |
April 2013 |
Ericsson reducerer båndbredden for mobil-TV (2:58)
NAB 2013: Fabio Murra præsenterer Ericsson SVP 5500 - verdens første HEVC encoder til mobil-TV. Den grundlæggende idé er at reducere den båndbredde, som der kræves af TV-services der sendes over mobil-netværket. Det sker ved hjælp af HEVC (High Efficiency Video Coding), eMBMS (Multimedia Broadcast Multicast Broadcast Services - over LTE) og Dash (Dynamic Adaptive Streaming over HTTP). |
april 2013 |
Nyhedschefen om filosofien bag TV2 Nyhederne (5:38)
TV 2s nyhedschef, Jacob Nybroe, fortæller om intentionerne bag det nyindrettede nyhedsstudie i Odense. Stilstand er tilbagegang, så alene derfor er det nødvendigt at forny det visuelle udtryk hvert 5.-6. år. Men det skal ske på en måde, så det understøtter nyhederne i stedet for at overdøve dem. Det gør man bl.a. ved hjælp af en ny storskærm. Og takket være et steady-kamera kan studieværten gå ned og snakke med nyhedsjournalisterne, der sidder i baggrunden og arbejder med nyhedsstrømmen. |
april 2013 |
TV 2 Nyhederne har fået helt nyt studie (8:38)
TV2 Nyhedernes produktionschef, Klaus Bøgeholdt, fortæller om teknikken i det helt nyindrettede nyhedsstudie, som tages i brug hos TV2 i Odense den 14. april 2013. Fremover sendes Nyhederne i HD, og produktionen automatiseres med det norsk udviklede Mosart computersystem, der styrer forløbet med kameraer, tekster og eksterne videoindslag. TV2 har også fået en ny storskærm, og tre af studiets i alt otte kameraer af den fritkørende robottype, mens det fjerde opereres af en steady-operatør. Lyset leveres af lavenergilamper, så man sparer på strømmen og undgår unødvendig opvarmning. |
Marts 2013 |
DR Nyheder - kører på skinner (6:00)
TV Nyheders ledende produceer Christian Rohde fortæller om to nyetablerede studier, som er taget i brug i DR Byen. Sidste år fik Vejret sit eget studie og dermed sit eget scenografiske udtryk, og i år er et nyt DR2-studie taget i brug. Fælles for de nye studier er, at kameraerne er monteret på Ross Furio robotter, som kører på skinner. Det giver bl.a. mulighed for at lave nogle meget præcise køreture, men betyder naturlgvis også, at man sparer kameramændene. |
Februar 2013 |
Philips flytter TV-fabrikationen til Kina (10:05)
John Olsen, adm. dir. DACH, fortæller om den fremtidige strategi for fabrikation af Philips TV. Koncernens TV-afdeling er nemlig flyttet fra moderselskabet til et joint venture mellem Philips og det kinesisk/japansk ejede produktionsselskab TVP via det fælles selskab, TP Vision. Philips har dog fortsat en stor designafdeling i Holland/Belgien, og formålet med samarbejdet er udelukkende at udnytte stordriftsfordelene ved TPV's fabrikker. Vigtigste nyt her og nu: Philips Smart-TV. Vigtigste fremtidige TV-apparater: Philips Ultra HD og 4K. |
Oktober 2012 |
IBC 2012: Trådløs video med automatisk frekvensvalg (3:16)
IDX' nyeste trådløse kamerasystemer understøtter et stort antal HD-formater, og takket være "Dynamic Frequency Selection" kan de automatisk vælge det af tre forudvalgte frekvensområder, der giver den bedste overførsel i den aktuelle situation. Det store CW-7 system har en rækkevidde på 50 meter og koster 4.300 euro, mens det lille CW-1 med 30 meters rækkevidde fås for 1.300 euro. |
September 2012 |
IBC 2012: Mindre kabeltræk med Riedel MediorNet (6:20)
Riedel har udviklet et realtime-netværk til transport af video, audio, data og kommunikation. Derved kan man nøjes med en enkelt fiberforbindelse fra f.eks. et sportsstadion og til OB-vognen. Men man kunne også forestille sig, at fiberen rakte helt til TV-stationens kontrolrum – med de fordele og ulemper, som det giver. Jakob Refer Thygesen fra Alfa Audio orienterer.
|
September 2012 |
IBC 2012: Ny Sony-chef ser Europa som en udfordring (6:25)
Katsunori Yamanouchi er glad for sit nye job som chef for Sonys professionelle salg i Europa.Og så stiller han store forventnninger til den kommende udvikling af 4k – i tæt samarbejde med en række business partners. Der kræves nemlg meget mere end kameraer, monitorer og recordere for at få workflowet på plads.
|
September 2012 |
IBC 2012: Lettere skulderkamera fra Panasonic (10:49)
Mange ENG-fotografer foretrækker stadig videokameraer, der kan ligge på skulderen, men vægten må gerne være mindre. Derfor har Panasonic på det nærmeste halveret vægten på det nye AG-HPX600 kamera i forhold til de hidtidige modeller. Martin Snedevig fra den danske afdeling af Panasonic Broadcast fortæler om kameraet, der også udmærker sig ved nye workflow-muligheder, bl.a. trådløst via internettet. Kameraet er forberedt for de kommende AVC-Ultra formater, og for Panasonics nye P2-kort i SD-størrelse.
|
Juni 2012 |
Masser af nyheder på TV-fronten (9:06)
Finn Nesgaard fortæller om de mest markante TV-nyheder i 2012: OLED, brillefri 3D og TV-apparater i størrelser op til 80 tommer. I dag leverer stort set alle fabrikker nemlig TV med tårnhøj billedkvalitet, og derfor er det brug for nye tekniske fordele.Finn Nesgaard tester de nye TV som medlem af EISA priskomiteens videojury. |
Juni 2012 |
Sådan blev Poul rektor for Filmskolen (14:41)
Filmskolens rektor gennem 20 år, Poul Nesgaard, fyldte 60 år den 19 juni 2012 I den anledning har hans storebror Finn lavet et nærgående interview om skolen og dens forhold til det virkelige arbejdsliv indenfor filmproduktion, computerspil og TV-drama. Men teknikken drillede under interviewet... |
Februar 2012 |
ISE 2012: Blackmagic video switcher til 775 Euro (3:18)
Blackmagic Design skaber revolution på markedet for live videoproduktion med en seks-kameraers digital switcher til kun 775 euro inklusive en tilslutningsboks med tilslutning for HDMI og SDI. Denne løsning kræver, at man styrer produktionen med computer og mus eller touch-skærm. Hvis man ønsker en traditionel betjeningspult er laveste pris 3.875 euro. Stuart Ashton fra Blackmagic Design EMEA fortæller. |
