Untitled Page
Om mennesker, medier,
kreativitet og teknik i AV-branchen
Forside Artikler Web-TV Nyhedsbrev Kontakt Annoncer/Ads
Vælg tema    
Broadcast
Film
Video
Audio
Lys
Infrastruktur

Postproduction
Transmission
Distribution
Bio & projektion
Udstillinger
Udstyrleverandører
Produktionsselskaber
Støtteordninger
Historie
Uddannelse



Marts 2014 Hvad er UHD TV - og har det en fremtid (8:50)
Gert Svendsen, fagjournalist på AVM, fortæller om de nye UltraHD TV-formater efter at han har besøgt den internationale IFA TV-udstilling i Berlin. Der er stadig stor usikkerhed om, hvad de nye formater og fagtermer egentlig dækker over - ikke mindst blandt forbrugerene. Men i Japan er man allerede så langt fremme, at man vil være klar til at sende UHD1 i 2016. Og fire år sendere, når der skal afholdes OL i Tokyo, så regner japanerne med at kunne sende sportstransmissioner i UHD2-kvalitet. Dvs. med en opløsning på 4.320 x 7.640 pixels.

November 2013 Ministi først med Atmos-miksning (10:30)
Ministi, specialist i filmlyd, har som den første i Skandinavien indrettet en miksebiograf, så den kan arbejde med lydsystemet Dolby Atmos. Det arbejder objektorienteret med op til 128 streams, der kan sendes rundt i biografrummet via eksempelvis 64 højttaler bag lærredet, på væggene og i loftet. Claus Lynge fortæller om de nye muligheder - som idag kun understøttes af fire danske biografer.

Juni 2013 Nordisk Film lukker Filmlageret (6:23)
Nordisk Film har besluttet at lukke Filmlageret med udgangen af juni 2013. Den gennemgribende digitalisering af biograferne har nemlig elimineret behovet for 35 mm filmkopier, og der er derfor ikke længere brug for den 4.000 kvadratmeter store lager- og distributionsfunktion. I stedet kommer Nordisk Film Shortcut til at stå for både postproduction og den digitale filmdistibution via DCP harddiske. Ulrik Rasch fra Nordisk Film Operations fortæller.

Oktober 2009 Nøjsomhed giver
stor fleksibilitet
(4:12)
Klipper Bo Barken-Fuglede er hovedmanden bag indretningen af Mastiffs nye postproduktionsafdeling, The Post, på Østerbro i København. Det er sandsynligvis labndets største med sine 19 redigeringsrum, men investeringen har alligevel været overkommelig, for alt udstyr lejes af Twentyfourseven på dagbasis. Derudover er der sparet penge ved at reducere infrastrukturen til et minimum.

Juli 2009 Bedre lydmiks med HD-billede (3:07)
– Vi kan gøre lydsiden endnu stærkere, når vil ser billedet i HD–kvalitet, siger tonemester Hans Møller fra Mainstream i Avedøre Filmby. Firmaet har investeret 1 mio kroner i 3–cips DLP projektorer i fuld HD–opløsning, og det er en investering der får smilene frem – ikke mindst hos kunderne, der gerne betaler lidt ekstra for en mikseuge, når billedet er i "grading–kvalitet".

Februar 2009 Green-screen i Happywood (3:05)
I Nordisk Films Happywood studier i Lundtofte er man gået i gang med serien Kristian. Det er et rent green-screen projekt hvor skuespillerne agerer på et 6 x 8 meter grønt podie, mens kulisserne opbygget som 3D-grafik. Motion control superviser Allan Lückow fortæller, hvordan man kan arbejde med et levende og bevægeligt kamera i de virtuelle kulisser.

Januar 2009 L&B Video vælger Sony EX3 (5:19)
Henrik Lund fra L&B Video købte sit Sony XDcam PMW-EX3 på varme anbefalinger fra en kollega. Selv er han blevet lige så begejstret, så nu planlægger han et totalt produktionsskift, fra SD til HD, og fra tape til filbaseret.

November 2008 Pernille Hansen om markedsføringen af Far til Fire (1:30)
Scanbox markedsførte ”Far til Fire – på hjemmebane” i samarbejde med bl.a. Arbejdernes Landsbank og Statoil.

!AVM Web-TV, se bl.a.

Hvilket fotokamera er bedst til video?
Finn Nesgaard har testet Canon 5D Mark IV og Canon XC15. De kan begge tage stillbilleder, og de er begge gode til video. Men videomulighederne er vidt forskellige...

Derfor er blå LED'er bedst til både film- og teaterlys
Peter Plesner fra danske Brother, Brother & Sons fortæller om forskellen på lysstofrør og moderne LED-lys. Og han forklarer hvorfor alt LED-lys, efter hans mening, bør baseres på blå LED'er.

Kameramanden bliver overflødig
Kameramanden bliver overflødig, når kameraerne selv kan følge eksempelvis en foredragsholder, der går rundt på scenen foran den store projektionsskærm. Dét er ideen bag amerikanske Vaddios IR-styrede kamera. Mads Nørskov fra Imago Sonas viser hvordan det fungerer.

Hæng en kæmpecomputer på væggen
Nu behøver foredragsholderen ikke længere at medbringe sin egen tablet eller iPad, for de nye storskærme fra Avocor er i virkeligheden en gigantisk Windows 10 computer. Kristian Glahn fra Danmon Group fortæller.

Japanerne klar med 8K produktion
På årets NAB udstilling i Las Vegas kunne man opleve japanske NHKs 8K OB-vogn. Andre nye teknologier er HDR (High Dynamic Range), Dolby Vision og HEVC (High Efficiency Video Coding). SES Astra, Viasat og Waoo er parat til at sende UltraHD HDR til danske seere. Gert Svendsen vurderer mulighederne

Videoskærmen kan blive 100 meter bred
Sonys nye videoskærm kan være op til 100 meter i bredden. Til gengæld er prisen også en rund million kroner pr kvadratmeter. Jacob Barfoed fra Sony PSE Denmark fortæller..

Danske Martin Lightning
har det godt hos Harman

Tour Lighting-eksperten Peter Skytte fortæller om, hvordan det har været for danske Martin Professional at blive overtaget af verdensfirmaet Harman.

Jakob Vibild var begejstret
AVMs Jakob Vibild har været kameramand og rapporter fra en hel stribe ISE-udstillinger, og han har oplevet en konstant fremgang og en rigtig god stemning blandt både udstillere og besøgende.
Webmaster
> Webmaster

> Support
> Privacy
> Cookies