|
September 2018 |
Arris 4K kamera har full frame sensor (4:06)
Arri på IBC 2018 Mogens Gewecke fra Atendi fortæller om Arris nyeste digitale filmkamera. Det hedder Alexa LF, hvilket står for Large Format, og sensorens størrelse er 24x36 mm. Det har krævet en helt ny objektivserie, som dog også kan bruges på de mindre Alexa’er. Den nye model udmærker sig desuden ved trådløs transmission af søgerbilledet og trådløs follow focus. |
September 2018 |
Sony er allerede på vej med Venice vers. 3 (3:40)
Sony på IBC 2018:Sony Venice filmkameraet kommer nu i version 3 - via en gratis firmware-opgradering. Kameraet kan nu optage full frame 6k/25p plus naturligvis 4k/50p og en lang række andre digitale filmformater. Venice er et stort kamera, men selve sensordelen med ND-filtre og objektiv kan fungere som en separat og derfor kompakt kameraenhed med en kabelforbindelse til kamerakroppen på indtil 5,5 meter.I fuld version koster Sony Venice ca. 450.000 kr ex objektiv. Daniel Listh fra Sony
orienterer. |
September 2017 |
Trailer: The Long Road Home (2:24)
Danske Mikael Salomon har produceret storserien The Long Road Home for National Geographic. Serien består af otte afsnit, og den bygger på den sande historie om en gruppe amerikanske soldater, der faldt i et baghold ved byen Sadr i Irak d. 4. april 2004. Mikael Salomon er executive producer på serien og har desuden instrueret tre afsnit. Premiere 5. november kl. 22.00
|
September 2017 |
Digitalt filmkamera til 1/4 af prisen (5:57)
Panasonic på IBC 2017: Panasonic EVA 1 er et digitalt filmkamera, der matcher Varicam kameraerne, kvalitetsmæssigt og langt hen ad vejen også mht. formater og workflows. Men prisen er kun ca. 55.000 kroner, eller 1/4 af prisen for Varicam. Forskellene er bl.a., at EVA 1 kun kan arbejde med EF objektiver og at optagelserne lagres på SD-kort - men med op til 400 Mbit/sek! Martin Snedevig fra Panasonic fortæller. |
September 2017 |
Dansk audiofirma har succes i Hollywood (7:29)
NTP på IBC 2017: Musikken til den nye Starwars film, som lanceres i 2018, er produceret med DAD udstyr fra danske NTP Technology. DAD bruges i det hele taget, når der skal produceres film med Dolby Atmos lyd, - og indtil 64 lydkanaler. Mikael Vest fra NTP Tecchnology er glad for lydmulighederne i biograferne. Men han ser også store muligheder i dagligstuerne, hvor soundbars gør det meget nemmere at opnå en god lydoplevelse, fordi man slipper for at installere separate højttalere i rummet. |
September 2017 |
Videostativ til is, sne - og dagligt brug (1:20)
Flowtech 75 er et solidt kulfiberstativ, der både egner sig til det daglige almindelige arbejde, og til barske omgivelser som is og sne. Stativet er udviklet af Sachtler og Vinten i fællesskab. Det passer til 75 mm panhoveder. Og det er superlet at indstille. |
April 2017 |
Hun ser YouTube som en gave til mediebranchen (14:83)
Christina Sørensen, politisk chef for Google i Norden. var under hårdt pres fra den danske mediebranche, da BFE - Branchen ForbrugerElektronik - holdt sin årlige konference. Ulf Lund og Lisbeth Knudsen fra henholdsvis Boxer Danmark og Mandag Morgen måtte dog begge erkende, at på et globaliseret marked kan man ikke komme udenom platforme som Google, YouTube og Facebook. Kulturminister Mette Bock deltog også i konferencen, som blev afrundet af Laila Kelp Rasmussen fra BFE. |
April 2017 |
Hvad er fordelen ved passive arrayhøjttalere? (6:25)
Martin Audio på PL+S 2017:Den engelske højttaler- og forstærkerfabrik har lanceret to nye serier passive arrayhøjttalere med tilhørende forstærkere. Michael Engman fra fra Atendi by Bico, der forhandler Martins produkter i Danmark, fortæller om forskellene mellem aktive og passive højttalere. Og han fortæller om en ny scenemonitor, der er designet så sangeren eller guitaristen kan plante støvlen midt på fronten uden højtalerenheden bliver beskadiget. |