Februar 2012 |
ISE 2012: AJA Ki Pro Mini optager på CF-kort (3:13)
Aja er kommet med en videorecorder, der kan tilsluttes praktisk taget ethvert videokamera, og som lægger videooptagelserne CF-kort i filformater som ProRes og DNxHD. Det betyder, at filerne kan redigeres i de gængse redigeringssuiter uden forudgående konvertering. Kevin King fra AJA i Storbritannien fortæller. |
Januar 2012 |
Sachtler videostativ til 4.995 kr (5:38)
Tyske Sachtler er kendt og værdsat for sine broadcaststativer til professionelle priser. Nu kommer den tyske fabrik med et stativ, der koster halvt så meget som den hidtil billigste model – nemlig 4.995 kr ex moms. Finn Nesgaard har testet Sachtler ACE, og han er begejstret. |
Oktober 2011 |
TV2 ruster sig til fremtiden (5:54)
Når TV2s hovedkanal bliver betalingskanal den 11. januar 2012 markerer det samtidig stationens gradvise overgang til, at al egenproduktion skal foregå i HD. Men det eksisterende produktionsudstyr er nu også så gammelt, at det fortjener en udskiftning. Produktions- og supportchef Steen Hyrlov fortæller om arbejdet med HD-opgradering af continuity, master control room, studier og OB-vogne.
|
NAB April 2010 |
Stream or Die (7:58)
NAB-konference: Et panel af amerikanske broadcastspecialister giver deres bud på fremtidens vækstmarked undet overskriften "Stream or Die – How to Capitalize on Portable Live Production". Specialisterne er: Jeff Jacobs, MTV Music Television. Don Sperling, N.Y. Giants Entertainment. Shawn Smith, NBA Development League. Og Peter Himmelman, musiker, kendt for "Furious World". De har alle det til fælles, at de bruger NewTek Tricaster til produktionen. |
August 2009 |
Settop-boksen kommer og går (5:51)
- Fremtidens TV vil i vid udstrækning foregå på nettet, siger Claus Bülow Christensen. Han er hovedmanden bag konferencen Future TV, og han forudser at salget af settop-bokse vil boome i den kommende tid. Men efterhånden vil TV-apparaterne få netforbindelsen indbygget, og så undgår man boksen. |
August 2009 |
"Future TV"-konferencen blev en stilfærdig succes (1:38)
Det var en dybt koncentreret gruppe branchefolk der trodsede krisen for at få nye inputs, da Claus Bülow Christensen og MBCE holdt konference om fremtidens TV på Scandic Hotel Copenhagen den 26.-27 august. Men der var også tid til tværfaglig hygge over et glas argentinsk vin... |
August 2009 |
Sorte udsigter for mobil-TV (5:44)
John Strand fra Strand Communication regner ikke med at Boxer TV kommer til at opfylde sit kontraktlige løfte om DVB-H til mobiltelefonerne. Antallet af mobiltelefoner med TV-funktion vil nemlig fortsat være nærmest ikke-eksisterende, og man kan jo få masser af videoindhold via telefonens internetopkobling. |
August 2009 |
Seerne svigter ikke flow-TV (6:38)
Der har været oprullet masser af skrækscenarier for den traditionelle TV-distributions fremtid - men de fleste er gjort til skamme, siger Horst Stipp fra NBC Universal i New York. Han erkender dog, at konkurrencen om annoncekronerne er blevet langt hårdere, og desuden kræver seerne at de også skal kunne se deres yndlingsprogrammer på alle de nye platforme.
|
August 2009 |
Let at starte TV-station på nettet (7:06)
Webstream har udviklet en software der gør det let at starte sin egen webTV-station. Prisen er 750 kroner om måneden for indtil 50 GB download. Hans Faurby fra Webstream fortæller om det nye produkt.
|
August 2009 |
Stor interesse for at lave lokalTV (4:05)
1. november lukker den analoge sending. I den forbindelse skal alle de lokale TV-stationer søge om sendetilladelse for at komme ind på det digitale net, DDT-nettet. Allan Dekker fra TV*Data forventer dog, at mange vil blive afvist. |
August 2009 |
TV2 vil forny sig indefra (04:27)
– TV2's hovedkanal skal være Danmarks største fællesskab, siger programdirektør Palle Strøm. – Vi skal simpelthen lægge det lidt støvede, forudsigelige bag os, og i stedet finder frem til nye programtyper – i tæt samarbejde med produktionsselskaberne. |
August 2009 |
Politikerne spænder ben for lokal-TV (05:50)
Det kunne se ud som om lokal-TV får bedre vilkår, når den analoge sending lukkes 1. november. Men på kanal København taler Jimmy Rehak om direkte benspænd, ikke mindst i forhold til de kommercielle statoner. Og for landet som helhed får de lokale TV-stationer ganske vist stillet langt flere sendetimer til rådighed, men uden at mediestøtten bliver øget. |
Februar 2009 |
Green-screen i Happywood (3:05)
I Nordisk Films Happywood studier i Lundtofte er man gået i gang med serien Kristian. Det er et rent green-screen projekt hvor skuespillerne agerer på et 6 x 8 meter grønt podie, mens kulisserne opbygget som 3D-grafik. Motion control superviser Allan Lückow fortæller, hvordan man kan arbejde med et levende og bevægeligt kamera i de virtuelle kulisser. |
Februar 2009 |
Miraklet i Bellahøj (4:25)
Kan man starte sin egen TV-station uden penge og absolut uden nogen TV- og videomæssig forhåndsviden? Svaret er ja, og beviset er Louis Clément. Han startede TV-Bella i 2006, og han har nu endelig fundet et blivende sted at være med sit udstyr og sin entusiasme... |
Januar 2009 |
Viasat Sports beamingteknik (1:43)
Da AaB vandt Champions League-kampen på Aalborg Stadion mod skotske Celtic, testede Viasat Sport en teknik hvor gæster og kommentatorer i Aalborg blev "beamet" ind i studiet i København. Bag eksperimentet stod Viasat Sports tekniske chef Johnny Glud Sørensen (tv) og chefproducer Peter Sylvest. |
November 2008 |
Panasonic om broadcastmarkedet – IBC 2008 (8:31)
Panasonic Broadcasts europachef, Jaume Ray, redegør for fabrikkens nuværende position på broadcastmarkedet og for de fremtidige strategier. Nela Pertl fortæller om det SD-baserede Panasonic AG-HMC151 kamera. |
|
|
|
!AVM Web-TV, se bl.a. |

