April 2018 18 år med masser af ny lysteknologi (11:12)
ETC på Prolight+Sound 2018: Danske Erik Larsen har i de seneste 18 år stået for kommunikation og markedsføring i Europa af lysudstyret fra amerikanske ETC. Det har været en periode fyldt med teknologiske nyskabelser - og godt samarbejde med amerikanerne. Men nu er han blevet 67, så han går på pension og overlader jobbet til yngre kræfter...

April 2018 Nu vil kineserne sælge lysudstyr under eget navn (4:58)
Acme på Prolight+Sound 2018: Eygtet siger, at de kinesiske fabrikker lever af at lave kopiprodukter. Men det gælder i hvert fald ikke for lampefabrikken Acme, for den har 85 mand i sin udviklingsafdeling, og nu vil den sælge et komplet program af lysprodukter under eget navn. Salgschef Frank Jensen fra den danske importør Futuresales fortæller.

April 2018 Core processoren er en kæmpesucces (4:35)
DPA på Prolight+Sound 2018: Danske DPA Microphones har verdenssucces med sine miniature-mikrofoner, men fabrikationen baseret på mikroskopiske forstærkerenheder har været besværlig. Derfor har man nu lanceret den såkaldte Core processor, som klarer hele forstærkningen i en enkelt enhed, og som desuden øger mikrofonens dynamikområde med 14 dB. Produktspecialist Rune Slot fortæller om markedets reaktion på nyheden.

April 2018 Prisen er skrumpet en mio (2:36)
Yamaha på Prolight+Sound 2018: Lydspecialisten Yamaha havde ikke stor succes med den store digitale mikser, Rivage PM10 til 1,4 mio kroner, for der er kun solgt ca. 50 pulte på verdensplan. Men nu kommer lillebroderen PM7 med 128 kanaler til en pris af 400.000 kroner, og den er der allerede solgt fire af, alene i Danmark. Landechef Johnny Andreasen fortæller.

April 2018 Højttaleren er en digital maskine (3:40)
Yamaha på Prolight+Sound 2018: De tider er forbi, hvor en højttaler bare er en højttaler. I hvert fald satser Yamaha nu på en højttalerserie, hvor inputtet kan være et digitalt Dante-signal, som overføres via et almindeligt netværkskabel. Derved kan hele processen fra mikrofon over mikser til højttaler være digital. Det sikrer høj kvalitet - endda med reducerede omkostninger til kabler og konvertering. Landechef Johnny Andreasen fortæller.

April 2018 Vi sælger scene-motorer til hele verden (4:31)
Wahlberg på Prolight+Sound 2018: Danske Wahlberg Motion Design producerer DMX-styrede motorenheder til scenebranchen. Adressen er den lille Aarhus-forstad Højbjerg, men kundemassen dækker hele verden, fra Kina til Europa og USA. Det er nemlig kun fem procent af omsætningen, som kommer fra danske teatre og scener. Salgschef Frederik Linde Jacobsen fortæller.

Marts 2018 Digital Video Broadcast fejrer 25 års jubilæum (3:15)
DVB World 2018: 25 året for arbejdet med den digitale broadcast standard blev fejret i Polen i forbindelse med DVB-organisationens årlige konference. I dag har man godt styr på traditionel broadcast via antenne, kabel og satellit, men der er alligevel masser af arbejdsopgaver, for UltraHD, HFR og HDR presser sig på. Og DVB vil også skabe standarder for streaming via internettet. Gert Svendsen orienterer.

Marts 2018 Sky investerer massivt i UHD, HFR og HDR (2:46)
DVB World 2018: Udviklingen af nye UHD fjernsyn er gået i stå, men alligevel investerer Sky massivt i UltraHD, HFR og HDR, og 4ever er et fransk projekt, som sender sportskame med højere billedfrekvens. DVB arbejder på at skabe fælles standarder - på alle sende-platforme. Gert Svendsen orienterer.

Marts 2018 Internettet vil konkurrere med flow-TV (4:37)
DVB World 2018: Ved store begivenheder som amerikanske Super Bowl foregår langt størstedelen af seningen via traditionelt flow-TV, for her er det stadig helt umuligt for internettet at følge med efterspørgslen. Med peer-to-peer kan man reducere den eksplosive videotrafik ved at genbruge data, som allerede er i netværket et sted i nærheden af seeren. Men hvad så med senderettighederne? Gert Svendsen orienterer.

Marts 2018 TV-stationerne har brug for en TA-løsning (3:33)
DVB World 2018: "Targeted Advertising" er et helt almindeligt fænomen på internettet, og det har flyttet mange annoncekroner fra de traditionelle medier til bl.a. Google og Facebook. Det vil DVB gøre noget ved med en række nye broadcast-standarder rettet mod internettet. Man arbejder dog også på at få plads til endnu flere TV-kanaler og endnu højere kvalitet på traditionelt flow-TV. Gert Svendsen orienterer.