November 2016 |
Widescreen-objektivet vejer kun 2,2 kg (4:49)
Angenieux og Arri på Monitor Expo 2016: Ægte widescreen kræver et kamera med full Super35 chip plus et anamorfisk objektiv, der kan presse det brede billede sammen, så det udnytter hele chippen. Den slags objektiver er normalt store og tunge på grund af den anamorfiske linsegruppe i fronten. Men Angenieux har i stedet lavet en linsegruppe, der er placeret bagerst i objektivet, efter blænden, og som derfor er langt mindre. Mogens Gewecke fra Atendi by Bico fortæller. |
November 2016 |
Sønderborg leverer fantastisk pan-arm (1:34)
9. Solutions på Monitor Expo 2016: Med den nye C-Pan arm fra 9. Soluions kan man skubbe kameraet gnidningsfrit fra side til side og op/ned. Man kan endda indstille armen, så kameraet hele tiden peger mod eksempelvis et produkt, mens baggrunden "roterer". Robert Findal fra Goeckers Handel fortæller om produktet, giver reklamefotografen nye, flotte videomuligheder. Armen er udviklet og produceret af 9. Solutions i Sønderborg. |
November 2016 |
Sådan får du kræfter til den 6 kg tunge gimbal (2:43)
DJI på Monitor Expo 2016: DJI Ronin 3 er en motoriseret gimbal, der hindrer rystelser og holder hovedmotivet i centrum, når man bevæger sig rundt med det håndholdte videokamera. Men gimbal plus kamera vejer 6 kg, og i længden er det for tungt at gå rundt med. Det har Siggi Bjarnø fra Goeckers Handel en løsning på, og det er vel at mærke en løsning, der både er nemmere og billigeer end en traditionel steadycam. |
November 2016 |
Den grønne maskine løser "alle" problemer (3:37)
Lynx Technik AG på Monitor Expo 2016:I virkelighedens verden løber TV-stationer og produktionshuse ind i bunkevis af "tilpasningsproblemer", som f.eks. kræver embedding, deembedding, skalering og deinterlacing. Alle disse problemer - og flere til - har Lynx Technic sat sig for at løse med en enkelt boks, kaldet "Green Machine". Winfried Deckelmann fra Lynx Technik fortæller om mulighederne og om fremtidsplanerne, der bl.a. omfatter color correction, 4K, 12 Gb SDI og IP. Green Machine forhandles af Mediability |
April 2016 |
Digitalt filmkamera til lavere pris (3:13)
Panasonic på NAB 2016: Panasonics største nyhed på årets broadcast-udstilling i Las Vegas er 4K skulderkameraet Varicam LT. Det har samme dual ISO 800/5000 som storebroderen Varicam S35, og det har også både udskifteligt objektiv, og 14 blændetrins dynamic range. Men prisen ar lavere - ca. 110.000 kroner. Martin Snedevig fra Panasonic Broadcast fortæller. |
December 2015 |
Bico skifter navn til Atendi (7:23)
Bico Professional har rødder over 110 år tilbage i tiden - til Belgisk Import Compagni. Men pr. 1. januar 2016 skifter virksomheden til et helt nyt navn, nemlig Atendi. Samtidigt går man i tæt samarbejde med en norsk virksomhed, der også skifter navn til Atendi. Og i fællesskab starter de to virksomheder en ny svensk virksomhed under samme navn. Mogens Gewecke og Søren Jørgensen fra Atendi by Bico fortæller. |
September 2015 |
Arri viste fire meget forskellige kameraer (8:11)
Arri på IBC 2015: Produktchef Michael Jonas fortæller om de fire vidt forskellge digitale kameraer, som den tyske fabrik viste i Amsterdam: Arri Alexa 65 er udlejningskameraet til digital filmproduktion i højeste kvalitet - med 65 mm sensor. Arri Alexa Mini er "dronekameraet" der matcher de store Arri'er i billedudtyk og farvekvalitet. Arri Alexa SXT er den nyeste udgave af "standardkameraet" til digital filmproduktion. Og Arri Amira er det tilsvarende ENG-kamera. |
Oktober 2015 |
Canon - optimist trods reduceret kamerasalg (7:46)