Arris 4K kamera har full frame sensor
Mogens Gewecke fra Atendi fortæller om Arris nyeste digitale filmkamera. Det hedder Alexa LF, hvilket står for Large Format, og sensorens størrelse er 24x36 mm. Det har krævet en helt ny objektivserie... |
|

Mogens Jensen fik hård modstand
Socialdemokratiets medieordfører Mogens Jensen havde tydeligvis håbet på opbakning til partiets synspunkter fra filmbranchens to repræsentanter, Kim Magnusson fra M&M Production og Ulf Lund fra BoxerTV. Fjerde mand var Venstres medieordfører Mads Fuglede. |
|

Miniaturemikrofonen er blevet endnu mindre…
Jo mindre mikrofonkapsel des dårligere signeal/støj-forhold. Alligevel ar det lykkedes DPA at fastholde lydkvaliteten i den nye d:screet 6060-serie, til trods for at kapseldiameteren er reduceret fra 5 mm til kun 3 mm.Rune Slot fra DPA fortæller. |
|

Smartphonen optager 4K video i prof-kvalitet
Test; OnePlus 6: Det er en smartphone, som både kan optage fotos og 4K video i fremragende kvalitet.n Den er derfor interessant for den professionelle AV-branche. OnePlus 6 åbner nemlig for en verden af nye videomuligheder. Ikke mindst i betragtning af, at prisen er under 4.000 kroner. Gert Svendsen orienterer. |
|

Hvad skal vi dog med 8K?
Det ligger fast, at der skal produceres 8K i forbindelse med De Olympiske Lege i Japan 2020. Men hvad kan vi bruge 8K til i dag? Panasonics bud er, at man kan producere HD og 4K via variabel crop af billedet fra fast opstillede 8K kameraer. Martin Snedevig fra Panasonic Broadcast fortæller. |
|

Atletikken har sin egen TV-produktion
For et lille års tid siden fik Dansk Atletik Forbund sin egen TV-enhed. Projektet blev startet for tre år siden af to sportsentusiaster, som var trætte af fodboldens dominerende position på DR og TV2.
|
| |
|