Canon Expo 2015: Hvert femte år holder Canon en stor udstilling, hvor man præsenterer periodens forskningsresutater og giver et bud på fremtiden. Finn Nesgaard var til Canon Expo i Paris, og han var bl.a. imponeret over en ny 100 x broadcastzoom, lysstærkt overvågningsudstyr, udstyr til fotografering af øjenbaggrunde, trådløs styring af det nye C300 Mark II kamera og et DSLR-ystem, der gør det lige så nemt at gemme og dele sine familiebilleder, som hvis de var fotograferet med mobiltelefonen... |
September 2015 |
Avid bygger bro mellem softwareløsningerne (3:37)
Avid på IBC 2015: Avids hovedbudskab er, at tiidligere tiders proprietære strategi, hvor man først og fremmest understøttede sine egne softwareløsninger, er afløst af en åbenhed overfor bl.a. Adobe Premiere, Apple Final Cut Pro og DaVincy Resolve. Nicolaj Steffensen fra In-Site fortæller om, hvorfor produktionshusene har brug for de nye muligheder. Det er bl.a. et spørgsmål om økonomi. |
September 2015 |
Smuk skarphedsdybde (4:31)
Panasonic på IBC 2015: Panasanics største nyhed var 4K kameraet AG-DVX200 med fast zoomobjektiv og en Four Thirds sensor. der kva sin størrelse giver fotografen gode muligheder for at arbejde med filmisk skarphedsdybde. Det kan man ganske vist også med et DSLR-kameraer. Men med DVX200 er betjeningen lige så nem som man kender det fra traditionelle videokameraer. Martin Snedevig fra Panasonic Broadcast fortæller. |
September 2015 |
Dicentia går efter verdensmarkedet (6:57)
I mere end 25 år har den danske post production specialist Dicentia hjulpet film- og TV-branchen med at levere deres indhold på alle typer medier, fra VHS til DVD/Blu ray. Men de fysiske medier er i tilbagegang, og Dicentia er derfor i en omstillingsproces, hvor bl.a. Video on Demand, Apps og SmartTV får en stadig mere fremtrædende plads. Samtidig er det skandinaviske marked blevet for lille til en lønsom drift, og Dicentia ser derfor hele verden som sit arbejdsområde. Adm.dir. Kasper Holme Johannesen fortæller. |
Februar 2015 |
16 nyhedskilder på Eisa Convention 2015 (12:36)
Finn Nesgaard fortæller om Eisa priskomitens juryarbejde og om nyhederne på årets Eisa Convention i Bruxelles. Her præsenterede 16 ledende fabrikker indenfor bl.a. foto, lyd og video deres kandidater til årets Eisa priser. Juryarbejdet varer indtil slutningen af juni, og den 15 august offentliggøres vinderne i jyrymedlemmernes ca. 45 blade og magasiner fra det meste af Europa. Priskomiteen startede som en ren fotojury tilbage i 1982. Finn Nesgaard har været med siden 1985. |
Februar 2015 |
Sonys nye filmkamera koster kun 55.000 (11:22)
Finn Nesgaard har testet Sonys nye digitale filmkamera, PXW-FS7. Det mest iøjnefaldende er, at kameraet leveres med et fleksibelt håndgreb, der nærmest gør det ud for en rig med betjeningsknapper. Men det vigtigste er, at FS7'eren kan optage ægte 4K i Super35, at objektivet er udskifteligt, og at man både kan optage almindelig video og i cinema-mode med 14 blænders eksponeringsomfang. Det sidste giver nærmest uendelige muligheder for at skabe den ønskede billedstil i post. Og med en pris på under 55.000 kroner kan selv små produktionsselskaber nu gå i gang med digital filmproduktion med eget kamera... |
April 2014 |
AVM-rapport fra NAB 2014 (6:43)
NAB er verdens største udstilling for broadcast-teknologi. AVMs Gert Svendsen rapporterer fra udstillingen, der i år havde store nyheder fra bl.a. Blackmagic, AJA, Sony, Panasonic, NHK, Grass Valley, Adobe og Avid. F.eks. viste Blackmagic et nyudviklet prisoverkommeligt studiekamera. Og Panasonics nye Varicam kan arbejde med to forskellige objektivhoveder til henholdsvis video- og filmproduktion. Udviklingen af 4k og 8k var også markant på årets udstilling i Las Vegas. |
Februar 2013 |
Poul Nesgaard sagde farvel til Filmskolen (7:50)
Torsdag den 27. februar 2014 holdt Den Danske Filmskole afskedsfest for den afgående rektor, Poul Nesgaard. Det foregik som det sig hør og bør med filmforevisning, fællessang og masser af taler, der handlede om hans indsats som leder gennem 22 år. Anders Lund Madsen var konferencier, og blandt talerne var prorektor Arne Bro, filmintruktør Lotte Svendsen og den tidligere leder af manuskriptlinjen, Mogens Rukow - plus naturligvis Poul Nesgaard selv. |
November 2013 |
Ministi først med Atmos-miksning (10:30)
Ministi, specialist i filmlyd, har som den første i Skandinavien indrettet en miksebiograf, så den kan arbejde med lydsystemet Dolby Atmos. Det arbejder objektorienteret med op til 128 streams, der kan sendes rundt i biografrummet via eksempelvis 64 højttaler bag lærredet, på væggene og i loftet. Claus Lynge fortæller om de nye muligheder - som idag kun understøttes af fire danske biografer. |
Juni 2013 |
Nordisk Film lukker Filmlageret (6:23)
Nordisk Film har besluttet at lukke Filmlageret med udgangen af juni 2013. Den gennemgribende digitalisering af biograferne har nemlig elimineret behovet for 35 mm filmkopier, og der er derfor ikke længere brug for den 4.000 kvadratmeter store lager- og distributionsfunktion. I stedet kommer Nordisk Film Shortcut til at stå for både postproduction og den digitale filmdistibution via DCP harddiske. Ulrik Rasch fra Nordisk Film Operations fortæller. |
April 2013 |
Sony løftede kun en flig af sløret... (7:10)
NAB 2013: Det var tydeligt, at Sony nu ikke bare føler sig pustet i nakken af Red, men også føler konkurrencen fra Canons indmarch på markedet for digitale filmkameraer og tilhørende objektiver. Sony havde dog kun et par nye prototypekameraer at vise frem - plus en snak med cheffotograf Claudio Miranda og workflowspecialist Alex Carr, der har brugt Sonys F65 kamera til optagelsen af den nye Tom Cruise-film, Oblivion. |
april 2013 |
Ringsted har fået nyt radiomuseum (10:38)
Bjarne Dahlin Nielsen fra Ringsted Radiomuseum fortæller om flytningen til museets nye, større bygning, der ligger centralt i byen. Og han viser rundt i samlingen, der bl.a. præsenterer de danske pionerer Valdemar Poulsen (ham med båndoptageren) og Peter L. Jensen, der var med til at udvikle højttaleren. Desuden fortæller han om Poul Henningsens designkritik, der fik stor betydning for udviklingen i den danske radiobranche. |
Januar 2013 |
Det drejer sig om talentudvikling (8:10)
Hans Peter Møller Andersen, kaldet HP blandt venner, fortæller om ideen bag Aarhus Filmværksted: Det drejer sig først og fremmest om talentudvikling. Alle kan lære at bruge et moderne filmkamera, men det er ikke nok, for man skal også kunne fortælle en god historie, der engagerer publikum. HP skal for øvrigt til at finde sig en efterfølger, for han fylder snart 70, og så er det på tide at lade yngre kræfter komme til...
|
Oktober 2012 |
Søren Damgaard præsenterer Blackmagic Cinema Camera (3:57)
Den 16. oktober kunne Søren Damgaard fra Stjernholm & Co præsentere en af de ganske få prototyper, som Blackmagic har fået lavet af sit Cinema Camera. Kameraet har allerede skabt voldsom interesse, fordi man her får et digitalt filmkamera til en pris omkring 18.000 kroner. Det vides dog ikke, hvornår de første eksemplarer kan leveres til kunder... |
September 2012 |
IBC 2012: Canon kameraer til filmproducenter (6:38)
Canons nyeste digitale filmkamera, EOS C500, kan optage 4k raw på en ekstern recorder. Men Canon kommer også med den mere prisoverkommelige EOS C100, der koster ca. 50.000 kroner for kamerahuset alene. Billedchippen har Super35-format, og man arbejder derfor med den samme skarphedsdybde som man kender fra de traditionelle filmkameraer. Olli Turtiainen fra Canon Pro Sales fortæller. |
September 2012 |
IBC 2012: Ny Sony-chef ser Europa som en udfordring (6:25)
Katsunori Yamanouchi er glad for sit nye job som chef for Sonys professionelle salg i Europa.Og så stiller han store forventnninger til den kommende udvikling af 4k – i tæt samarbejde med en række business partners. Der kræves nemlg meget mere end kameraer, monitorer og recordere for at få workflowet på plads.
|
September 2012 |
IBC 2012: Filmworkflow version 2.0... (8:57)
Steve Bannerman, marketingdirektør hos Assimilate, betragter den nye Scratch version 7 som så epokegørende, at han taler om det digitale filmworkflow version 2.0: – Assimilate var med fra starten, da Red One skabte gennembrudet for fulddigital filmproduktion. Og vi er med nu, hvor branchen optimerer sine arbejdsgange via et ultratæt samspil mellem optageprocessen og den efterfølgende postproduction.
|
Juni 2012 |
Sådan blev Poul rektor for Filmskolen (14:41)
Filmskolens rektor gennem 20 år, Poul Nesgaard, fyldte 60 år den 19 juni 2012 I den anledning har hans storebror Finn lavet et nærgående interview om skolen og dens forhold til det virkelige arbejdsliv indenfor filmproduktion, computerspil og TV-drama. Men teknikken drillede under interviewet... |
November 2009 |
Det er kun begyndelsen... (7:06)
Canons nye produktlinje til digital filmproduktion blev præsenteret ved storstilede arrangementer i Hollywood den 3. november og i Berlin den 22. november 2011. I Berlin var der taler af bl.a. Ryoichi Bamba og Peter Yabsley, samt den franske filminstruktør Sebastian Devaud. Og dansk/engelske Anthony Dod Mantle, som ikke kunne være til stede, fortalte om sine erfaringer med Canon Cinema EOS C300 fra filmlærredet. |
September 2011 |
IBC 2011: Sony genopfinder nærmest "det hele" (4:44)
På IBC præsenterede Sony et nærmest overvældende antal nyheder: Nye monitorer, nye studiekameraer, 3D-kameraer, digital audio og et nyt, digitalt filmkamera med 8k billedchip. Til sidstnævnte lancerer Sony en ny type lagermediun, SRMemory, der er verdens hidtil hurtigste. Frank Snerle fra Sony PSE fortæller om nyhederne. |
|
|
|
!AVM Web-TV, se bl.a. |

Miniaturemikrofonen er blevet endnu mindre…
Jo mindre mikrofonkapsel des dårligere signeal/støj-forhold. Alligevel ar det lykkedes DPA at fastholde lydkvaliteten i den nye d:screet 6060-serie, til trods for at kapseldiameteren er reduceret fra 5 mm til kun 3 mm.Rune Slot fra DPA fortæller. |
|

Arris 4K kamera har full frame sensor
Mogens Gewecke fra Atendi fortæller om Arris nyeste digitale filmkamera. Det hedder Alexa LF, hvilket står for Large Format, og sensorens størrelse er 24x36 mm. Det har krævet en helt ny objektivserie... |
|

Hvad skal vi dog med 8K?
Det ligger fast, at der skal produceres 8K i forbindelse med De Olympiske Lege i Japan 2020. Men hvad kan vi bruge 8K til i dag? Panasonics bud er, at man kan producere HD og 4K via variabel crop af billedet fra fast opstillede 8K kameraer. Martin Snedevig fra Panasonic Broadcast fortæller. |
|

Mogens Jensen fik hård modstand
Socialdemokratiets medieordfører Mogens Jensen havde tydeligvis håbet på opbakning til partiets synspunkter fra filmbranchens to repræsentanter, Kim Magnusson fra M&M Production og Ulf Lund fra BoxerTV. Fjerde mand var Venstres medieordfører Mads Fuglede. |
|

Smartphonen optager 4K video i prof-kvalitet
Test; OnePlus 6: Det er en smartphone, som både kan optage fotos og 4K video i fremragende kvalitet.n Den er derfor interessant for den professionelle AV-branche. OnePlus 6 åbner nemlig for en verden af nye videomuligheder. Ikke mindst i betragtning af, at prisen er under 4.000 kroner. Gert Svendsen orienterer. |
|

Atletikken har sin egen TV-produktion
For et lille års tid siden fik Dansk Atletik Forbund sin egen TV-enhed. Projektet blev startet for tre år siden af to sportsentusiaster, som var trætte af fodboldens dominerende position på DR og TV2.
|
| |
|